Jump to content

Restlysforsterker, noen som har peiling?


Sinnataggen

Recommended Posts

Jeg har som sagt testet dfa75, men mitt sammenligningsgrunnlag er lite, og begrenser seg til restlysforsterker kikkerten M975 som ble benyttet i Forsvaret.

 

-Jeg testet dfa75 montert på en billig x50 kikkert.

-Du ser din egen kikkerts retikkel gjennom forsterkeren.

-Det er ingen forskyvning av treffpunkt.

-Bildet er i sort/hvitt.

-Dfa75 er mye bedre, bildet er klarere, lysere og mer kontrastfullt enn M975.

-Lysstyrken i bildet er regulerbar.

-IR lys kan slåes på ved behov.

-Forstørelse over 4 gjorde at jeg så skjermens pixler. Det gjorde det ikke umulig å identifisere vilt, men det ble forstyrrende.

-Jeg opplevde under gode forhold å kunne se og identifisere gjess på 200 meters hold midt på natten.

-Ved overskyet vær så jeg ved et tilfelle en rådyrbukk på ca 100 meter. Så et gevir, men kunne ikke telle tagger.

 

Syntes det var ganske stor forskjell på bildet under gode og litt mindre gode værforhold.

 

IR- lykta som forøvrig har zoo, har jeg kun i liten grad benyttet.

 

Dette ble kanskje litt lite systematisk og selvfølgelig veldig subjektivt. Spør heller hvis det er konkrete ting du lurte på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det funker som de militære restlysforsterkerne, så får man en paralellforskyvning av treffpunkt lik forskyvningen av siktelinjen. Hvis treffpunktsendringen er 5 cm på 100 meter, så skal den i teorien også være 5 cm på alle andre hold. Neglisjerbart på andre mål enn småvilt- og man jakter uansett ikke med slikt utstyr her i landet gjør man vel?

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål. Adapteret som lar deg montere forsterkeren på kikkerten er billig og ser billig ut. Den satt godt på da jeg testet den, men kvaliteten er jeg usikker på. Selve innfestingen mellom forsterker og adapter er av bajonett type, tre forsterkeren inn i to spor og vri til det låses sammen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...