Jump to content

Mest effektive jakt på rev.


Kristoffersen

Mest effektive jakt på rev?  

77 members have voted

  1. 1. Mest effektive jakt på rev?

    • Åtejakt
      43
    • lokkejakt
      11
    • jakt med hund
      15
    • fangst med revebås
      5
    • postering ved revens trekkrute.
      4


Recommended Posts

Det som jeg husker tilbake som mest effektivt var kanskje å skyte rev på åker i måneskinnet på autopürsch. Dvs kjørte rundt og så reven på åkrene, lurte seg uttafor veikanten og skjøt. Drev ganske mye med dette for en del år tilbake, og det var sjelden vi kom tilbake uten rev, ofte både to og tre.

 

Ellers har vi hatt rimelig bra uttelling når vi mønstrer opp en del mannskap og driver gjennom småhauger i kulturlandskapet. Kan til tider gi ganske episke jakter...

Link to comment
Share on other sites

Dersom målet er flest mulig skinn på veggen som man vil ta vare på, så er åtejakt den klart mest effektive og minst arbeidskrevende om man har en revevarsler montert.

Man bør ha en del åter omkring i området. Riktig plassering av åtet er ekstremt viktig om man virkelig ønsker å være veldig effektiv og skyte mye og ofte rev på åtene.

 

Dersom man kjenner terrenget sitt godt og vet hvor alle hiene er og har 2-3 erfarne revejegere med en rask jagende hund og en bra hihund, kan dette være meget effektivt og moro.

 

Dersom man bare vil skyte flest mulig rev, så kan smyg- og posteringsjakt ved nyslåtte jorder og gjerne i kombinasjon med musepip straks reven blir lovlig igjen 15 juli, være ekstremt effektiv.

 

Revebåser er veldig lite effektivt, selv om man kan ta en del rever i dem.

Ellers så ville fotfangende feller/snarer vært det desidert mest effektive om det hadde vært lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er best vil nok variere fra jeger til jeger, med tanke på tidsbruk, reisetid, komfort osv...

Jeg for min del liker åtejakt med varsler (og kamera for å ha en formening om hva jeg kan forvente, og når)

Har opplevd å lokke til meg rev, som etter litt spaning har ruslet rolig bort til året. Så jeg lokker ofte litt på åtejakt, hjelper på stillesitter-syken gjør det også =)

Link to comment
Share on other sites

å kombinere Lokking og åte har fungert bra for meg. spesielt viss det er slakte avfall som er åte. ferskt slakte avfall. for då vert det blod lukt og viss du då bruka lokk for skada dyr kjem reven fort. satt å lokka i 15 min før reven kom eine gongen. var berre å skyte og gå og legge seg før kl. var blitt 22 :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...