Jump to content

Neck size problemer


olepolet

Recommended Posts

Jeg prøver å neck size noen 6.5x55 hylser etter jeg fant ut at de nye kulene jeg var å hentet på posten nå,bare datt igjennom halsen.

er LEE RGB die sett jeg har. satte i dien førte opp shellholderen til max,skrudde ned dien til den var borti shellholderen, tok ned shellholderen og skrudde 1 omdreining til ned på dien.

men det ser ut til at det er bare en liten del av halsen som blir sizet, er bare merke de 2 ytterste millimeterene.

har prøvd å stille dien lenger og lenger ned til den var helt i bunn,men kan ikke se noen stor forskjell..

har prøvd youtube og google uten å bli noe klokere.. hva gjør jeg galt?

 

takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Vel du har gjort det rett. Shellholderen på topp, dien ned til kontakt og så litt til. Du vil kjenne det fjærer litt på full stroke. Dersom du har brukt dien tidligere uten problemer må du måle diameteren på kulene. Dersom dien er ny kan den være for rom, eller ekspanderen er for stor. Ekspanderen skal ta tak når du fører hylsa ned igjen og utvide hylsehalsen til riktig dia. men det skal ikke mye kraft til.

Link to comment
Share on other sites

ok,forstår. dien er helt ny,har bare prøvd den til å ta ut brukte tennhetter med før.

men det går ikke like lett å gjøre det som en ser på youtube vidoene, tar litt kraft til å få den ned igjen.

kan ta en tlf å høre med Trond på hjemmelading i morgen.

takk for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis kun de to ytterste millimeterene på halsen er presset når hylseholderen er i kontakt med dia, så må det være noe feil med dia. Hele halsen burde være presset da. Hvis du soter halsen med flammen fra et stearinlys e.l. så er det lettere å se. Er det motstand når hylsa skal ned igjen? Det pleier å lugge en del når ekspanderknappen skal ut igjen gjennom halsen. Eventuelt kan du fjerne hele ekspanderen. Hvis kulene sitter da, så er ekspanderen for grov. I så fall, fest den i en drill om smergle den ned med smergelpapir. Da kan du også sørge for at den blir glatt og polert. Det hender de er litt røffe fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar Flatin!

jeg sotet 2 hylser og testet.

slik ble begge: 007_zpsc8743865.jpg

 

jeg gjor akkurat slik en skal gjøre. jeg har prøvd å fikle litt med lengden på utstøteren/ekspanderen(mest i frustrasjon), er det mulig å gjøre noe feil der?

 

det lugger ganske bra når jeg skal ta ned igjen hylsa.

Link to comment
Share on other sites

godt poeng.. det har seg slik at begrepene gikk litt i surr ei stund :oops:

og ja det er en full sizer, bare jeg som tenkte feil.

jeg kjenner ingen som holder på med lading,så det blir selvlæring, youtube,ladeboka,kammeret og google som er hjelpemiddlene mine.

og da kan det lett bli litt misforståelser av og til :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Det trengs en del kraft for å helpresse ei hylse, så jeg kan godt skjønne at du kviet deg litt for å trykke til. Pass på at du har smurt hylsene bra, både utvendig over hals og kropp, og innvendig hals. Bruk KUN smøring som er beregnet for hylsepressing. Jeg foretrekker RCBS case lube-2. Den smører bra, og er lett å fjerne med en fuktig klut. Studer emnet delvis ompressing i Ladeboken. Selv om bruksanvisningen for dia sier at du skal skru den ned til kontakt med hylseholderen, så kan det være at det passer bedre å ha dia høyere opp. Antagelig går det helt fint om du presser kun 2/3 av halsen. Går patronene for tregt i kammeret, så må du presse mer.

Link to comment
Share on other sites

Kim: ja, smører de med det lee ladefettet, men har ikke smurt de inni enda som Flating sa,det skal gjørest nå :)

 

Flatin: ja, det måtte endel kraft til. men etter en prat med Trond på hjemmelading så mener jeg på at vi fant ut av problemet.

har akkurat komt hjem fra kaffeselskap,så vi får snart se om jeg faktisk får det til denne gangen,men har trua! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bare for å oppsummere noe som har kommet fram før her:

1) Du har tidligere brukt dien kun til å støte ut hetter med. Da står utstøteren montert langt ute og du vil derfor ikke klare å size hele hylsa. Har du fått utstøteren langt nok tilbake i dien, sånn at:

2) Ladearmen skal alltid like langt ned som når du ikke har noe i pressa. Bunnen på dien skal da være helt nede mot hylseholderen for maksimal sizing.

 

TB

Link to comment
Share on other sites

Jæger J: så utstøteren skal ikke klare å dytte ut ei brukt tennhette om den er stilt inn for å size hele hylsa, er det det du mener?

Jo, det er akkurat det den skal klare, med litt margin.

Men har du tidligere klart å støte ut hettet uten å size så står den for langt ute og vil treffe innvendig i bunnen av hylsa med det resultat at du ikke klarer å size hylsa. I verste fall ødelegger du både hylse® og utstøterstang i forsøket på å presse uten riktig innstilt die.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2: ok,forstår. nei..det hadde seg slik at jeg hadde satt i ny tennhette for lengesiden, så jeg leste på et forum en plass at det gikk ann å size uten å ha utstøteren i.. og det går jo seff ikke,ikke med min i hvertfall..og da var det i gang^^

 

kontrollmålte nå, 6.7mm på det tykkeste. hørest det mer rett ut?

Link to comment
Share on other sites

6,7 mm på ekspanderen høres riktig ut. Hvis den hadde vært 7,8 mm så hadde du ikke fått den ned i ei 6,5x55-hylse. Det er viktig at utstøterpinnen er riktig justert i forhold til dia. Hvis den sitter for langt ned, så butter ekspanderknappen i hylsebunnen innvendig før enn du har fullt utslag på ladearmen. Tenk også på at når dia justeres ned, så følger jo utstøteren også med ned. Den er jo skrudd fast i dia. Så skrur du dia ned, så må kanskje utstøteren skrues opp. Den skal akkurat dytte ut hetta i enden på utslaget.

Link to comment
Share on other sites

det har seg slik at begrepene gikk litt i surr ei stund

begreper er viktige å definere, uten en god forståelse av de er let lett å gå i surr.

 

Neck sizing betyr vanligvis en die som kun presser halsen, en body die er en som bare presser skulder og kropp uten å berøre halsen (lite vanlig). Med vanlige dier (helpressing) kan man skille mellom to typer, helpressing hvor hele hylsa - inklusive skulder - blir presset ned til standard dimensjon ihht til bruksanvisning, og delvis (også kalt korrekt) ompressing hvor man presser skulder til patronen akkurat passer i tiltenkt kammer. Kroppen blir i begge tilfeller presset ned noe.

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for den forklaringen Erlend Meyer! :)

trur kanskje jeg har fått stilt inn utstøteren korrekt nå!

ser lovende ut:)

 

er vanskelig å finne ladedata på 110gr partizan i 6.5x55

 

høres 42 grain med N550 og CoL 78mm greit ut? er fra vihtavuori sine tabeller med 7g scenar.

Link to comment
Share on other sites

Bruksanvisning, bruksanvisning, bruksanvisning.

 

Lee sine er enkle og greie å lese og følge. Begynn med å følge de slavisk, ikke finne på noe lurt selv. Passe på at hylsene er smurt utvendig og i hylsehals, og vips begynner alt å fungere helt greit til en finner på noe lurt. Uten nok smurning på hylsene vil det fort bli helsikes tungt å presse, for mye smurning er heller ikke bra.

 

Mener Lee skriver nøyaktig lengde på utstøteren utenfor dia, nøyaktig justering av die i forhold til hylseholder o.s.v. Lær helpressing, og få det til å fungere før du begynner med delvis ompressing eller halspressing.

 

 

Jeg liker å bruke en decaper die på alt som er av rifle hylser, tromle hylsene, smøre de, og presse de, før jeg tromler de en siste gang før i setting av hetter, krutt, og kuler. Men jeg er lat. :wink:

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for den forklaringen Erlend Meyer! :)

trur kanskje jeg har fått stilt inn utstøteren korrekt nå!

ser lovende ut:)

 

er vanskelig å finne ladedata på 110gr partizan i 6.5x55

 

høres 42 grain med N550 og CoL 78mm greit ut? er fra vihtavuori sine tabeller med 7g scenar.

 

 

Har du lest ladeboken?

 

7g scenar er en kule som er veldig lang i forhold til vekt.

 

Om du er i startfasen innenfor hjemmelading, så vil jeg anbefale at du måler COL selv, dette er en veldig enkel operasjon som er godt forklart i ladeboken.

(Lukk sluttstykket, tomt kammer, tre pussestokken inn i løpet og merk av. Så legger du en kule inn i kammeret og bruker en penn etc for å presse kule helt lett mot bommene i løpet, tre inn pussestokk og merk av. Avstanden mellom merkene dine skal nå være max col UTEN frifluk.

En annen metode er å presse en hylse så vidt, slik at kula kan dyttes inn og ut for hand. Sett kula langt ut, selvsakt uten krutt og tennhette. Legg denne patronen i kammeret og lukk sluttstykket, poenget her er at kula skal berører bommene og presses inn slik at du måler max col uten friflukt.)

 

Men kulehold bør uansett komme foran friflukt.

Tommelfinger regel: min 1mm friflukt og et kaliber i kulehold. i 6.5mm kaliber bør kula presses minst 6.5mm inn i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...