Jump to content

Mini 14 - vekslingsproblem pga. ammo?


Cutlass

Recommended Posts

Var en tur på skytebana idag med noen rifler,deriblant Minien.

Har kjøpt inn endel Remington UMC FMJ som eg skulle prøve,men det vart knapt noen suksess..

 

På annakvart skudd gjekk bolten bak uten å dra med seg tomhylsa(stod igjen i kammer),og stoppa i neste patron i magasinet.

Hylsene satt ikkje fast i kammer,og kunne ofte taes ut ved å kun riste på rifla med bolten tilbaketrekt.

 

Tok noen bilder dersom dere ikkje skjønner hva eg meiner,men har ikkje fått lasta dei inn på pc'n enda.

 

Hadde ikkje dette problemet med S&B ammunisjonen eg har brukt før,noen andre som har erfaring med denne Remington ammoen?

Hva er grunnen til at hylsene ofte ikkje følger med bolten ut ?!?

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjonen som ble brukt:

 

sy1wekvuceobqzzzolvr.jpg

 

og resultatet omtrent på kvar eller annakvar patron som ble avfyrt;hylsa følger ikkje med bolten tilbake,og bolten stopper i neste patron som den prøver å skyve inn i kammer:

 

0ydvbf6kh8d82irsc63e.jpg

 

5g6ni572krfk3bh09hn9.jpg

 

må ta ut magasinet etter hver kiling for å skyve patronen tilbake på plass:

 

w0hps2iekkqrxenszha1.jpg

 

u3jphk608fnag43j9v2m.jpg

 

er originalt 5-skudds Ruger magasin i tilfelle dere lurer.

 

Noen som har noen teorier på hvorfor dette skjer?

Link to comment
Share on other sites

hoanka: nei presisjonen var ikkje akkurat en "høydare" for å si det sånn.

 

350 Rem mag: får ta ut sluttstykket og inspisere den idag,og sjekke det nøye!

 

Hvilken garanti er det på nye rifler? Samme garanti uansett merke og leverandør?

Børsa vart kjøpt ny av Interarms i slutten av januar i år.

Link to comment
Share on other sites

Høres definitivt ut som feil ved utdrager, alternativet er at hylsene er veldig langt utenfor spec...

Du får starte med å gjøre bolten skikkelig ren og se etter skader eller drit som har kilt seg fast.

 

Garanti er noe produsenten gir, reklamasjonsretten gjelder uansett ihht norsk lov. For våpen vil den være på 5 år, og selv om en utdrager kan regnes som en slitedel er de likevel forventet å leve vesentlig lenger enn et par måneder. Snakk med Lars du, han pleier å være grei på slikt.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg en tur i "bua" og fant fram rifla. Demonterte den og tok ut bolten for visuell inspeksjon,litt smuss var det jo men ikkje nok til å lage krøll vil eg påstå.

 

Reingjorde bolten godt med bremserens og Q-tips+tørkepapir,men kan ikkje se at utdrageren hadde noen skader eller deformasjon.

Muligens øøøøørlitegrann slitasje på midten av utdrageren,men vanskeligt å si med sikkerhet.

Fjærspennet til utdrageren virka stramt og godt,uten heng.

 

Har endel S&B i .223 liggendes enda,kan ikkje hugse at desse gav noen slik funksjonsfeil,må nesten ta med meg begge ammo-typene på bana neste gang og se om det er noen tydelig forskjell på hylsene mht utdraging. Er eg heldig så holdt det med en skikkelig rengjøring,men tviler litt på at det var synderen egentlig....time will show! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jup, har du sjekket insiden av kammeret, at det ikke er noen skade eller annet som kan holde igjen, riper på hylsene vil også være et tegn på dette hvis du ikkeklarer og se noe i kammeret.

 

Mini 14 er jo ikke akkurat kjent for utkaster problemer :lol: , i hvertfall ikke forårsaket av annet enn ammo.

Link to comment
Share on other sites

Eg studerte hylsene nøye etter riper og andre skavanker når eg var på skytebanen sist da eg hadde dette problemet. Kunne ikkje se noen tegn til riper eller skader/utbuling i hylsebunn.

 

Har rengjort hele rifla idag,sluttstykke og kammer også. Skal på feltskyting imorgen,men er nok ikkje Minien som blir brukt da isåfall.

Får teste den til uka som kommer med begge patrontypene,og forhåpentligvis får vi svaret da om hva som var/er årsaken eventuelt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde problemer med dette selv. Ekstraktoren glapp av hylsa.

Skifta først ekstraktor og plunger, men da ble det bare verre.

La merke til at ekstraktoren ikke lå helt inntil bolten, så jeg brukte en liten slipestein og tok litt gods av ekstraktoren. La i samme slengen et blyhagl bak fjøra til plungeren.

Tanken var at ekstraktoren ikke kom langt nok inn på hylsa.

Var på banen idag å dro av ca. 120 skudd uten en eneste feilveksling!

 

Tok noen bilder :D

 

Før:

 

1421262.jpeg

 

Etter:

 

1421240.jpeg

 

1421247.jpeg

 

1421248.jpeg

 

1421253.jpeg

 

1421255.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje fått testa rifla etter reingjøringa enda,var ute på bana tidligere i uka men da var det noen turgåere mellom standplass og blinkene,så eg reiste heim att :roll:

 

Edit: Fikk du problem med hylseutdraging på ulike typer ammo Bjønn,eller kun med en spesiell? Hvilken type® isåfall?

Link to comment
Share on other sites

Det virket ikke som om det var noen forskjell. Men nå har jeg stort sett bare skutt American Eagle og S&B.

Prøvde 5 skudd Barnaul for å se hvordan det gikk med stålhylser, og da dro den faktisk ut hver gang. Dette kommer kanskje av at det skal mer til før stålet gir etter, men det kan jo bare ha vert flaks også. Blir for få skudd.

Bruker originale magasiner.

Blir spennende å se om det går like knirkefritt neste helg :)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt med samme selv. Bare trøbbel. Så tittet jeg på ammoen. Var satt i forskjellige sette dybder. Ser det lett med øyet. På mine var det opp til 1 mm forskjell. Så finn frem skyvelæret mål dem. Er det samme på dine. Da er det og få byttet dem inn der du kjøpte dem.

Link to comment
Share on other sites

Då har eg vært på bana med Minien,samt første skyting med nyinnkjøpt Marlin Camp 9 Carbine(som ikkje bare var presis,men helsikes morsom å skyte med!!).

Tok med både Remington og S&B ammo for å sjekke om det var forskjell. Børsa var nypussa i alle ender for anledningen,som nevnt tidligere.

 

Første magasinet lada eg med annakvar patron av de ulike merkene,og ved skytinga så hang alle 3 Remington hylsene igjen i kammer,mens S&B fungerte fint.

De påfølgende magasina fylt med Rem. fungerte bedre,og hadde tilslutt kun få hylser som ble igjen i kammer.

S&B fungerte 100% hele tiden.

 

Skal pusse og reingjøre på samme måte som sist,dvs sluttstykke og heile røkla før eg tar en ny tur på bana. Dersom den kun er kresen på renholdet med Rem. patroner så skal eg alltids bli venn med de resterende patronene,for pussing er jo bare kos det egentlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...