Jump to content

Kammeradapter for rifle


wheelgunner686

Recommended Posts

Så vidt jeg kan forstå er slike kammeradaptere lovlige, og ikke søknadspliktige. Søknadspliktig blir det først når vi snakker om hele innstikkspiper med rifling. Trygt å bruke skulle jeg jo tro. Effekt/trening? Aner ikke. Kan vel ikke være store presisjonen å snakke om? Men gøy er det sikkert.

 

Kjøp noen og prøv, og skriv her hvordan det gikk. Var jo ikke fæle prisen på det.

Link to comment
Share on other sites

Syntes jo det er rart at den skulle være ulovlig eller søknadspliktig når denne er lov uten søknad http://www.pvas.no/?PageID=1728&ItemID=3424. Våpenkontorene løper gjerne tilbake til trygg havn og sier forbudt/søknadspliktig når de ikke vet.

 

Hva mener du med nødskudd? Hadde håpet det var mulig å trene litt på 50-100 meters hold på baner hvor grove rifler ikke normalt er lov.

Link to comment
Share on other sites

Fritt fra hukommelsen, med forbehold om feil:

 

Lovlig og ikke registreringspliktig så lenge det kun er snakk om adapter for våpen som allerede er registreringspliktige. Adaptere for ikke-regpliktige våpen, som får disse til å kunne skyte skarp ammunisjon (typisk adapter for signalpistol slik at denne kan skyte hagle- eller rifleammo) er derimot registreringspliktige.

 

Adapteret gjør ingen vesentlige endringer på rifla, det bare gjør våpenet i stand til å bruke svakere ammo. Ulempen er at det blir mere knot å få kjøpt ammo, med mindre du har våpenkort på aktuelt kaliber til et annet våpen. Dette løses ved å søke på eget skjema om å få erverve ammunisjon; du får da en tillatelse til x antall skudd. Kan hende du må forklare litt hvis ikke våpenkontoret er kjent med problemstillingen fra før, men det skal i utgangspunktet være uproblematisk å få lov å kjøpe f.eks. .32 ACP for bruk i adapter hvis du har våpenkort på .308 rifle.

 

Selv ser jeg intet behov for slike adaptere, hjemmeladere lager enkelt og billig svak treningsammo i fullkaliber i stedet. Lett blykule og litt raskt pistolkrutt gjør elgrifla om til salong.

Link to comment
Share on other sites

Så hvis man skulle ønske å prøve en slik er det bare å bestille? Ingen spesielle import greier?

Hadde uansett vært gøy å prøve en og sett hvordan det fungerte, siden prisen er jo egentlig ikke er avskrekkende.

 

Selv ser jeg intet behov for slike adaptere, hjemmeladere lager enkelt og billig svak treningsammo i fullkaliber i stedet. Lett blykule og litt raskt pistolkrutt gjør elgrifla om til salong.
Ammunisjon i aktuelle kaliber er intet problem, men på den andre side er dette kanskje en bedre løsning...
Link to comment
Share on other sites

Leste dette på siden ; "Simply coat the the outside of the adapter with non permanent Locktite™, place a fired 7.62x39 case inside the chamber and close the bolt. After 10-12 hours, eject the 7.62x39 case and you are ready to start shooting. Inexpensive Russian ammo costs 25-50% less than any regular 308 or 30-06. A broken shell extractor will remove the adapter and return the gun to it's original caliber. If you are careful, the adapter is reusable!Also available in 308/30-06. Each kit includes one tube of Locktite™."

 

Ser den må limes med locktite i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Det var slik jeg forstod det også. Jeg tror Vargen traff blink her. Bestill hvis du har lyst du. Hvilken kaliberkombinasjon er det du ser for deg?

 

kristofferp må gjerne komme med en kildehenvisning hvis han ønsker å underbygge sin bastante påstand i store bokstaver.

Link to comment
Share on other sites

Piper omfatter også innstikningspiper såfremt de kan benyttes i registreringsfrie våpen, dvs § 5-våpen. Bestemmelsen har i første rekke praktisk betydning for hagler som er lovlig ervervet av nåværende eier før 1. oktober 1990 og som ennå ikke er underlagt registreringsplikt. Ved bruk av slike innstikningspiper vil slike registreringsfrie våpen gis samme karakter som registreringspliktige.

 

Det samme som gjelder for innstikningspiper, gjelder også for de såkalte innleggspatroner, som funksjonerer på samme måte.

Regner med at dette kommer under betegnelsen innleggspatroner (min understreking). :(
Link to comment
Share on other sites

Piper omfatter også innstikningspiper såfremt de kan benyttes i registreringsfrie våpen, dvs § 5-våpen. Bestemmelsen har i første rekke praktisk betydning for hagler som er lovlig ervervet av nåværende eier før 1. oktober 1990 og som ennå ikke er underlagt registreringsplikt. Ved bruk av slike innstikningspiper vil slike registreringsfrie våpen gis samme karakter som registreringspliktige.

 

Det samme som gjelder for innstikningspiper, gjelder også for de såkalte innleggspatroner, som funksjonerer på samme måte.

 

Du skal da ikke benytte dette i et registreringsfritt våpen?

Link to comment
Share on other sites

3. Trygt å bruke?

4. Gir det noen nyttig effekt til billig kortholdstrening?

 

 

Lothar Walter leverer dem i en mengde kaliber, både for å skyte f.eks .30 carabine i .30-06 og for 4 mm M20 i forskjellige kaliber. Og LW reklamerer ikke med at innsatsen kanskje kan brukes om igjen... ;-)

 

Hva angår presisjon skriver Frankonia at den er fremragende på 5-7 meter med 4 mm, hva det betyr på 15 vet jeg ikke. Men det høres unektelig interessant ut.

 

Google "Fangschussgeber" eller se i katalogen til LW, så finner du mer detaljer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...