Jump to content

Skyte gjedde


Tom K

Recommended Posts

Vet ikke helt om dette er riktig sted då spørre, men i yngre dager så var vi ofte ute på vårparten for å skyte gjedde med hagle, vi hadde tillatelse fra grunneier og vi holdt oss godt unna folk, det jeg lurer på er om dette fortsatt er lov, kan man feks bruke en 22cal pistol med lyddemper eller regnes dette som jakt og da utelukker pistol ? hvis det er lov gir da 22cal såpass sjokkeffekt at Gjedda besvimer ?

 

Ev bruke salongrifle med lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Utdrag fra Lov om laksefisk og innlandsfisk mv. (lakse- og innlandsfiskloven):

 

 

§ 37. Hensynet til dyrevelferd, forbudte tiltak og fiske- og avlivingsmetoder

 

Fiske og fangst av arter som omfattes av denne lovs virkeområde, skal foregå på en måte som ikke utsetter disse artene for unødige lidelser, jf. lov 19. juni 2009 nr. 97 om dyrevelferd.

 

Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.

 

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst og avliving av fisk forbudt å bruke:

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.

2. Sprengstoff.

3. Skytevåpen, jf. lov 9. juni 1961 om skytevåpen og ammunisjon, unntatt for fangst av gjedde.

4. Elektrisk strøm.

5. Kunstig endring av vannføringen.

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.

8. Fisk som agn i vassdrag, unntatt død fisk fra samme vassdrag som agnet benyttes i.

 

Kongen kan ved forskrift forby andre fangst- og avlivingsmetoder.

 

Uten tillatelse fra departementet, ved enkeltvedtak eller forskrift, er det forbudt å transportere levende fisk i og ved vassdrag. Forbudet gjelder ikke kommersiell transport av fisk på vei eller annen transportåre.

 

Fisk som fanges og ikke settes ut umiddelbart, skal avlives omgående. Unntatt fra dette er fisk som under fisket oppbevares i nett beregnet til dette formålet. Bestemmelsen gjelder heller ikke for fangst av kreps, eller ved kultiveringsfiske.

 

Departementet kan for det enkelte tilfelle dispensere fra bestemmelsene i tredje ledd.

 

Med andre ord er det i utgangspunktet lov å bruke skytevåpen på gjedde.

 

Det er ikke spesifisert noe kaliber eller våpentype her, så regner med at "alt" er lov. Uansett må man forsikre seg om at det er lovlig, siden det mange steder er spesifisert at det ikke er lov. Feks er det ikke lov i Vansjø.

 

"Dersom du er i tvil om hvilke regler som gjelder, ta kontakt med kommunen der du skal fiske, Fylkesmannen eller fylkeskommunen.": http://www.dirnat.no/fritidsfiske/ferskvann/. Dersom det er et vann med èn grunneier er det jo greit, ellers ville jeg nok hørt med de andre, dersom det er flere. Er det et "offentlig" vann, som feks Mjøsa, spør kommunen, fylkesmannen eller fylkeskommunen. Er det greit, spør den som i så fall eier grunnen ned mot strandlinja.

 

Dersom alt er ok, ville jeg kanskje satt opp et skilt dersom det er sti/vei gjennom området om at gjeddejakt pågår. Det er jo allmennrett på ferdsel, og dersom det dukker opp noen, vet de hva som skjer når det smeller. Gjeddejakt med skytvåpen fikk neppe flere tilhengere etter det som skjedde for noen år siden utenfor Brumunddal: http://www.h-a.no/Nyheter/Nyheter/tabid/72/Default.aspx?articleView=true&ModuleId=99599#.UWqxrkocO8A

 

Greit å fjerne enhver tvil om at alt er i orden om man først skal titte etter gjedda med skytevåpen. :wink:

 

.22 med lyddemper høres unektelig mer ufarlig ut i forhold til omgivelsene, men tviler på at det er så effektivt som med hagle. Blir mer trøkk i vannet med hagle. Meningen er jo å svimeslå eller ta livet av gjedda ved hjelp av trykket som oppstår. Å treffe direkte med hagle er meningsløst. En skal jo ikke skyte fisken i filler heller. Med .22 må man treffe godt, og man må da også ta hensyn til at kraften forsvinner raskt når kula treffer vannet, og man må tenke på skytevinkler, blant annet med tanke på rikosjett.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bruk 22lr på gjedde.

For det første er sjokkeffekten alt for lav, og i tillegg er sjansen for å treffe den i hjernen med kula forvinnende liten.

 

Og ikke minst, så er en 22lr kule rikosjettmester. Spesielt på vann.

 

Skal du ha nok sjokkvirkning, må du bruke hagle eller ei rifle i 6.5x55 eller større.

 

Du kan jo bruke ei 6.5x55 rifle eller grøvre med lyddemper om du vil forstyrre andre folk minst mulig.

Link to comment
Share on other sites

Hagle er vel ikke så lett å dempe, det gikk vel en episode av Red Jacket på Dicovery der de dempet ei hagle og det var visst ikke så lett, men for all del jeg har både over&under og ei gammel Beretta enkeltløp som kan brukes ;)

Tanken var å ikke tiltrekke seg så mye oppmerksomhet , folk har vel nok å klage på uten at jeg behøver å bidra :lol:

 

Vi skyttere & jegere er jo villmenn og cowboyer alle sammen ;)

Link to comment
Share on other sites

.22LR til dette formålet er rett og slett en dårlig ide, av grunner nevnt over.

 

Selv hagle har i mange tilfeller for lite futt. Jeg har prøvd hagle på ørret og gjedde ett tosiffret antall ganger, men like skuffet hver gang når krusingen på vannet har lagt seg. Selv på 10cm vanndybde og korresjon for synsvinkel, har jeg ikke hatt hellet på min side. Litt irriterende, det skal jo fungere :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har slått fra meg 22cal pga det som har kommet fram her, leirdueskudd med stålhaggel skal nok fungere :wink:

Det ser ut til at det blir den gamle Mirokuen som får være "fiskekrok" når isen går, så får man heller begrense seg til et par tre gjedder for å slippe å skremme vettet av turgåere, takk for innspill folkens :)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 1 lek med leirdue stålammo, det var rett og slett katastrofe, gjedda var stinn av stålhagl. Det virka som stål hadde bedre inntregningsevne

enn bly i dette gamet her.

 

Stålhagl i kværna når du skal lage farse er ikke noe særlig heldig, for gjedda skal spises vel?

 

Ga meg med gjeddeskyting da blyforbudet kom, fant aldri noe ammo som funka, men det kan jo ha blitt bedre med åra.

Favoritt ammoen var 32gram/12pellets, høy fart, tunge pellets med god dybdevirkning og lette å finne igjen i gjedda.

Slugs av den koppformede typen er ikke lurt, den bretter seg ut og blir en blytalerken i høy fart utover vannet

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Gikk en annen tråd om dette emnet her for ikke lenge siden.

viewtopic.php?f=20&t=82113&p=869852&hilit=skyte+gjedde#p869852

 

Har skutt endel gjedde med hagle i tidligere år.

Bra effekt med jaktpatroner, dersom avstanden var liten, og derved vinkelen ned i vannet nokså bratt. Svimeslo gjeddene, som man så vasset ut og hentet inn før de livnet til igjen.

 

.22 l.r. er nok ikke noe godt valg for gjedde.

Ved bruk av sentertennings-riflekalibre kan rikosjotter gå stygglangt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke skyt de store gjeldene da folkens! De er viktige individer for å kontrollere egen bestand. Tas disse ut økes gjeddebestanden, og snittstørrelsen går ned.

 

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...