Jump to content

Litt snodig kulebane


Jamt

Recommended Posts

Driver å trener litt til nm jaktfelt med en kamerat. Har figurene vi setter opp på 1 stativ så går v iutover jordet og skyter på de respiktive avstandene. Men på de lange holdene kommer hodebryet.

 

Begge har samme klikk tabell og 6.7 mm pr knepp og nokså samme utgangs hastighet. På de 2 lengste holdene rev på 164 og bjørn på 197. Begynner det å sje ting som vi skjønner lite av, men har en teori på. Dette er et flatt jordet. På reven på 164 stemmer det sånn tålig med kneppinga. 7 knepp satt tålig bra. men stilte 11 på 197 og skaut langt over, prøvde igjen og havnet ned på 6 knepp før jeg var i.

 

Etter endel fundering så ser vi at på det lange holdet så blir vi litt ned i en dump. Slik at vi må sitte for å se blinken(holdet er i utgangpunktet ligg). Kula er ca 30-40 cm over bakken på et tidspunkt. Ca 40 meter fra skytter og 160 meter fra blinken. dette er en liten bakke kam.

 

Kan denne lille toppen føre til at kula blir presset litt opp? Er det noen som har en teori eller fakta på dette. Dette har nå sjedd hver gang vi har skutt der. Og begge 2 har samme utslaget, ca 10-12 cm over der hvor vi egentlig skulle truffet.

 

det er 100 grs kuler og utgangshastighet er i overkant av 800 m/s.

 

Vi skal skyte inn på banen til uka for å se hva som skjer da, men hadde vært intr om andre har en teori på dette

Link to comment
Share on other sites

Høres usannsynlig ut...uten at jeg har noe vitenskapelig belegg for å si det. Men det ville jo avstedkomme ganske mange "feltmessige" opplevelser av det samme på jakt. Med dertil hørende skadeskytinger. Har mere tro på at noe er galt med kikkert eller montasje...

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd dette på ett feltstevne i DFS der alle bommet over, på ett hold. Viste seg i ettertid at at kulene var "for" nær en kul mellom standplass og skivene. Fenomenet er så vidt jeg husker diskutert i en tråd tidligere, gudene vet hviken.

Link to comment
Share on other sites

Du kan utelukke påvirkning fra terrenget, for at kulen skal påvirkes må den være meget nær, under 2 cm for de fleste kuler.

Mer sansynlig at temperaturforskjeller gir en unormal lysavbøying. Meget kald bakke, og soloppvarmet luft kan gi mirage.

Link to comment
Share on other sites

Dette er 6.5 det er snakk om. 2 forskjellige børser og forskjellige kikkerter. Begge tommes rør og begge samme utslaget. Vi skal skyte en annen plass til uka. For å se om det er dette med lite luft under kula@ som kan ha noe å si. Utstyrs feil er helt utelukket. Surt hvis det er riktig nå men feil på nm. Må finne ut av det. Har også lite tro på dette med Bakken, men noe spesielt skjer. Alt er etter planen frem til vi går ut 30 meter ekstra og går ned i denne dumpa.

Link to comment
Share on other sites

Tror Per-S er inne på noe her.

Jeg har selv sett mye rart på sjøen vinterstid som ikke henger helt på greip. Noe er i hvert fall hakka gale når sørsiden på Bømlo ser ut som klippene langs sørkysten på england. Dette oppstår på "varme" fine vinterdager over kald sjø. Og alle ombord beundrer dette like mye hver gang. Så at dere begge har sett skiver som står høyere enn de egentlig gjør forundrer meg ikke.

Luftspeilinger forekommer ikke bare i ørkenen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hoi!

 

Si meg en ting, hvilken kikkert har dere, som gir 6,7mm på et klikk?

Hvis det er 1/4tomme det er snakk om, så er det på 100yards, som er underkant 100meter

 

Vil tippe dere må regne med å bruke 7,3mm pr. Klikk som ved 100meter og 10klikk vil gi dere 7,3cm overslag som igjen blir det dobbelte på 200, altså 14,6cm.

 

Min 6,5 utifra hukommelse, detter 11,2cm på 200.

Da vil dere treffe 14,6 - 11,2 cm = 3,4cm over senter.

 

Dere brukte også 11klikk, og holdet var underkant 200meter.

Som gir enda mer utslag i feil rettning!

 

Prøv igjen med 7-8 klikk!

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Jeg stilte 12 klikk og havnet 10 cm for høyt..? Skyter 308win nosler 155 grn custom comp i 795ms. 7mm klikk på kikkerten. Stilte 6 klikk på reven (164m?) og der var allt fryd og gammen. Tror det må være lyset som spiller oss et puss. Klokka var halv 6 på ettermiddagen så sola forsvant en time før. 3-4 minusgrader, vindstille og tipp topp sørlandssvinter.

Link to comment
Share on other sites

Samme tendens i dag. Alt vel på 164 på reven, men på bjørnen skjer det noe. Alle var høye i dag også etter normal "klikking". Endte på 6-7 knepp. Som i utgangspunktet er knepping til reven. Så det er nok som du sier Slurry må være noe med lyset når en har den lille humpen i mellom. I morgen blir det på banen og sjekke fra standplass og ut til 200 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper det er lyset ja.

 

Har skutt på 300m-skiver på 1100m og bommet totalt pga lysforhold med samme data som tidligere ga sentertreff.

Et mer relevant eksempel er et DFS feltstevne tidligere i år på ca 300m der alle på hele linja skjøt for høyt.

Ifølge standplassleder var ikke vi det første laget som hadde gjort det.

Også her var det slik at det ca 40m forran oss kom opp en forhøyning i terrenget som vi hadde blinken like over.

Link to comment
Share on other sites

Det er lyset som bøyes. Det er helt vanlig.

 

Ofte får man høydespredning men av og til får man bare høye eller lave skudd. Jeg har siktet på samme 300m skiva som Vetle, på 1000m og sett den danse så svarten var helt klar av retiklet, innom hver kvadrant... Bildet av skiva flyttes medvinds, og opp om bakken er kald, men mye kan skje avh. av temperaturer og avstand.

Jeg har sett tre båter over hverandre på sjøen, den ene opp ned - det sier seg selv at skyter du på den ene så er du ikke sikker på treffe den virkelige båten.

Denne artikkelen er bra: http://en.wikipedia.org/wiki/Mirage

 

DFS feltstevne tidligere i år på ca 300m der alle på hele linja skjøt for høyt

JEpp, jeg var vel den eneste omtrent som bare skjøt litt for høyt, for jeg fikk høre at folk drev og - skjøt for høyt - så at en skjøt lavt over tela mark, i klarvær, og skrudde 2 klikk ned. Fikk 5/4, høyt... Bommen var pga. et dårlig avtrekk i farta.

 

I eksemplet på 1000m over bestemte jeg meg for å sikte og skyte når svarten var ned og til høyre - resultatet var treff ned og til høyre (hadde vel på 10 klikk for vind i tillegg) men god samling, rundt 30cm.

 

Er det variabel vind, så vil treffpunktet gå opp (vinterstid) i løyene, og ned og kraftig medvinds i bygene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har omtrent vært samme forhold alle dagene vi har skutt. Kaldt klart vær, men uten sol -2 til -5 grader. I går var det litt vind fra høyre. Hadde 2 knepp på vind og serien havnet sånn tålig men med kun 7 knepp opp. Så blir spennende å se i dag hvor vi skal skyte fra standplass uten kupert og med evt litt motvind.

Link to comment
Share on other sites

En "ikke vitenskaplige", men enkel løsning kan være plasseringen av innertreff på bjørnen. Det ligger så lavt at man går fra innertreff til bom i underkant. Dette gjør i hvert fall for meg at jeg ikke klarer å holde midt i senter av innertreff, jeg blir "dratt" litt opp i skiva. Jeg har også endt med å stille det samme på reven og bjørnen, men det er fordi jeg ser jeg holder litt for høyt i bjørnen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...