Jump to content

Bushmaster V-match 20 vs Stag 15 Rifle 3 (ikke 3G)


hk75

Recommended Posts

Som tråden sier, Bushmaster V-match 20 vs Stag 15 Rifle 3 (ikke 3G). Begge disse er flat top, koster det samme 10500-11500.

 

Skal ha meg en rifle til open, som ikke koster skjorta. Har ennå ikke møtt en AR 15 eier som er egentlig er fornøyd med våpenet sitt, så jeg regner med at over tid vil min rifle også bli "pusset opp". Derfor ser jeg heller ikke hensikten med å kjøpe de dyreste utgavene heller.

 

Hvilken er best å satse på, om noen er best i det hele tatt? + -?

 

Alle gode råd og tips mottas med takk. Pr i dag har jeg en semi til standard, men den er ca 70 år gammel....

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt en Stag, så den kan jeg ikke si stort om - men jeg har hatt en drøss med Bushmastere og vært veldig fornøyd.

 

Tror egentlig ikke det spiller noe særlig rolle, kjøp det du får tak i.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både BM og Stag, og kvaliteten er like god på begge virker det som. BM har jeg bygd litt etter litt, mens Stag'en er en 3G. 3G er en ganske greit priset rifle når man ser hva man får med. Geissele avttekker og forskjefte er jo 5 laken bare der. Stokken på Stag 3G er også god. Hvem du velger blir nok hipp som happ. Jeg hadde gjort som innlegget over sier, nemlig kjøp den du får tak i. Dette er rifler det ikke blir enklere å få tak i. Sist jeg sjekket var det 19 mnd ventetid i statene på Stag:-(

Link to comment
Share on other sites

Jepp japp jupp!

 

Håpet er jo en AR i .223 som ikke nødvendigvis bikker x antall ti talls tusen kroner. Men må jeg, så må jeg.....men da går det litt lenger tid å spare opp grønne sedler (så sant ikke ventetiden på en fattigmanns-AR er vannvittig lang).

 

Finnes jo andre alternativer tilgjengelig, men Steyr AUG, Sig, Sar, AR i .308 og Mini 14 er ikke akkurat det som står øverst på listen. Fine våpen alle sammen i seg selv, men .223 er rimeligere enn .308, og AR deler etc er jo peanuts i pris i forhold til noe av de andre.

 

Vi får se hva som skjer. Den som venter på noe godt, venter jo som kjent forgjeves 8)

Link to comment
Share on other sites

Så langt nå etter en del telefoner, så virker det nok som at jeg får ligge meg litt opp i pris for å ha en sjanse til å få meg en open børse. Har snakket med flere forhandlere rundt om i landet fra nord til sør og øst til vest, ingen som kan oppgi noen eksakt leveransetid på denne typen våpen. Varierer med alt fra at de har i bestilling til at det kan ta ett år og vel så det.

 

http://www.oberlandarms.com/ lager AR-15 kloner som overgår de fleste kvalitetsmessig, så hvorfor ikke ta inn en slik selv.

 

Er det ikke mye papirarbeid etc for å kunne ta inn noe slikt selv?

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om det har vært mange som har kjøpt AR i det siste gitt. Det er ikke lenge siden Sandnes arms hadde mange på lager. Hva med en HK? MR223 er jo et alternativ. Mulig Jevnaker Agentur har noen på lager.Ulempen er prisen.... Men kvaliteten er utmerket!

Det vil nok ikke bli enklere å skaffe seg en AR i fremtiden, både pga regler og etterspørselen i USA, så det gjelder å ikke være kresen.

Link to comment
Share on other sites

En tysk AR er ikke å rynke på nesen av det. Skulle gjerne hatt en slik i skapet jeg. Uten å ha holdt en slik i hendene selv så vil jeg våge meg på å si at den er sikkert ikke dårligere enn det yankeene lager.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en HK? MR223 er jo et alternativ.

 

Mulig jeg har misoppfattet litt, men er ikke HK slik at der er det kun HK deler som gjelder? Er vel egne magasiner til de også? Ingen som hadde HK inne heller...

 

Slik som det ser ut så blir det nok rundt 20 lapper for en fyrverkeri maskin nå.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ikke helt. Jeg har byttet ut flere deler på MR308 uten problem. Men det stemmer at det er egne magasinet på .308 versjonen. Noe annet er at det er pistondrift, og det er det jo delte meninger om blant dynamiskfolket.....

På MR223 så skal det meste(om ikke alt) i loweren og mye i upperen gå overens. Samme magasin som AR.

Link to comment
Share on other sites

Jo for så vidt....

Men til IPSC er det ett ikke-tema egentlig. Dvs du bruker ikke våpenet på en måtte som gjør at du får utnyttet det på noen måte.

Og Piston har mer rekyl som er negativt. Det er ikke uten grunn toppskyttere velger DI.

 

Og at DI ARere ikke er så pålitelige er en myte, så lenge de er av høy kvalitet og får olje. AR liker å være våte.

Feks vet jeg om enkelte trenere i USA som har 10000+ skudd i sine ARere UTEN puss! (det er dog ikke BM, Oly og lign som blir solgt i Norge) Kun tilførsel av olje.

Link to comment
Share on other sites

Piston AR er løsningen på et problem som ikke var der, den direkte gassdriften er grunnen til våpensystemets popularitet, det gir utmerket presisjon og en veldig behagelig rekyl i forhold til stempeldrift.

Og forøvrig "HK because you suck and we hate you"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hørt det uttrykket om HK. Men jeg kjøpte en allikevel, og angrer ikke et sekund! Kvalitetsfølelsen du får når du opererer en HK er topp. Men du får spørre meg på nytt skulle noe ryke. Mulig jeg forandrer oppfatning da:-P

Link to comment
Share on other sites

Augen er ei spennende rifle, skulle gjerne ha prøvd den selv :)

Når det kommer til Mr223 så ser jeg bare ikke hvorfor noen vil kjøpe våpenet.. klart noen er blodfan av enkelte merker (ja er det selv også), men når våpenet koster 10k mer enn en Xm-15 osv så greier jeg bare ikke se hva som er poenget med den..

Hadde heller spart litt ekstra og venta på en JP ctr02

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville forsøkt og kontaktet Oberlands forhandler i Kiel foreks. og forsøkt og fått til noe der, papirarbeidet fra tysklang er

overkommelig.

Om han er villig til og hjelpe deg så tar du med mor på Kiltur så slår du to fluer i en spekk, nytt jern og fornøyd konemor.

Europeisk er Europeisk og Amerikansk er Amerikansk, forstår forøvrig godt hvorfor noen kjøper H&K våpen god kvalitet er stikkordet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte MR308. I .308 så tror jeg ikke du greier å kjenne forskjellen i rekyl mellom en DI og piston. Det er heller ikke så stor prisforskjell når man er i .308. I .223 så kjører jeg standard AR.

Ja, de er dyrere, men så er også en Porsche dyrere enn en Hyundai. Begge får deg fra A til B, men hvem ville du hatt :lol:

 

Augen er ei spennende rifle, skulle gjerne ha prøvd den selv :)

Når det kommer til Mr223 så ser jeg bare ikke hvorfor noen vil kjøpe våpenet.. klart noen er blodfan av enkelte merker (ja er det selv også), men når våpenet koster 10k mer enn en Xm-15 osv så greier jeg bare ikke se hva som er poenget med den..

Hadde heller spart litt ekstra og venta på en JP ctr02

Link to comment
Share on other sites

Hvor dumt er det egentlig? Jeg har flere venner som har AUG, og de skyter ikke noe dårligere enn andre. Presisjonen er også bedre enn mange tror. Ene kompisen min ligger jevnlig på rundt to tommer på 200 meteren. Trenger man egentlig noe mer?

Det som er kjedelig er hvis man må skyte rundt barrikade. Der kan man jo trene seg opp til å skyte fra begge skuldre med en AR, det blir litt verre med en bullpup som AUG. Personlig synes jeg det er en dr..t tøff rifle!

 

Nesten så en får lyst til å gjøre noe dumt og kjøpe en AUG............
Link to comment
Share on other sites

Ser at det er flere som er inne på Oberlands.

 

Kan hende at jeg bommer her, men kravet er vella t den må være på "lista" over godkjente rifler?

Kan ikke se at jeg har sett dem der.

 

Tenker bare at man må bruke tiden fornuftig;-) mange fine og bra rifler der ute, men det hjelpe lite hvis man må emigrere før at få lov til at kjøpe en :winke1:

Link to comment
Share on other sites

DVC sa: Jeg kjøpte MR308. I .308 så tror jeg ikke du greier å kjenne forskjellen i rekyl mellom en DI og piston. Det er heller ikke så stor prisforskjell når man er i .308. I .223 så kjører jeg standard AR.

Ja, de er dyrere, men så er også en Porsche dyrere enn en Hyundai. Begge får deg fra A til B, men hvem ville du hatt :lol:

 

Det jeg mente å si er at jeg kjøper heller det beste en kan få kjøpt enn å legge seg på ett våpen som er overpriset for hva det er.

Om en skal bruke mye penger så bruker jeg dem heller på det beste. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vi kan nok diskutere lenge og vel uten å bli enige her. Skal innrømme at det var følelser med i valget av rifle til standardklassen der jeg skal bruke Hk'en. Men er det ikke ofte slik det er ved valg av våpen? "The heart wants what the heart want"! Hadde M1 vært lovlig hadde jeg kjøpt en. Tenk så kjedelig det hadde vært om alle brukte det samme. Jeg har openrifler i .223R med vanlig gassrør så jeg er dekket der. Så hvorfor ikke kjøpe noe man har veldig lyst på? Mulig noen mener den er overpriset, og kanskje har de rett? Men tro meg når jeg sier at tilpasning, finish, presisjon og mekanikk er topp!

 

DVC sa: Jeg kjøpte MR308. I .308 så tror jeg ikke du greier å kjenne forskjellen i rekyl mellom en DI og piston. Det er heller ikke så stor prisforskjell når man er i .308. I .223 så kjører jeg standard AR.

Ja, de er dyrere, men så er også en Porsche dyrere enn en Hyundai. Begge får deg fra A til B, men hvem ville du hatt :lol:

 

Det jeg mente å si er at jeg kjøper heller det beste en kan få kjøpt enn å legge seg på ett våpen som er overpriset for hva det er.

Om en skal bruke mye penger så bruker jeg dem heller på det beste. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har fått kontakt med en utenlandsk våpenforhandler via en produsent (Oberland). Denne forhandleren er positiv til å kunne eksportere våpen direkte til forbruker i Norge. Skal høre med ham på mandag om tilgang, modeller etc. Vil anta at der kan finnes flere enn meg som ønsker (ææmmm....trenger) en smelledings.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at jeg har fått ordnet meg en ipsc open rifle.

 

Jeg har bedt vedkommende utenlandske forhandler som jeg hadde kontakt med i helgen om å komme med ca pris på 3 stk oberland rifler som jeg kunne informere om her på forumet, samt kontaktadresse til våpenforhandleren i Østerrike.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips :D , men har allerede sagt ja og amen til en annen rifle.

 

Fikk tilbud om å kjøpe en middels lite brukt semi med ekstra magasiner, 500 skudd, koffert og tasco rødpunkt for 4 laken. Hører til historien at dette er den riflen jeg første gang i mitt liv skjøt IPSC stevner med og vant et og annet (lånte børsen av en annen i klubben). En god rifle som står til mitt ambisjonsnivå og tilgjengelig tid. Mini 14 rancher, blånert så klart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...