Jump to content

Hvordan skremme ulven?


Erigon

Recommended Posts

Det viktigste er nok at du venter til ulven er sånn passe nærme, og at du ikke sender videoen til vg.no etterpå... I utgangspungtet er det ikke lov å plage dyr (inkludert ulv) så om du skal kunne bruke knallskudd eller kaste stein eller pinner eller sparke eller skyte eller noe sånnt så må en unntaksbestemmelse inn. Den mest relevante er da bestemmelsene om nødverge og nødrett. Som i praksis sier at om du ikke har noen andre fornuftige muligheter til å ungå død/skade/tap av eiendom/verdier så slipper du å la deg begrense av hva som vanlighvis er lovlig.

Eventuelle rettsaker i etterkant pleier å dreie seg om du hadde andre (reelle og fornuftige) alternativer som vil medføre mindre/ferre/ingen brudd på *sett inn relevante lovbestemmelser*. Det betyr at om hele situasjonen kunne vært unngått om du bare snudde og gikk den andre veien, vil du risikere å få smekk om du istenden valgte å skyte skremmeskudd eller kaste knallkudd el.lign. Ett godt utgangspunkt er å alltid bruke det mildeste/snilleste alternativet først og så eskalere til mer alvorlige hjelpemiddeler etterhvert som det blir nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan vet du at det er en "nærgående ulv"?

Du ser den :wink:

 

Seriøst, om en ulv er oppmerksom på deg og ikke forsvinner øyeblikkelig er den ikke sky nok. Skal vi ha noe håp om en form for fredelig sameksistens må ulven bli så sky at den aktivt unngår områder hvor mennesker ferdes regelmessig, og et knall over hodet burde fungere svært bra til slikt.

Link to comment
Share on other sites

Loven er nok ikke helt tilpasset slike tilfeller, man er faktisk tjent med å ta i skikkelig med én gang. En nærgående ulv som får et knallskudd "etter seg" vil nok fort få et annet syn på mennesker, og det er alle parter tjent med.

 

Dette, uavhengig av hva man syns om ulv, så er det ideellt om den skremmes skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å liste meg innpå de bakfra (helst mens de sover) med to grytelokk som jeg dundrer sammen rett over ørene på de. Det pleier å skremme dritten av de ! Tror man bør unngå å bruke signalpenn og andre ting som smeller, det kan nemlig utløse posttraumatisk stressyndrom noe som gjør at de kan få store problemer med å fungere i samfunnet sammen med andre ulver.

Link to comment
Share on other sites

De to ulvene som satte tenna i spetsen min var ikke spesielt bekymret over at det kom to voksne mannfolk hylende i fullt firsprang mot dem. To skudd i lufta på 15-20m fikk de til å stikke.

 

Hadde det vært noen dager tidligere (altså før jakstart på trening) så tror jeg faktisk sannsynligheten er stor for at jeg hadde havnet i knivkamp med gråben....

 

Så noe annet godt råd enn ekstremt høy lyd har jeg ikke til trådstarter. Kanskje ei sånn fordømt tute på trykkluftsboks?

Link to comment
Share on other sites

Takk :)

Håper det gikk bra med hunden.

 

En sånn overfallsalarm ville gjerne ikke duge.

Skremmer vel eventuelt vettet av hund også.

http://www.clasohlson.com/no/Overfallsalarm/Pr323276000" target="_blank" target="_blank

 

Og med signalpenn med farge risikerer en vel å sette fyr på skogen.

Ser ikke at noen selger smellpatroner.

http://schouvapen.no/produkter/ammunisj ... ag_-clip_/" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

kjøp deg signal penna du. skulle du mot alle odds faktisk møte på en ulv og den ikke flytter seg, bruk den.

klart er det tørketid kan de jo utløse brann men flammer er ulven redd. den stikker og du får trampe ut flammene før du går.

 

murphys pleier nå å stikke kjepper i hjulene men tar man en kjapp sansynlighets regning på dette så er vel ikke sjansen så stor.

 

men som det er nevnt mange ganger, viktigste er å holde godt kjeft

Link to comment
Share on other sites

Det er to gode grunner til å holde kjeft:

1. Du kan få trøbbel med øvrigheta

2. Du blir garantert stemplet som en bygdetulling som farer med røverhistorier

 

Det er dog en jævlig god grunn tim ikke å holde kjeft:

Historier om usky/uredd/aggressiv ulv må komme fram!

 

Her får hver og en bestemme selv....

Link to comment
Share on other sites

[...]Det er dog en jævlig god grunn tim ikke å holde kjeft:

Historier om usky/uredd/aggressiv ulv må komme fram![...]

Også går det an å fortelle om noe slikt litt rolig og gjennomtenkt i ettertid, og ikke ringe 1000-tipset mens du fremdeles tramper ut gressbrannen etter signalblusset og sjekker hunden for skader...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...