Jump to content

Jaktreisebransjen


STUBBERUD

Recommended Posts

Det er klart at jaktreisebransjen - mener at det eneste saliggjørende - er å bestille via en reiseoperatør.

Men det går utmerket an - å reise på en vellykket tur - i annen regi.

 

Hva er jegerens mareritt på f.eks. en Afrikatur?

 

Jo - å ikke få våpenet sammen med resten av bagasjen.

Ihvertfall hvis man har lyst til å bruke eget utstyr.

 

Det går fort et par dager før man får benyttet våpenet som endelig kommer.

 

RGF - er noe som til stadighet gjentas.

I et slikt tilfelle - vil to dagrater "gå heden", og tror neppe at RGF kan gjøre noe med det.

 

At RGF er greit å ha i ryggen ved konkurser, er det ingen tvil om.

Men det går jo an å ha avtaler som ikke er ensbetydende med forhåndsbetaling?

 

 

 

 

Jeg ville gjerne på en tropisk fisketur i fjor, men det var enklere sagt enn gjort :? .

Nå skal det sies at jeg er av den typen som gjerne skulle gjort det i går :lol: - og det ble kanskje noe kort tid for operatøren til å inngå avtaler med noen.

Ikke vet jeg.

 

Da ordnet jeg meg en tur selv, og etter det har jeg vært på enda en slik tur.

Og vellykket har det også vært :shock::wink:

 

Nå mener jeg ikke at det er hinsides å benytte reiseoperatører.

På min første turer for 30 år siden - benyttet jeg meg av en dansk reiseoperatør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kontakter alltid operatører i Norge som er medlemmer i RGF om deres destinasjoner, ikke alltid disse kan levere det jeg søker, da jeg har blitt ganske sær på hva jeg vil jakte i Afrika (RSA og Namibia) så må jeg ut på nettet, og finne det jeg leter etter, og de 2 gangene jeg har gjort dette (de 10 andre har gått via Norsk RGF Medlem) har dette gått særdeles bra, jeg har fått det som ble avtalt, til avtalt pris, og med avtalt innehold:

Nå er ikke jeg førstereisgutt, og jeg kjenner kanskje fallgrubene man kan havne i om man ikke holder tunga rett i munnen.

Har også funnet ut at jeg ordner jakt til meg selv, på mine egne premisser. Og jeg reiser da alene eller sammen med min kjære sambo, som jeg elsker å dra på tur med, Vi to har fått oppleve en del andre ting (ikke negative) ved å ordne meg selv. Og jeg kommer nok til å fortsette med dette.

Dra på jakt med ei stor gruppe kan bidra til at man mister denne følelsen med det opprinnelige, og det personlige.

 

Ikke forbreidelse for noen, men selv om man er medlem av RGF betyr det ikke nødvendigvis at man er seriøs, det er mange forhold som spiller inn. Det kan også oppstå en del forhold som ikke kan lastes operatøren. Alle gjør feil, og det er lov å tilgi for feil man gjør. En turarrangør skal etter mine begreper være ærlig, da kommer man lengst her i verden.

 

Den Norske jaktreisebransjen er forholdsvis snever og liten sammenlignet med den øvrige verden, det er også en veldig ung bransje i Norge, og alle har mye å lære, man bygde ikke Rom på en dag, men Rom brant på en natt. Generaltabben er å gape over mere en hva man klarer å svelge, hvorfor være svær, når man kan være lykkelig som liten.

Nils-Ole, jeg personlig synes det er synd at du har kastet inn håndkleet med jaktreisene dine, men jeg respekterer deg for avgjørelsen. Ikke brenn alle bruer please.

 

Nå kan det se ut som jeg tåkelegger en del her det prøvde jeg bevist å unngå, ved å skrive i generell term og ut i fra et personlig ståsted.

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock:

 

Noen som har hatt det more med kammerkontoen min på natchspielt i går ser jeg.

 

Ikke alle practical jokes sommer like morsome :forvirra:, vet nok hvem syndern er, den skal du få igjen 8)

 

Dere må gjerne forsette å diskutere jaktreise bransjen her, med det er ikke mine ord i åpninginnlegget, så det vil fjernes med umiddelbar effekt!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Tett oppunder verdens dårligste spøk tror jeg. Veldig synd at det gikk ut over deg.

 

Her ligger ligger det mye under overflaten av frustrasjon. Dette ble jo ganske mye baluba i fjor, vet ikke hvordan situasjonen er i år, men gruff er det nok sikkert enda.

Link to comment
Share on other sites

For en som bare prøver å føle seg frem og teste ut bransjen blir det litt klamt....Må man være medlem av RGF dersom man kun formidler kontakt med operatør i utlandet og bistår med egen erfaring? RGF medlemskap sikrer jo kunden mot tap, dersom reiseselskap går konkurs, men dersom penger kun skal betales direkte til utenlandsk operatør hjelper jo ikke dette? Selvsagt er det trygt å bruke medlemmer av RGF, men svært mange ordner jo opp direkte med operatør i utlandet og det går jo som regel svært bra.

Bare noen tanker fra en som kun føler seg frem i dette landskapet..... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dette er som du sier meget følsomt.

I hovedsak er det to grupper av operatører:

 

1. Har dette som levebrød/bi intekt og er ofte (men ikke alltid) medlem av reisegaranti fondet.

Bruker/har mange kontakter/bred erfaring fra å drive i denne bransjen.

 

2. Har vært på en eller to turer til Afrika.

Får et tilbud/samarbeid med PH'en de har jaktet med.

Sender venner og bekjente til Afrika til denne PH'en.

Får ofte rabatter/gratis dyr etc. når de selv jakter som betaling for dette.

Link to comment
Share on other sites

De fleste som drar på tur ønsker opplevelser, spennende jakt og noen miner i form av jakttrrofeer på veggen etter en vellykket tur.

 

Min erfaring er at jaktreisebransjer sørver oss jegere som ønsker å reise på tur på en bra måte. Utvalget av turer og destinasjoner er bra, og prisene veldig gode på mange destinasjoner.

 

Tror ikke det blir dyrere å bruke en operatør en å arrangere turen selv. Heller tvert i mot. Vet godt hvor mye jobb det ligger bak hver reise. Den tida ønsker jeg personlig og benytte annerledes fremover, og det er grunn til at jeg gir meg. Har rett og slett ikke tid til å drive i jaktreisebransjen lenger.

 

Ønsker alle som driver i jaktreisebransjen lykke til, og jeg kommer helt sikkert til å benytte meg av tilbudet til flere av dere i årene fremover. Lykke til!

 

Når det gjelder RGF, ikke RGF, krav til messeleveradører, vriding av markedssitusjoin, etc, etc, så er dette en del av hverdagen til jaktreisebransjen, og ikke en del av min lenger. Drives det lovlig etter norsk lov, så er det det.

 

At konkuransen er tøff, og utvalget stort er bra for oss som liker å reise på tur!

 

Alle driver med dette av egen fri vilje, og fordi vi liker, det vi driver med!

 

Ønsker alle sammen spennende og opplevelsesrike jakturer, og "tullingen" som kosa seg på min bekosting skal jeg fine en passende "avstaffelse" får så fort sjokket får lagt seg.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Dette er som du sier meget følsomt.

I hovedsak er det to grupper av operatører:

 

1. Har dette som levebrød/bi intekt og er ofte (men ikke alltid) medlem av reisegaranti fondet.

Bruker/har mange kontakter/bred erfaring fra å drive i denne bransjen.

 

2. Har vært på en eller to turer til Afrika.

Får et tilbud/samarbeid med PH'en de har jaktet med.

Sender venner og bekjente til Afrika til denne PH'en.

Får ofte rabatter/gratis dyr etc. når de selv jakter som betaling for dette.

 

Jeg har reist med et Norsk jaktreisefirma en gang, til Namibia, og kommer ikke til å gjøre det igjen. De ble for meg bare et fordyrende element som ikke ga meg noe ekstra verdi i det hele tatt. I tilegg ble det en masse mas i etterkant! De tok kontakt med min taxidermist på eget initiativ og fikk regningen inkl frakt til å gå gjennom de. Noe jeg absolutt ikke ville, siden jeg hadde en egen deal på jobben og frakten. Etter mye styr for å ordne opp i det, kom det i tilegg en faktura på 30 + tusen et år senere fra dette norske jaktreiseslskapet på preparering og frakt av trofeer. Og ikke nok med det. :-)

Jeg laget også en dagbokside fra turen, for å skryte av "mine nye venners" jaktfarm og mine flotte oppleverser der nede. Da fikk jeg trusler av samme firma om at jeg måtte stenge siden, for det var de som var agent i Norge.

 

Mitt tips til alle som skal reise er å gjøre research på forhånd av en tur, samt snakke med flere uavhengige referanser som har vært hos samme outfitter. Det er altid noen som er villige til å hjelpe til med det praktiske uten at de behøver å koste deg noe ekstra. (Kategori 2 i tråden over.)

Dersom man slipper å betale penger til mellom mann, vil man jo ha mer penger til overs til det man faktisk skal ned å gjøre. Jakte!!

Jeg kunne fint skutt et par ekstra dyr for den ekstra kostnaden jeg hadde ved å reise med "det norske jaktfirmaet"..

 

Ved min siste tur til Sør Afrika gjorde jeg masse research på forhånd, samt snakket med en rekke mennesker. Det gjorde at jeg med trygghet kunne ta et valg om hvem jeg skulle velge, og det kan jeg si at jeg ikke angrer på i dag. For makan til tur har jeg aldri hatt!! Skal legge ut en reiserapport fra turen snart!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nok til å provosere noen, men det får så være.

 

Jeg har vært litt omkring i verden og jaktet, OG har aldri reist organisert via jaktreisebransjen.

 

Hvordan har det så gått ?

Jeg har hatt massevis av bra jakter og jeg har ennå til gode å angre noen av turene.

 

Når jeg ser endel av det som jaktreisebransjen tilbyr av jakt og priser så synes jeg at det er litt vel drøyt av og til. Norge er et høykostland også her.

 

Jeg kan forstå at noen vil tjene penger på det de leverer, men det er ikke alltid at vare og pris står i forhold. Ihvertfall ikke for noen som har vært på baksiden og kikket.

Link to comment
Share on other sites

Jake du klarte å provosere meg litt (men bare litt fordi jeg kommer aldri til å reise med noen andre enn.... :mrgreen: )

 

Når det kommer til jakten i seg selv så er det lite arrangøren kan gjøre med ditt jakthåndtverk. Det er du selv ansvarlig for. I dette kan det ligge dårlige jaktturer og opplevelser for noen, desverre. De er ikke forberedt nok. Bilselgeren legger seg heller ikke opp i hvor god du er bak rattet. Og hopper du inn i en bil med folk du ikke kjenner og lager avtaler, så kan du fort bli lurt. Kanskje særlig i Afrika....

 

Det er det før, underveis og etter som avgjør om en arrangør / selger / tilrettelegger er seriøs opp mot sine kunder og kan levere varene. Så er det opp til hver og en heldigvis, hvordan man ordner seg for tur. Noen synes dette med reiser ordnet selv er best, andre ønsker det i ordnede former gjennom et selskap. Og slik vil det alltid forbli, uansett hva vi to mener. En ting som også er viktig er å kunne se kunder og agent i øynene etter endt tur. Ellers blir livet i denne bransjen kort, er jeg redd, da det useriøse sprer seg fort i dette miljøet.

 

Når du skriver at du har hatt massevis av bra jakter, så er jeg ikke i tvil om det, men det er ikke ensbetydende med kun supre "jaktrapporter", som jeg ser det. Du skriver jo f.eks. ikke noe om at alle turene har vært eller alltid er 100 % suksess. Og det er jo også slik at du behøver ikke angre på en tur om du ikke skyter til gull hver gang. En jaktreise er mye mer enn det. Vi har alle forskjellige mål. Muligheter til å velge ut fra sitt ståsted og ønsker er helt topp. Interesse og erfaringer blir til en god effekt. Og for å si litt om meg, så angrer heller ikke jeg på noen av mine jakturer, selv om de kun har vært gjennom jaktreiseselskap

Link to comment
Share on other sites

Ved min siste tur til Sør Afrika gjorde jeg masse research på forhånd, samt snakket med en rekke mennesker. Det gjorde at jeg med trygghet kunne ta et valg om hvem jeg skulle velge, og det kan jeg si at jeg ikke angrer på i dag. For makan til tur har jeg aldri hatt!! Skal legge ut en reiserapport fra turen snart!

 

Jeg har sett noen bilder allerede, gleder meg vedig til rapport :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...