Jump to content

308 MED KORT LØP- Hvordan er det å skyte med uten lyddemper


sveagl

Recommended Posts

Egentlig ikke noe særlig problem.

Du vil oppleve økt munningsflamme, men ang rekyl og vipp finner jeg dette nesten som med lengre piper. 308 er jo ikke noe rekylmonster i utgangsspunktet 8)

Lader du selv vil kruttvalg kunne ta en del av munningsflammen.

Jeg har skutt en del med 40 cm uten demper og med litt tilvending er ikke dette noe problem.

Bare å finne frem baufila :wink:

Link to comment
Share on other sites

det er flott å høre, skal bestille ei rifle denen uka, å er veldig i tvil på løpslengden.. skal benytte en hausken standard på den, men ønsker også at den kan brukes uten demper uten at dette blir fiasko.. er forøverig snakk om en remington 700 spa.

 

Jeg lader ikke selv, så farbirkk ammo må fungere!-

 

takker for alle svar:)

Link to comment
Share on other sites

hvor går grensa for hva som blir ekstra smell/ munningsflamme da? noen våpen leveres med eks 50 cm standard lengde på løp- hundefører modeller osv..?

 

hvilken lengde ville dere som har peiling valgt på pipa da?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg har 40 cm løp på mi Remington Seven i .308.

 

Opplever iallefall meir smell og munningsflamme utan demper. Rekylen er stort sett lik som med std løpslengde.

 

Jeg har også fått kappet ned min 308 til 40 cm for bruk med lyddemper. Den får mye bedre balanse og lengde med lyddemper på med den lengden.

Selv om jeg generelt vil bruke den med demper på, så er jeg ikke bekymret over den ekstra smellen jeg får med demperen av i sammenligning med hvordan den var før jeg kappet løpet. Dette er fordi jeg bruker godt med hørselvern på skytebanen og vil ytterst sjelden(kanskje aldri) bruke den på jakt uten demper da jeg har andre rifler jeg bruker også :)

 

Dersom sveagl har tenkt til å bruke den mye uten demper på jakt, ville jeg nok ikke kappet løpet kortere enn 50 cm da jeg synes at smellen(muligens subjektivt) øker betraktelig når løpet blir kortere enn det.

Link to comment
Share on other sites

plager nok ikke skytteren, men er ikke behagelig å ligge ved siden av, værtfall om man ligger litt lenger fremme. munnings flamme er det ja. satt igjen med noen min øresus da jeg hadde på meg peltor sine aktive hørselsvern (tactikalsport)

da det ikke var konkurranse reiste jeg meg opp og lot han skyte fra seg før jeg la meg ned igjen.

Link to comment
Share on other sites

Forsvarets pensjonerte sliter AG-3 har pipelengde på 45cm. og på den var ikke signaturen veldig

mye høyere kontra en STR i 7,62x51.

 

Nuvel, pensjonert og pensjonert...store delar av landforsvaret utgår framleis frå ei AG-pipe! :mrgreen:

 

.308 er ein patron som eg intuitivt trur passar til litt kortare pipelengde utan at den mistar så mykje fart av det. Litt lettare kuler, litt kjappare krut og høgare, krappare trykkurve (OK, 62000 vs 60000 CUP er ikkje nokon enorm skilnad). Er eg på bærtur her når eg tenkjer at ein .308 med 9-10 grams kule taklar eit kort løp betre enn ein 30-06 med 11-12 grams kule?

Link to comment
Share on other sites

Økt smell, ja. Synst det ble mindre rekyl i min remington sps etter eg kappet den til 43 cm. Blir en del munningsflamme.

Om det er ubehagelig å ligge vedsiden av får Rommling svare på, han klagde litt på lørdag :lol:

Bruker hausken std demper på min, kjempe god demper som demper lyden kraftig.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle innspill!

 

Tror jeg lander på en løpslengde på 47 cm, det bør bli en hendig rifle med demper montert samt mulig å benytte uten demper, da vil jeg også ha mulighet til å gjenge opp på nytt om det skulle skje noe med munningen.

 

Flott å kan lufte problemstillinger her å få svar fra andre som har erfaringer på ulike tema-

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke så mye å tenke på. Alle løp smeller jo og flammer mer uten demper enn med, uansett lengde. Kun du kan avgjør om det smeller mye eller ikke. Du må uansett bruke skikkelige hørselvern om du er opptatt av å beholde hørselen. Selv bruker jeg endel rekyldemper på bane. Den smeller mye mer enn et kort løp uten noe på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...