Jump to content

9mm army?


ComDiver

Recommended Posts

Har en haug med 9mm hylser som er kommet fra forsvaret. Det jeg lurte på er om de går an å lade opp igjen. Grunn til at jeg spør er at de ser litt annerledes ut i bunn inni. 2 åpne kanaler fra primer. Hørte nyss om at jeg ikke kunne bruke vanlig 9mm deprimer på de?

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er de "nye" miljøpatronene fra CG så har de berdan huller men boxerhetter. Så rent økonomisk er det ingen ulempe å lade dem om.

Rent praktisk er det et jævla mas. Jeg har prøvd et par varianter for å deprime dem - Og alle endte i bruk av grov kjeft og noen få hylser uten hette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagde en hydro-punch av et gammelt luftgevær en gang, det fungerte overraskende bra men det blir jo mye mas og søl for noen fattige 9mm.

 

Det er faktisk 3 mulige kombinasjoner man kan komme over:

1. Standard berdan (ambolt i hylsa).

2. Berdan med boxer-dimensjoner (boxer med ambolt i hylsa)

3. Boxer med berdan tennhull.

 

I tilfelle 3 som det nok er snakk om kan man stanse ut et hull i senter så de kan lades som vanlig. Om det svekker hylsa på noen måte aner jeg ikke, men jeg vet det har blitt gjort uten uhell.

Link to comment
Share on other sites

På Raufoss 9mm fra 60 tallet var det berdan hetter med nesten samme diameter, som små pistol hetter. Jeg støtte ut ambolten og brukte boxer hetter i den tiden 9 mm ikke føyt rundt over alt.

Problemet er å ha en utstøter, som ikke bøyer seg, samt ikke river opp hele annlegget i bunn av hette lomma. Brukte en utstøter jeg slipte helt flat og derved fikk en slags stanse effekt med.

I dag hadde jeg ikke giddet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...