Jump to content

Remington 870 Express synthetic 18"


Lucky Falls

Recommended Posts

Etter en fin jakt med flotte opplevelser og "lite" fugl, fant jeg ut at fjorårets kyst-jakt tur ga mersmak.

I fjor ble jakten utført fra en holme, med robåt for å hente skutt fugl. I denne sammenhengen fungerer og foretrekker jeg min

Beretta 686 SP1 som gjør meg så god som jeg er som skytter :winke1:

 

Men nå planlegger jeg å utøve deler av kyst-jakten fra kajak, da jeg har en på hytta, og ser fordelen ved å snike seg rundt. I denne kommer ikke 686'en, jeg vil rett og slett ikke utsette den for saltvann og sjøsprut som det ofte blir når man padler, så da kommer spørsmålet:

Er det noen her inne som har erfaringer med Remington 870 med 18" løp på jakt?

Hvilken trangborring har den? (da det ikke er choker på den)

 

5549.jpg

 

Tanken med denne er: enkel og driftsikker, pumpe gjør at jeg slipper å ha patron i kammeret mens jeg padler, kort løp da jeg ønsker å ha haglen nedi kajaken (og ikke stikkende opp på fordekket), syntetisk sier seg selv, enkel å dele opp i enkeltdeler for rensing.

 

Takker for alle synspunkter og svar!

Link to comment
Share on other sites

Jakter fugl fra sit on top kajakk, har remington 870 express som er duracoated, har den bare liggende løst på fremdekket, eller inne i et sprutrekk jeg har sydd selv.

 

Kommer til å ruste litt, men etter tur spyler jeg hele hagla med haveslangen og tar den fra hverandre og tørker og smører den.

 

Dette er et bruksvåpen, og holdene kan bli lange på sjøen, så jeg hadde kanskje ikke kuttet løpet,men heller beholdt våpenet på dekk.

 

Min erfaring er at skuddsjansene også kan komme plutserlig og da gjelder det å ha hagla tilgjengelig, synes også det er greit med pumpe å padle med tomt kammer, men i jaktområder padler jeg med skudd i kammeret, men er veldig nøye på at hagla peker ut av båten, og mot sikker bakgrunn.

 

Lykke til.

 

Mvh

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

Tomt kammer er genialt, bare trist at norske regler da gjør hagla til en enkeltskuddsløsning. Om vi fikk lov til å ha to i magasinet ville pumpe vært den beste løsningen for mange typer jakt.

Jeg bruker iblandt en i magasinet og en halvveis framme, men det er ikke like bra, da den lett kan lukke seg om jeg mister den.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar!

Jeg bestilte en 18" variant med "Tactical" løp, den mener jeg skal være ferdig gjenget, så da kan jeg sette i en chocke på 1/4 eller 1/2, da burde jeg nå langt nok med Black Cloud som jeg foretrekker på sjøen. Tok fint Ærfugl med Black Cloud'en i #2 & #4 med Beretta'en og da med en 1/4 chocke. Avstanden var nok 25m +.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Weatherby Pa-08 kan ikke ta mere enn 5 i tuben, har aldri trufffet på en som tar mere enn 4 selv. Men nå er denne loven relativt ny og har faktisk tilbakevirkende kraft utifra hva jeg kan lese i forskriften, i den forstand at om du eier en pumpe som bryter med de nye kriteriene må du ikke endre den med mindre den tar 6+ skudd. Slik at din kammerats Mossberg er nå strengt ulovelig, da en våpeneier plikter å sette seg inn i de til enhver tids gjeldene lover og regler har han ingen unskyldning om han blir tatt.

 

"Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c. "

 

§3

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

Link to comment
Share on other sites

 

Feil. Kjøpte nettopp 2stk Marine magnum, disse har 6+1 fra fabrikk.

 

Har leverandøren tatt inn disse ny, etter de nye reglene på hagler høsten 2011? Du trenger ikke å nevne hvor du har kjøpt dem.

Jeg mener at POD kunne revurdere magasinhagler tilbake til 7+1 eller 8+1. Der er jo bare 2 skudd som kan få både Marine Magnum eller Benelli spesial slughagler med lang magasin kapasitet tilbake i butikkene. Bare 2 skudd ekstra enn dagens regler utgjør ingen samfunnsrisiko.

 

Hvorfor får halvautomatiske rifler til jakt maks 10 skudd etter gjeldene regler, mens hagla bare skal være 5+1?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg, men det er vel en vurdering på hvor langt ned man kunne gå før menige jeger starter å murre. Det ligger sikkert også en tanke om at dette skal være siste spiker i kista for praktisk hagle, det er nok langt færre som eier en hagle med mere enn 5 skudd enn det er rifle folk der av ulikheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sitter å skriver søknad på en remington 870 nå.

 

Hvilke utfyllingsgrad bruker folk når det gjelder kal(12 eller 12/76?) og på pipelengde låser man seg til den nøyaktige oppgitte lengden?

 

870 kommer jo i 18,5", 26" og 28" sikker flere!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nei, sving og balanse er prisen for en praktisk lengde. Har mer en pekende teknikk på leirdue enn stor sving, så det burde hjelpe litt. Blir nok to bruksområder, 26" til fugl i mer åpent terreng/våtmark/fjell, og 18,5" til skog, og buckshot/slug på større vilt;-)

Link to comment
Share on other sites

Remington 870 express syntetisk fungerer utmerket til jakt fra kajakk er min erfaring. Den må dog duracoates rundbaut for at det skal tåle sjøen, innvendig bruker jeg sagkjedeolje som er temmelig seigt og hindrer rust inni våpenet.

En dedikert "gun rack" på dekket til kajakken er min endelige løsning på oppbevaringsproblemet og børsa må til enhver tid være bundet til kajakken med 550 snøre eller lignende. Snor på åren er også nødvendig og en åreholder er kjekt får å kunne legge fra seg åren før skyting.

Vær oppmerksom på at snorer rund baut er en risikofaktor om du skulle gå rundt i høy sjø, men det er essensielt for å ikke miste vitalt utstyr.

Beste skytesektor er ca kl 9-1 for å skyte noenlunde stabilt uten å gå rundt. Når jeg padler rundt på selve jakten er våpenet halvkamret, dvs ladd men jeg trekker sluttstykket langt bak, rett før den kaster ut patronen og legger den fra meg. Før jeg begynner sniking eller brått kommer på en skuddsjangse er det bare å gripe børsa og dra fremre grep fremover for å låse kammeret. Pekevinkel er lurt å være bevisst på men "laserteorien" funker ikke helt når jaktkamerater krysser foran deg, jeg forsøker da å minimere tiden kompiser er foran pipa mi. (den ligger selvfølgelig på kajakken og er "temmelig" trygg)

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Lykke til !

 

Takk takk, grunnet leveringsproblemer på 870 Tactical 18,5" så falt valget på denne:

60925.jpg

 

Dette er en 21" variant laget for jakt på kalkun, den er levert med chocke (som er byttet til en som passer mitt bruk) og løpslengden virker god, kort nok for kajakken, samt at jeg klarte lett å plukke "duer" på lerduebanen med den.

Standard med "Mossy Oak" Camo, faktisk mer stilig enn man skulle tro, og den har en glatt/myk kolbekappe, som ikke hekter seg.

(Den er også for-borret på "receiver", så om man ønsker kan man montere en rail for rødpunkt montasje)

 

Siden dette er en Express så er finnish'en så som så, så det blir nok en runde med Duracote før jeg skal på sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...