Jump to content

Bilder av slarkete sideligger!


Palinder

Recommended Posts

Hei. Var nede i kjelleren til svigerfar forleden, og der kom jeg over en gammel sidelåshagle! Fantastisk fint treverk og graveringer over alt, men den bar tydelig preg av at svigerfar ikke akkurat bryr seg særlig om den. Den så ganske vanskjøttet ut egentlig. Ingen rust som jeg så, men i låst tilstand virket den slarkete, dvs rugget godt mellom piper og "bakdel"(vet null om hagler, og vet derfor ikke navnet på de forskjellige delene.. :roll: )

 

Hadde det litt travelt, og klarte ikke å finne ut hva den het i farta... Den hadde gyllen skrift oppover sikteskinna med snirklete bokstaver som jeg ikke hadde tid til å tyde.. men det spiller ikke så stor rolle.Skal komme tilbake med bilder og flere detaljer hvis jeg får tatt noen i nærmeste framtid.

 

Spørsmålet er om det går an å gjøre noe med denne slarken??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

alt akan repareres, det bare spørs om det er verdt det.

hengselbolten kan skiftes til en større, og låseflater kan smis ut, og det kan legges kjørnerslag på strategiske steder for å utvide gods.

dette er ikke amatørarbeid, og bør utføres av en kompetent børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Et gammelt jungelord forteller at slark kureres ved at man bruker en kjørner eller dor og banker ut en grad eller to. Dette er et tjuvtriks av simpleste sort og anbefales ikke. Den ordentlige (og dyre) løsningen er å la en børsemaker se på hvor slarken sitter, og kurerer deretter. Fortvil ikke, etter det jeg erfarer, kan veldig mye slark rettes.

Link to comment
Share on other sites

Blir optimistisk nå. Jeg var nede i kjelleren igjen i går og fikk tatt noen bilder, samt studert litt nærmere.

 

Fant et stempel der det sto F.H.M.Preuss

 

Pipene er i damask-stål.

 

Låsekassen er flammeherdet, men denne er det litt lite igjen av.

 

Den har gravyre på det meste av deler.

 

 

Her er låsen.

normal_DSC00955.JPG

 

Kolben har et nydelig treverk som ikke på noen måte er blitt tatt vare på. Kolben framstår lysere på bildet enn i virkeligheten. Hva kan gjøres her tro? Forslag?? :?:

normal_DSC00956.JPG

 

Her vises det godt at den er dårlig vedlikeholdt. Det er nok noe rust her..

normal_DSC00954.JPG

 

Her er slarken.. Det vises ikke særlig her, men det er gravyr på siden av kamrene og i starten av sikteskinna. En tulling har riktignok stemplet F.H.M.Preuss delvis over gravyren på sikteskinna...! :shock:

normal_DSC00953.JPG

 

Her er den gåtefulle skriften. Ser ut som om det står A.Hepage & Soeur Liège, men det kan være jeg leser feil... bokstavene er mer gullaktige enn det kommer fram på bildet.

Her skimtes også damask-snirklene i pipene. De er tydelige i virkeligheten.

normal_DSC00952.JPG

 

Detalj på fortreet.. en slags schnabelavslutning..

normal_DSC00959.JPG

 

Fin gravyre på undersiden.

normal_DSC00958.JPG

 

Gravyre på avtrekkerbøyle. Nederst vises det at det har gått en liten bit av treet. Ikke noe som ser ut til å ha betydning. Ellers ingen sprekker så vidt jeg kan se.

normal_DSC00957.JPG

 

Så hva tror herskapet om denne lille skjønnheten. Den er ganske smekker egentlig. Så ikke etter, men jeg tror det er 20-kaliber eller 16. Liten og lett. Hvor pen kan den gjøres :?:

Link to comment
Share on other sites

Damaskstål/twiststål skal man visst være forsiktig med. Etter mange år med sortkrutt (det er fra den tiden) sure hetter (det også) kan det komme rust inn i stålet, slik at det ikke tåler å skytes med. Særliig ikke med røksvakt krutt.

Link to comment
Share on other sites

Damaskstål/twiststål skal man visst være forsiktig med. Etter mange år med sortkrutt (det er fra den tiden) sure hetter (det også) kan det komme rust inn i stålet, slik at det ikke tåler å skytes med. Særliig ikke med røksvakt krutt.

 

Hvor uforsiktig kan man være da? Jeg har da ikke planer om å skyte annet enn vanlige patroner til fugl av ymse slag i den.. ikke de største fuglene da.. Tar 12-kaliberen til gåsa..

 

Trodde det var litt stas med damask-stål jeg. :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har en Lanber som jeg har fått slarki låsen som holder løpet fast til låskassen men det er når våpnet er brekt at jeg kan bevege løpet mens jeg holder kolben/låskassen iro. Det er jo noe som ikke skal være på en børse som er 3 år gammel.

Det skal jo egentlig være slik at eneste måten jeg kan bevege løpet er opp og ned mens den er brekt. Alt annet skal jo sitte "Tight" (:

Men jeg lurer på on noen har erfart dette og fått et nytt våpen eller at butikken har brukt tid på børsemaker og at han har gjort jobben?

Kanskje den som har erfart dette fikk ny bakdel om dere skjønner hva jeg mener? Ny kolbe/låskasse som passet?

 

Våpnet er en Lanber Gyttorp kaliber 12.:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...