Jump to content

billig vs dyr salongrifle


renegade77

Recommended Posts

Lysten til å skyte er kommet nå etter mørketiden. Sitter og lurer på og kjøpe meg en 22lr til mengde skyting/trening.

Har trålet rundt på forumet etter et fornuftig valg. Ønsket er en cz 455 thumbhole eller american. Men prisen er jo deretter. Kan få meg en ny storviltrifle til den prisen.

Men hva er egentlig forskjell på en dyr og en billig 22.

Er egentlig presisjons forskjellen stor. Er det sånn at dyr rifle går hull i hull, og en billig sprer 10mm på 50-75m.

Er det stor forskjell på mengde skyting. Flytter treffpunktet seg etter x antall skudd.

Kan man bedde en billig 22 og få samme presisjon som en dyrere.

Er billige mer kresen på amo??

 

Blir egentlig litt sprø av tanken. Men har jeg egentlig behov for en rifle til 5000 når jeg kan få en til 2000. Demper og kikkert må man jo og ha.

Håper derer kan gi meg råd. Får GARANTERT IKKE sove i natt.... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ville sett etter en brukt Cz/Brno fra 80,90 tallet!Billige salongrifler kan gi god presisjon med ammo den liker,men har sett mye skrot,særlig halvauto..funksjonsfeil er det mye av..slikt er stort sett et ikke eksisterende problem ved Brno!Vil du ha ny,men rimelig så se på Zastava.Bedding hjelper neppe på presisjon på en 22..

Link to comment
Share on other sites

Ville sett nærmere på pakkeløsning med CZ. Her kan du få børse, sikte og demper til under fem tusen. Hva har du satt som tak?

 

Hos Interarms får du en CZ455 med demper og sikte til under fire, til og med: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39677915&kwUnica=.22

 

Nå er ikke dette et sikte til en million akkurat, men om du ikke stiller store krav i starten, men bare vil skyte og treffe noe på dagtid, holder det. Evt kan du be om pakkepris på et sikte med variabel forstørrelse. Du trenger ikke Zeiss Victory til plinking på blink, så en enkel sak til et par høvdinger kan duge greit. Skulle ikke være umulig å få til noe slik til rundt fem lapper.

 

Da har du alt splitter nytt. :)

 

Ellers, om ca fem tusen er for dyrt, kan du se etter brukt CZ452, Brno II, Anschütz ++. Det meste treffer blinken, men de tre nevnte er jo kjent for å gå godt da. Kjenner ikke til andre merker selv, så får holde meg unna å vurdere dem! Halvauto er mer "lekevåpen" og bør oppgraderes for å gå bra. Boltrifle er gjerne mer presise i utgangspunktet.

 

Har skutt med de tre førstnevnte (lite med CZ og Brno - samme fabrikk for øvrig) og har eid en Anschütz 1416. Har en Remington 597 i dag (solgte Anshützen pga lite bruk og at jeg ikke ville ta den i kappsaga for å tilpasse til jentungen) og er strålende fornøyd med presisjonen der, men den gir vel ikke akkkurat kvalitetsfølelse der den nekter å veksle pga et møkkamagasin, kiler seg og klikker i blant. Den er oftere enkeltskuddsrifle enn halvautomat! Men jeg skyter av gresstrå på 30 meters hold, så den går dit jeg peker. Men for å få en teknisk pålitelig rifle må den oppgraderes (gjort det selv, og det koster like mye som børsa selv omtrent).

Link to comment
Share on other sites

Det største presisjonspotensialet ligger som regel i personen bak børsa. Ett godt avtrekk, passelig grep til neven og riktig lengde og utforming på kolben gjøre det lettere å skyte presist, indirekte har det stor betydning på hvor presis ei børse er.

Dette er av en eller annen grunn ofte det man ikke får på rimelige salongrifler. Det gapes nok over litt vel mye med tilpassing til store og små av begge kjønn, ett advokat sikkert avtrekk og rimeligst mulig produksjon.

 

Ofte greit med litt tykk pipe, reduserer svingninger og fanger ikke opp puls/pust like lett. Den kan da enten være frittliggende om kassen "tåler det", eller være fast mot stokken. Jeg heller mot det siste på en .22lr, ettersom pipa ikke blir så varm at treffpunktet endrer seg p.g.a det.

Bedding.. tja.. Har beddet en billig salong rifle med godt resultat, men den var veldig raklete i utgangspunktet.. På en normalt godt sammenskrudd salong rifle, har det nok lite for seg.

Er ofte verd å legge ett par tusen ekstra i børsa, kommer nok til å både skyte mye og ha den lenge.

Ser Ko-stens har ett godt råd over om å kjøpe brukte kvalitets børser. Våpensøknad er også dyrt, stadig utskiftning blir fort en del kroner.. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Prøv noen først, særlig mtp. ergonomi og hvordan du "liker" den, og ikke vær altfor gnien. Du trenger ikke en Bjørndalen-børse til tjue tusen, men om du får godfølelsen med noe til en lapp eller to over budsjett, bør du etter min erfaring gå for den. Om ikke vil du trolig gremmes over det hver gang du skyter...

Link to comment
Share on other sites

Vist du ikke ønsker å bruke så mye penger på en 22 LR så er det ikke dumt og kjøpe en pent brukt CZ i en eller annen variant som du liker, disse selges bilig på finn ofte med demper. Kvaliteten og presisjon er helt ok til vanlig bruk, noen klager på avtrekk på CZ men dette kan forbedres for en 200 lapp.

 

CZ 452 er helt ok vist du bare skal bruke 22LR i den og ikke trenger løps bytte system.

 

Jeg har en CZ 452 som jeg har hatt i ca 17 år og nå og den holder nok minst 17 år til og flere tusen skudd til før den er utslitt, 22LR våpen varer nesten evig.

 

Det er skrevet mye om salongrifler og presisjon her på kammeret så bare søk og les litt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar :D

Er forsåvitt fra Finnmark, alta.

 

Fikk tilbud om en brno2 i går til 3500.- av litt eldre type. Men takket nei. Kan da putte inn litt extra og få en helt ny.

 

Ser Jaktdepotet har American til 4990.- med extra 17hmr løp. Lurer litt på om dem kan bytte ut det exta løpet med en kikkert og demper :winke1: Trur æ ska ringe dem å høre.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... Unica=22lr

 

Har sett litt på XXL og dem har jo rimelige våpen også. Men er litt usikker. Må regne litt når på hva det blir med kikkert og demper.

http://www.xxl.no/Root/Jakt-og-fiske/Ja ... c/22020612.

 

MEN må nesten holde litt i fjøla så man får en viss feeling. Ska se om jeg kommer meg litt rundt for og se og føle i mårn.

 

Har jo hørt mye "godt" om billigere rifler også. Bare tull og kjøpe dyrt, billig funke like bra. Sies det.

Men har ikke skutt med billig enda. Har skutt med American og den går bra. Derfor er liksom American favoritten enda.

 

Kansje man ska se om man finner skytterlags rifler. De må jo funke??

Link to comment
Share on other sites

Xxl har zastava 22lr. Den er billig å går like godt som Cz mod 2. Har hatt en slik i 15 år å har bare god ord å si om den. Spiser det meste av ammo gjør den å. Nå har jeg kappet min 40cm å laget justerbart kinnstykke. Lita å nett å god å skyte med. Men det er ei jaktbørse å vil aldri bli ei br-50 børse

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å anbefale folk å kjøpe den beste med en gang; Anschutz 1712 HB. Skyter en mye med denne kommer man i all framtid til å banne over elendig kvalitet og dårlige dynamiske skyteegenskaper på alle grovkalibrede rifler uansett prisklasse (opp til 40000.-). 8)

 

bild.php5?id=18498&maxwidth=660

 

Jeg har enda til gode å finne ei grovkalibret rifle som er bedre å skyte med enn Anschutzen jeg kjøpe for ca 3000.- som tenåring i 1978, og jeg har prøvd det meste.

 

Som amerikanerne sier: "Buy once, cry once.."

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å anbefale folk å kjøpe den beste med en gang; Anschutz 1712 HB. Skyter en mye med denne kommer man i all framtid til å banne over elendig kvalitet og dårlige dynamiske skyteegenskaper på alle grovkalibrede rifler uansett prisklasse (opp til 40000.-). 8)

 

Jeg har enda til gode å finne ei grovkalibret rifle som er bedre å skyte med enn Anschutzen jeg kjøpe for ca 3000.- som tenåring i 1978, og jeg har prøvd det meste.

 

Som amerikanerne sier: "Buy once, cry once.."

 

Hvem forhandler Anshutz i norge? Har lett litt runt men kun funnet en som selger banevåpen fra Anshutz

Link to comment
Share on other sites

Landrø på Lillestrøm forhandler Anschütz. En snasen sak der er 1416D. Men det koster å være kar... Denne relativt enkle jaktsalongrifla koster 8 000,-. Se på side 53 i katalogen: http://landro.no/kataloger/produktkatalog_2013/content/text_10c8fead-433b-4a8a-8fb3-7899615f2a00/1360830494387/vapen.pdf

 

1712 har jeg ikke funnet her i landet selv, men et søk på nettet ga en pris nærmere 12 000,- her, blant annet: http://www.eurooptic.com/anschutz-1712-silhouette-22lr-sporter-monte-carlo-rifle-2201033.aspx. Om du er ute etter en billig salongrifle, er ikke dette den du skal lete for hardt etter! Men Landrø tar den sikkert inn om du spør! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å anbefale folk å kjøpe den beste med en gang; Anschutz 1712 HB. Skyter en mye med denne kommer man i all framtid til å banne over elendig kvalitet og dårlige dynamiske skyteegenskaper på alle grovkalibrede rifler uansett prisklasse (opp til 40000.-). 8)

Har litt problemer med å svelge denne påstanden sånn helt uten videre. Hvilken egenskaper er det denne rifla har som gjør at en Sauer, Blaser, S&L, Sako eller Steyr for den saks skyld ikke når opp til Anschütz'en mtp "dynamiske" skyteegenskaper og kvalitet?
Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å anbefale folk å kjøpe den beste med en gang; Anschutz 1712 HB. Skyter en mye med denne kommer man i all framtid til å banne over elendig kvalitet og dårlige dynamiske skyteegenskaper på alle grovkalibrede rifler uansett prisklasse (opp til 40000.-). 8)

Har litt problemer med å svelge denne påstanden sånn helt uten videre. Hvilken egenskaper er det denne rifla har som gjør at en Sauer, Blaser, S&L, Sako eller Steyr for den saks skyld ikke når opp til Anschütz'en mtp "dynamiske" skyteegenskaper og kvalitet?

Er vel det faktum at Anshutz har tradition for at producere noen av de mest precise rifler i kal. 22. De har gjort det bra i konkurrence skyting gennem mange år og er vel på en måte den rifle fabrikant i kal.22 som alle andre bruker som benchmark, og prøver at nå op til eller gjøre bedre end. Det er simpelthen bare en riffel fabrikant med mye sterke traditioner som går langt tilbake i tid. Noen av os er vel bare litt konservative og melankolske. hehe. Men som alt annet med jakt, er traditioner en vigtig del her. Sier ikke det er rigtigt med hensyn til valg av våpen, men noen rifle merker sier meg bare mere end andre, udelukkende pga. av deres sterke røtter og det ry som er blevet brent inn i hovedet mit av min e bedstefædre far og ældre folk i jakt miljøet.

S&L er også et gammelt firma med sterke traditioner. De har altid lagt navn til veldig gode rifler, men er vel ikke kal.22 som er det første som en tenker på når man høre navnet. Styer er også et fabrikat som har lange traditioner, har sjøl en luft rifle i styer. Det er vel noet av det fineste man kan have av luftrifle, men Anshutz er efter min mening kongen innenfor kal.22

Kun min egen helt personlige mening.

Link to comment
Share on other sites

At Anschütz lager veldig fine salong og luftrifler er jeg klar over. Jeg har skutt med det og det er flotte våpen uten tvil. Det jeg reagerer på her er at en slik 1712B skal være så veldig mye bedre enn storviltrifler i < 40.000 kr klassen mtp på "dynamisk" skyteegenskaper og kvalitet som Torf hevdet. Da mener jeg at man har lagt lista veldig høyt angående hva et kvalitetsvåpen skal være siden jeg vil mene at en Sauer 200/202, S&L Classic/Victory, Blaser R8/R93, Sako 85 eller Steyr Mannlicher SBS, alle holder et meget høyt nivå. Det er mange flere rifler som også er flotte våpen men alle disse får du vel greit for rundt halvparten av den 40000 grensen Torf satt. Hvilket våpen over 40000 er det som skiller seg ut og er bedre enn nevnte våpen hvis vi ser på kvalitet og "dynamisk" skyteegenskaper?

Link to comment
Share on other sites

At Anschütz lager veldig fine salong og luftrifler er jeg klar over. Jeg har skutt med det og det er flotte våpen uten tvil. Det jeg reagerer på her er at en slik 1712B skal være så veldig mye bedre enn storviltrifler i < 40.000 kr klassen mtp på "dynamisk" skyteegenskaper og kvalitet som Torf hevdet. Da mener jeg at man har lagt lista veldig høyt angående hva et kvalitetsvåpen skal være siden jeg vil mene at en Sauer 200/202, S&L Classic/Victory, Blaser R8/R93, Sako 85 eller Steyr Mannlicher SBS, alle holder et meget høyt nivå. Det er mange flere rifler som også er flotte våpen men alle disse får du vel greit for rundt halvparten av den 40000 grensen Torf satt. Hvilket våpen over 40000 er det som skiller seg ut og er bedre enn nevnte våpen hvis vi ser på kvalitet og "dynamisk" skyteegenskaper?

Da gir jeg deg nok ret. Men vil da sige at der er flere ting som skal være til stede i en fin rifle "hvertfall hva jeg vil have i en fin rifle"

 

Punkt 1. er såklart presision. Men det får en del fabrikanter hederligt til med dagens maskinpark. Jeg vil sige i samme setning, at jeg er jeger. Og tenker her på våpen som skal brukes til jakt. Skal vi være ærlige, trenger vi ikke en rifle som går hul i hul på 150m. Til jakt holder det i massevis hvis vi kan holde kuglen innefor en femkrone på 150m. Men man skal huske at vi bak riflen har litt slinger, og den slingren blir mindre på skiven desto bedre riflen skyter.

 

Punkt 2. Mekanisme/bolt. Jeg var forelsket i en sauer 202 for en del tid tilbake. Var altid henne og kjende på en såen rifle når jeg var innenom børsemakeren. Men en dag da jeg var inenom sammen med broren min, tog han frem en sauer 90 og sagde "prøv bolt aktionen i denne, det er noet helt annet end det du ser på der" Og jeg måtte give ham ret, Tilpasningen i en sauer 90 merket mye mere smoth/tilpasset end på en sauer 202. En S&L Victory har også en veldig fin tilpasning i bolt aktion. Bolten går som det var glas.

 

Punkt 3. For meg er det helt klart blånering og nøttetre som gjelder på et jaktvåpen. "igen er det meg som er litt konservativ og liker de gamle traditioner og den tanke at våpenet er gjort av ting fra naturen/levende materiale. Utseende er noet som skal tiltale én, og skal være en fryd for øjet at take ut av våpenskapet og bære på jakt. Kanske det er littt Jan Thomas :oops: men det for nå være.

 

Men et våpen som har de 3 tingene for min del, gjør noet oven i toppen på meg, det gir godfølelsen som igen gjør at du treffer bedre end med et våpen du ikke er helt fornøjet med. Psykologi er også en stor del av skyting, med rifle og enda mer med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...