Jump to content

HK 417 - presisjon


Nomina sunt odiosa

Recommended Posts

Har kun testet mindere enn 50 skudd. I sommer.... Måtte bare bli litt imponert.

Med utlevert ammo(Lockbase) samlet denne med meg som skytter 3 cm på 300m. 5 skudd !

 

Det var første gang jeg tok i ett slikt våpen. Og viste knapt hvordan jeg fikk tatt ladegrep.

500m og 20 cm stål var også veldig repeterbart.

Link to comment
Share on other sites

Måtte bare bli litt imponert.

Med utlevert ammo(Lockbase) samlet denne med meg som skytter 3 cm på 300m. 5 skudd !

 

Det er VELDIG bra. De jeg har sett, har samme samling på 100 meter, skutt fra skytebenk, med samme ammo og under helt kontrollerbare ytre forhold.

Tror....gjentar....tror nok ikke alle 417 holder samme presisjonspotensiale, som beskrevet i det siterte innlegget.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, jeg har sivilutgaven av den. Presisjonen er god, men jeg greier ikke 3 cm på 300 meter :oops: . Og det er som Klatrechris sier; tysk überkvalitet. Når det gjelder puss og vedlikehold er den en glede. De som har pusset AR kjenner nok til skitt og lort i mekanismen. Ikke noe av dette i HK! Mekanismen er skinnende ren; en sann fryd.

In a world of compromise, some men don't :lol:

Link to comment
Share on other sites

5 skudd og ei slik samlin er FLAKS, hinter ikke om noe annet. Men det var lett å treffe ett stål på 500m som var 20x20.

Men det er bestandig en bekreftelse på at dette våpenet hadde potensiale. Dog stålet på 1000m var heller lite "snakke"salig.

3-12x50 PMII kikkerten som var montert hadde ikke nok klikk, men med P4 retikkel er det ett hav av Mil var det fremdeles vanskelig.

Er ikke konkuranse skytter, men liker jo å se om en kan være i nærheten av de resultatene som dukker opp i div konkurannser.

Så med en "ny-innkjøpt" trg 21 med lovnad om 10 cm samling på 500m. Har det vært mye skyting på litt hold.

Beste flaksegruppe med 9 skudd er 6cm på 500m, desverre kom ett av de 10 skuddene 6 cm bortenfor klysa og vipe var snittet på 13 cm på 10 skudd samling.

Ellers så var det relativt enkelt å skyte cm 10cm samling med børsa.

 

Men... Angående HK 417... Denne hadde en hylsefanger ! Noen som vet om det er mulig å skaffe en slik sak? Gjerne identisk.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mye med 417 og presisjon varierer noe fra våpen til våpen. Moment varierer fra våpen til våpen, men de fleste liker seg innenfor ca samme område.

Og er avhengig av hvilken ammo man bruker.

Siden jeg fikk min rifle utlevert har vi hatt 3 typer ammo som "standard utlevert".

 

Med dagens skarpskytterammo er standarden ca 2-2,5cm for 5skudd på 100m.

 

Her er link til den hylsefangeren som er utlevert til HK417

http://www.heckler-koch.com/en/military/accessories/detail/articlenumber/235834.html

Ta kontakt med Jevnaker agentur, de kan sikkert skaffe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for det meste skutt på 100 meter for å lære våpenet å kjenne og for å se hvilke samlinger jeg kan klare. Jeg har hatt 5 skudd innen 3x3 cm, men snittet er nok nærmere 4x4 cm. Dette kan selvfølgelig være min teknikk og det faktum at jeg ikke er så sharp når det gjelder halvauto. På en annen side skyter jeg over gjennomsnittet mye og tester en god del på 100m med konkurranseriflen. Jeg kan gå med på at mine rekylopptak kunne vært bedre med HKen, bortsett fra det mener jeg å kunne garantere avtrekk og gjennomføring når jeg skyter med anlegg og har tiden jeg trenger (testskyting). Det er på grunnlag av dette jeg ikke er helt fornøyd med samlingene jeg oppnår. For all del - det er jo ikke dårlig, men jeg er heller ikke imponert per dags dato. Kanskje må jeg senke forventningene litt, men jeg skulle gjerne sett at 2x2 cm på 100m var standard... Tika, se PM :D

Link to comment
Share on other sites

H&K 417 er et fint våpen til den rollen den er tiltenkt i forsvaret.

MSG-90 er uten tvil et bedre våpen rent presisjonsmessig.

Men 417 er mere hendig og bedre egnet som montasjeplattform for

tilleggsutstyr.

Angående hylsefanger vil jeg anbefale og kontakte produsentens representant

i riket som er NFM, den er forøvrig fantastisk kostbar.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en mistanke om at MSG90 hadde bedre presisjon. Den jeg testet var veldig fin å skyte med.

 

Det er synd at HK ikke fant det lønnsomt å beholde en ingeniørstab som kunne vedlikeholde og utvikle "V-våpenserien" men istedet begynte å kopiere gammel teknologi fra 1911/ak/stoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...