Jump to content

Rypejakt med .223


Oluf-XD

Recommended Posts

Ok, hvis vi legger vekk all debatt om .223 vs. .22 hornet, .22LR og .17hmr til rype, eller vs. 6,5x55 som allround småviltkaliber...

 

Får jeg tak i treg nok fabrikkammo (da jeg ikke lader selv) i .223 til ikke å sprenge rypa, som jeg har lest kan skje ved bruk av for rask ammunisjon (som f.eks. her viewtopic.php?f=20&t=14781)?

 

Ser for meg å ha med meg hagla i tillegg på vinterfjellet så hold på 15m som i tråden over blir ikke aktuelt ( :P ), men hvor høy utgangshastighet kan jeg leve med? Har lest at omkring 800m/s vil være optimalt, men finner jeg tak i dette uten å måtte lade selv? All info mottas med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Det er da overhode ikke noe bajasfakter å jakte vinterrype med rifle.

Jeg lurer virkelig på hvorfor du mener det.

Det er faktisk ganske vanlig å bruke rifle på vinterrypejakt.

 

Oluf stiller nok spørsmålet sitt fordi han ønsker å spise rypa, og ikke bare skyte den i filler.

 

For å ikke totalt ødelegge rypa med en 223 med skudd fra alle vinkler uten å lade selv, må man nok prøve en patron ladet med tyngst mulig kule.

Problemet da kan være at rifla di ikke har riflestigning som klarer å stabilisere kula.

 

Er usikker på hvem som evt har ammo ladet med tunge kuler og ned mot 800 m/s i hastighet. Du må nok da opp i 75 grains kuler i fabrikkammoen da vil jeg tippe.

 

Ellers går det med standard helmantel ammo, men da bør du holde deg til skudd hvor rypa sitter rett mot deg.

Da går det som oftest veldig bra.

 

Er du usikker, så kan du jo teste noen skudd med aktuell ammo på kråker først :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/2 ... Helmantel/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Så litt OT

@ wheelgunner686

Hva mener du med Bajas fakter? Han spør da om fabrikk ammo siden du er skeptisk til lading..

.223 er tydligvis et kaliber han allerede har og vil bruke til rypa, så da kan jeg ikke se noen grunn til å ikke gjøre det.

Personlig så beundrer jeg de som prøver seg fram og finner "spesial" ladninger til sin børser og jakt.

 

[*] Hvorfor kjøpe ny .22 børse når du har .223?

[*] Flatere kulebane i forhold til .22lr

[*] .223 er brukbart på større dyr en rype. Kjipt vist du møter haren eller reven og bare har en .22lr

 

[*] fikset en trykkleif

Link to comment
Share on other sites

Vel, vel.. dette er vel å betrakte som et religionsspørsmål blant vinterjegere på fugl (Rype i denne sammenhengen)- mange streke meninger og noen erfaringer. Mine erfaringer er annerledes enn det du beskriver "jonnyvang". Husker jeg jaktet 2 sesonger med en sako i 223 1:14 stining og FMJ fabrikk (ladet ikke selv). Har faktisk statistikk på denne jakta fra disse sesongene 1999 og 2000; 27 ryper(1999) snitt skyteavstand 82 meter 6 istykkerskutt, 36 ryper (2000) snitt skyteavstand 67 meter 9 istykkerskutt. Hva er så istykkerskutt ? Etter min formening er dette utgangshull på størrelse med en Mandarin( eller heter det Klementin i disse dager) som etter mitt skjønn er mye på en fugl som veier ca 400 g. Min konklusjon ( kanskje noe treg) var at; skulle jeg bruke ca 20-25 dager i fjellet etter jakt på rype, så skulle jeg iallefall kunne ha med meg viltet nogenlunde helt hjem og det skulle kunne spises uten at det vi spiste var kjøttdeig. Jeg byttet kaliber !

 

Min konklusjon; Jeg fant ikke fabrikk ammo (Norma og Sako står det i jaktloggen) som svarte til mine forventninger. Det er likevel helt sikkert mulig å lade, i ei "riktig" pipe med "gode" nok kuler, i "riktig" hastighet for et anstendig resultat også i 223.

Link to comment
Share on other sites

Jeg falt for fristelsen å skaffet meg 223 til rype og revejakt. Har prøvd med 22lr, men syntest det blir for ustabilt i vind og en må vere pinlig nøyaktig med avstandsbedømming. Dette hadde nok blitt bedre med trening, men jeg håpet på en "snarvei" med en rifle i cal 223.

 

Jeg har lest en del og det går igjen at en må/bør ligge på rundt 800m/s med helmantelkuler for ikke å ødelegge fuglen. Jeg har testet mye helmantlet kuler med forskjellige kruttyper uten att jeg kommer under 40mm på 5skudd 100m. Dette blir for dårlig når den skal brukes til rypejakt.

 

Riflen er for tiden inne for testing. Kanskje er det jeg som har fått en " blåmandags" rifle....skal rifla brukes til rypejakt, bør presisjonen ikke vere dårligere en 15-20mm på 100m med fmj kuler. Håper di finner ut av det med min rifle så jeg finner "gulladningen" med helmantel og ca 800m/s. Artig å ladde og teste.

 

Så min konklusjon et at dette er ett spennende og alsidig kaliber dersom en finner en rifle som takler helmantelkuler i ca 800m/s, noe jeg ikke har gjort med min rifle....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en del 3.6 gram Lapua helmantel ammo i 222 for mange år siden på rype. Det gikk helt fint uten å ødelegge brystkjøttet så lenge jeg skjøt dem rett forfra.

Men jeg lærte at det fort var 50/50 for hvordan det gikk med sideskudd og skudd bakfra var bare å glemme.

Jeg har også skutt noen ryper rett forfra med 6.5-06 med bra resultat og da snakker vi om 80 grain rundnesa helmantel som forlater løpet i ca 1200 m/s.

 

Med en 223, behøver man ikke tenke på avstandsbedømming ut til 150 meter.

Jeg liker ikke å bruke forskjellige kuler med forskjellige innskytinger på jakt.

Man kan med fordel kun skyte skudd rett forfra om man vil berge mest mulig kjøtt, selv om det nok går bra med andre skuddvinkler om man lader den ned en del.

 

Med 22lr så er avstandsbedømmelsen veldig avgjørende hele veien ut til 75 meter og man kan til nød bruke den ut til 100 meter om man har avstandsmåler.

Den er veldig påvirkelig av vind.

22 magnum er noe bedre på dette.

Man kan skyte rypa fra alle vinkler uten å ødelegge mye kjøtt.

 

Det er ikke uten grunn at en 22 Hornet er populær til vinterjakt på rype.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Riktignok ikke rype, men jeg har skutt et par gjess med 223 med lapua scenar 69grn og winchester PowerPoint 62grn i hastighet 850-900ms, disse hadde minimalt med ødeleggelse, støtter definitivt tips om tung kule/ moderat hastighet. Men det meste av fabrikammo er vel ofte type 55grn fmj eller varmint, uansett er jo ikke kjøpeammo no gøy, det er noe man bruker opp for å skaffe tomhylser for å lage seg ordentlig ammo :D

Link to comment
Share on other sites

.223 er tydligvis et kaliber han allerede har og vil bruke til rypa, så da kan jeg ikke se noen grunn til å ikke gjøre det.

 

Har ikke, men har bestemt meg for at det er det det blir da våpenet kommer til å bli brukt til større småviltarter, men likevel ikke rådyr så da ser jeg ikke noen grunn til å gå opp til 6,5x55. Forøvrig ligger det ann til at det blir en Tikka T3 Lite. Noen som har noen innvendinger mot det ?*** :)

 

Takker for svar folkens, veldig nyttig å lese erfaringene deres :)

 

*** EDIT: (Tenker da spes på det Norwegianwoods skriver om riflestigning, trodde dette skulle være en fordel da en blir mindre avhengig av nøyaktig avstandsbedømmelse)

Link to comment
Share on other sites

For meg som ikke har jaktet så mye høres dette ut som rene bajasfakter.

 

Men er mottakelig for argumenter for hvorfor det er ønskelig/nødvendig.

 

Mye av grunnen til at jeg sjeldnere tar meg turen innom kammeret finnes i sitatet ovenfor.

 

Her har vi et helt ærlig legitimt spørsmål, og trådstarteren blir stilt til veggs etter 2. innlegg? "Mottakelig for argumenter hvorfor det er ønskelig?" Dette er stor arroganse i min bok.

 

Har man ikke noe godt å si så sier man det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Du gjør ikkje noe feil å gå for en Tikka T3 Lite, eneste eg sliter med er å få ferdig rulla til å gå bra på 100 og 200 meter.

Skal vel godt gjøres å finne en rifle som gir veldig små samlinger med billig fabrikkammo. Synes riflen din gikk bra jeg når den ble foret med skikkeligt føde :) Samme med min rifle og, den trenger sunn kost for å levere ;)

Link to comment
Share on other sites

hehe, jeg synes den var litt morsom jeg! Det er som om noen skulle si: Det er bajasfakter å fiske laks med 50 grams sluk, kan du ikke heller bruke 15 grams? :mrgreen:

 

Jeg har skutt noen få ryper med 223, noen med 22-250, og en god del flere med 6.5x55. Har ikke opplevd "sprenging" med 223, men det blir litt kjøtt å kaste om man er innom brystfileen. Det er bare name of the game det! får du med vingeknoken kan det blir riktig stygt. (og 6.5x55 gir penere rypeslakt så bæda! :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Ja, treffer du vingeknoken, går det fort med mye kjøtt.

Er noen gjess, storfugl og orrfugl som har hatt labert med brukbart kjøtt igjen om jeg har truffet dem der med min 6.5-06.

 

Tikka T3 Lite er ei flott rifle. Lett og fin for å gå langt på ski eller truger etter rypa bl.a :)

Jeg hadde en i 30-06, og den gikk godt med det meste av fabrikkammo.

Selv om jeg synes det er et bra våpen, ble jeg av uviss grunn aldri helt beste venn med rifla, så jeg solgte den til en kompis.

En venninne av meg har en Tikka T3 Lite i 223 og ettersom jeg har forstått fra henne og mannen hennes, så går den veldig godt med det meste av ammo.

 

Personlig likte jeg Remington 7 Predator veldig godt når jeg skulle kjøpe meg en 223, så det ble den :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...