Jump to content

Nok en 6,5 x 55 VS. 223rem. tråd!


ingen87

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Dere er sikkert gørr lei spørsmålet om man skal kjøpe 6,5 x 55 eller 223rem.. Likevel ønsker jeg å starte diskusjonen på nytt, da det kan tenkes at det har skjedd noe på ammofronten siden de trådene jeg har funnet.

 

Først: Jeg har allerede Tikka M55 i 308win.. Dette er elgbørsa og vil alltid være elgbørsa! Derfor forsvinner argumentet med 6,5 i forhold til at man kan bruke det på storvilt..

 

Våpenet jeg vurderer å kjøpe er i første omgang tenkt til småviltjakt (hovedsaklig rype og rev), og muligens rådyrjakt på sikt.

 

Jeg lader ikke skudd selv, og er derfor helt avhengig av gode fabrikklagde kuler. I følge en kompis så skal det vistnok ha skjedd en del på markedet her? At det har kommet inn tyngre kuler som ikke får hastighetene som skader kjøttet?

 

Hadde i utgangspunktet sett på Tikka T3, veldig kjedelig og originalt. Vil nok gå for dette våpenet om jeg havner på 223rem. pga riflestigninga (1/8). Ellers har jeg fått et godt tilbud hos min lokale forhandler på Browning X-bolt med hausken-demper, noe som er mer aktuelt dersom jeg skulle gå for 6,5x55..

 

Hva tror dere? Burde jeg gå for 6,5 selv om jeg har 308win fra før? Jeg er der at jeg vipper mer mot dette kaliberet fremfor 223rem.. Både fordi at jeg ved første øyenkast synes X-bolt er smekrere enn T3, og fordi jeg er redd for skuddskader på rypene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis da har 308 win fra før og vurderer 6,5x55 ville jeg heller brukt alle de penga den nye rifla koster til å kjøpe meg ammunisjon og skyte mye mere og bruke 308win til småvilt.

 

Har skutt mye småvilt med 308 win og det er ikke noe problem.

 

Hvis du ikke har demper ville jeg kanskje kjøpt det og kunne utnytte presisjonen enda bedre i 308en.

 

Så om du vurderer fortsatt 6,5x55 kjøp deg heller en demper til 308en og masse ammo for resten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis da har 308 win fra før og vurderer 6,5x55 ville jeg heller brukt alle de penga den nye rifla koster til å kjøpe meg ammunisjon og skyte mye mere og bruke 308win til småvilt.

:

 

Liker tanken ;) Men har lyst på atskilt storvilt og småviltbørse :) Vet ikke hvorfor, men ei rifle blir litt snaut.. hehe

Link to comment
Share on other sites

Det sies at man ikkje klarer å stablisere en tung kule med høy stigning. Men eg har ingen erfaring på dette området. Sitter selv med en godkjent søknad i 223, så driver å leiter litt ka eg vil ha, no skal det sier at min søknad er godkjent til mini 14, men lurer på om eg skal gå for en bolt. Og eg er links skyter så er ikkje mye å velge i.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går for 223 ville jeg valgt ei anna rifle en t3. Blir i mitt hode voldsomt med så lite kaliber i ei kasse som er stor nok for å mate 300 wm...

Browning som du har sett på i 6.5 er bra. Eller så kan du holde enn utkikk på bruktmarkedet etter ei Sako Vixen. Er noe av det beste som er laga for 223 evt 222 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ihvertfall 1/8 stigning

Jepp

 

Hvilken Savage vil du anbefale? Kjenner lite til de våpnene

Såvidt skutt med, tafset på og sett det bli skutt med to Savager nylig, en i 223 og en 308. Klarer ikke helt å anbefale noen av dem, om du ikke enten kun er opptatt av at det smeller og er billig, eller er en skikkelig hestkuk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når du har .308 kan du like godt gå for .223. Hvorfor ha to elgkalibere?

 

Det er mange som tenker veldig mye når de vurderer småviltrifle:

 

1 Hvor tung kulevekt stabiliseres i løpet?

2 Hvor langt hold skal man skyte på?

3 Hva slags dyr skal man skyte på?

4 Hvor mye koster ammunisjon?

5 Hvordan er rekyl?

6 Hvor tung blir børsa med alt?

 

1: Dette avhenger mye av om du skal lade selv eller ikke. Vanlig riflestigning i .223 i dag er 1:12. De kan være kilne på kulevekter fra ca 60 grs og oppover. Kanskje bør en lete etter noe som har raskere stigning, som feks 1:9. Imidlertid er dette mer aktuelt for hjemmeladeren. Jeg har sjelden sett patroner med kuler over 55 grs i .223 i butikkene. De finnes, feks i Fusion (62 grs), men jeg har ikke sett noe omfattende utvalg uansett. 1:12 er med andre ord helt greit for de som kjøper fabrikkammo.

 

2: Mange er opptatt om hvor presis børsa er på 400 meter osv, hvordan den er i sidevind og alt mulig. Hvor aktuelt er det for deg? Har du planer om å kverke kråke på 550 meters hold? Da bør du ha lange/tunge kuler og kan likegodt kjøpe 6,5x55. Av og til får jeg også inntrykk av at småkulene til .22-kalibrene skjener ut bare det står en og nyser ved siden av i det skuddet går. Har selv skutt slappe 46 grs kuler i .222 med presisjon bedre enn et kronestykke i kraftig og ujevn sidevind på 100 meters hold. Bommet blant annet på orrhane på 112 meters hold i nærmest sidestorm (vi måtte gi oss pga snøføyk og null sikt minutter etterpå) fordi jeg forla siktet da jeg trodde kula kom til å ende langt vekk. Et skudd på en trelegg i samme vind to minutter etterpå skjøt vekk kvisten jeg siktet rett på. Så nei, .22-kuler er ikke så aspeløv som mange tror. Og hvor ofte vil du skyte på lange hold? Tenk på bruken i det minste.

 

3: Skal du skyte på rev og bever og ønsker å beholde skinnet, er lette varmintkuler å foretrekke. Man får blant annet kjøpt Vmax (skitdyr fra Norma, men har sett Fiocchi Vmax til under halve prisen), og der blir kula igjen inni dyret. Det gjør den neppe i 6,5x55. Kanskje i blant. Du får helt kurante rådyrkuler i Oryx 55 grs og Fusion 62 grs. Dyra dør, og de fleste er godt fornøyde. Kanskje er 6,5x55 et bedre kaliber til akkurat dette dyret, men da kan du jo like godt bruke .308'en til slik jakt? Til fugl, feks toppjakt kan du bruke jaktmatchpatroner. Koster ikke skjorta og fungerer. Du kan få noe søl, for kula går ganske fort og den er ikke så hard som en 6,5 helmantel, og om du treffer bein kan det gå gæli, men det kan det da med 6,5 og. Om du vil være helt sikker, bruk .308, for den er snillere slik enn 6,5'en og, som har enda tyngre/mer solide kuler som går saktere.

 

4: Ammunisjonspriser er ikke uviktig om du kjøper alt i butikk. Både .223 og 6,5x55 har billig treningsammunisjon. Kanskje er det de to billigste kalibrene på markedet? Treningsammunisjon til disse to velter sjelden noe budsjett uansett hvilket kaliber du velger. Når det gjelder jaktammunisjon er begge dyre. De fleste jaktpatroner koster i dag fra 20,- til 40,-, og denne prisklassen er det mange kalibere. Regn med rundt 30,- for Oryx, Vmax osv. Fusion er et rimeligere alternativ. Når det gjelder ammunisjon er det altså et fett hva du velger. Forskjellene er ikke store. Du får flere kilo pr krone med 6,5...

 

5: .223 har definitivt mindre rekyl enn 6,5x55. Du fjerner mye av rekylen med demper. Med .223 og demper er rekylen omtrent fraværende. .223 egner seg også bedre til kapping av løp. Dermed kan du sette på demper og ikke øke totallengden særlig mer enn ukappet uten demper. Dermed får du også ei nett rifle MED demper.

 

6: Dersom du sammenligner ei "ekte" småviltrifle i feks .223 med ei rifle i 6,5x55, vil du oppdage forskjeller. Den store er gjerne litt tyngre og lengre. Stokken er kanskje kraftigere og. Den store forskjellen ser du på låskassa. Mens 6,5'en har lang låskasse og stort/langt/bredt sluttstykke, har den lille en veldig liten låskasse og sluttstykke i forhold. Har du først holdt ei ekte småviltrifle i hendene samtidig med at du ser på ei i 6,5, kan jeg love du faller for den lille. Har selv ei lita ei i .222 og ei i .308 (Brno Fox og Sako Forester). Den store føles som rene feltartilleriet i forhold. Alt virker større, tyngre og mer klumpete. Ikke snakk om at jeg kommer til å bruke den kanonen på småvilt noengang. Helt irrasjonelt, selvfølgelig, i og med at .308'en sikkert er bedre på flere områder, men følelsen... Om du bestemmer deg for .223, se etter ei med liten låskasse. De er rent nusselige i forhold til de "digre" med ".308-kasse". CZ527 er en slik, Browning X-bolt en annen (i hvert fall har den veldig kort kasse. Usikker på resten). Og flere er det helt sikkert.

 

Såh... Jeg hadde valgt .223 foran 6,5x55 hver eneste gang, i hvert fall slik jeg bruker den; rev, bever, toppjakt. :wink:

 

Edit: Har tatt bilde av de to riflene mine, så kan du sammenligne litt.

 

Den øverste er altså en 1980-modell Sako AII Forester i .308. Original stokk og med en Zeiss Classic 2,5-10x50 på. Vekt, 4,1 kilo.

Den nederste er en 1989-modell Brno Fox i .222, med 49 cm løp, Boydsstokk og med en Zeiss Classic Diatal 7x50 på. Vekt 3,9 kg med demper. Boydsstokken, med bedding, er ganske mye tyngre enn den originale trestokken (fikk aldri veid dem og sammenlignet - solgte trestokken). Vekta spiller liten rolle, men legg blant annet merke til sluttstykkene. Slike detaljer gjør at du synes ei ekte småviltrifle faktisk er mer nett og hendig, selv om vekta ikke er så ulik. Fox er forgjengeren til CZ527 og veier i utgangspunktet ca 2,7 kg uten noe på.

 

20130212_222044_zpsddb4be47.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom det er, snakk om billimodellen til savage, Edge , så ville jeg styrt unna, den smeller sikkert, men som nevnt hestkuk :D

Selv synes jeg Remington har noen stilige 223, uten at jeg kan påberope meg noen erfaring med de. jeg har en steyr scout i dette kaliberet, den er jeg særs godt fornøyd med, men den liker best kuler opp til 69 grn, 75 grn har jeg ikke fått noe greie på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for en 223..

 

Forskjellen på 6,5 og 308 er forsvinnende liten når det gjelder ferdigsydd ammo. 6,5 er ladd med en del høyere hastighet enn 308, så egentlig gjør du samme jobben med en 308.

 

Du har ikke vurdert å begynne å lade? Du får både ladeutstyr og masse komponenter for halvparten av det ei komlett rifle med kikkert koster....

Da kan du lade 308'n din til å dekke alle behov fra salong til elgrifle....

 

Men på den annen side, jeg skjønner havesyken, det er morsommere med ett smelljern til enn ladesett...

 

Så min anbefaling er ei lett og grei 223-rifle, eller kanskje ei i 222?

En Brno Fox 222 får du vel for 3-4 tusen inkusive optikk.

Kost på den 2-3 tusen (ny stokk + polering av avtrekk), så har du ei knall børse...

Link to comment
Share on other sites

1 Hvor tung kulevekt stabiliseres i løpet?

2 Hvor langt hold skal man skyte på?

3 Hva slags dyr skal man skyte på?

4 Hvor mye koster ammunisjon?

5 Hvordan er rekyl?

6 Hvor tung blir børsa med alt?

 

Takk for et meget bra og velbegrunnet innlegg! Kan prøve å svare litt på mine behov:

 

2. Har ikke all verdens erfaring med revjakt enda, men holdene blir vel sjeldent mye over 100 - 150 meter? Ellers er jo dette et våpen jeg kommer til å bruke en del i rypefjellet. Erfaringene mine med salong er at man lett kan gå inn på 50-75 meter på rypene før de blir stresset.. Jeg tviler på at hold over 150 meter vil forekomme hverken på rev eller rypejakt?

 

3. Som nevnt over hovedsaklig disse to dyrene.. Og som du sier kan jeg bare bruke 308 på rådyr hvis jeg skulle velge 223..

 

4. irrelevant

 

5. Siden jeg skal ha demper fjerner vel den det meste av rekylen på 6,5? 223rem har vel ikke all verdens rekyl i utgangspunktet?

 

6. Tyngde. Her sier jo veldig mange at jo tyngre jo bedre, og ser den med tanke på stabilitet og samlinger på bane. Hvordan er det i terrenget? Når man går en hel dag i rypefjellet, så merkes de kiloene fort på ryggen. Er det verdt å drasse på tyngst mulig, når man likevel har tofot og andre hjelpemidler som øker stabiliteten åkke som?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for en 223..

Du har ikke vurdert å begynne å lade?

 

Takk for svar.. Tror ikke jeg kommer til å begynne med lading med det første, men hvem vet kan jo godt hende at jeg finner dette interessant etterhvert :)

 

Hva er egentlig forskjellen på 222 og 223?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken Savage vil du anbefale? Kjenner lite til de våpnene. Forhandleren her (Rana Jakt og Villmark) fører ikke Savage. Da må jeg evt til Jaktdepotet på Fauske å se :)

 

For å si det på en annen måte: Det er langt mellom våpenforhandlere her nord :winke1:

 

Skal du ha noe som sier pang og treffer er billig modellene greie. Men savage har også noen flotte modeller med laminatstokker(husker ikke navn eller modellbetegnelser) osv. Ville sett på de om jeg skulle hatt ei rifle. Skulle jeg bare hatt noe å skyte mat med hadde jeg tatt en Stevens eller Edge/Axis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes Foxen med den lette trestokken mistet noe av balansen, og den ble bedre etter at jeg byttet til den tyngre Boyds'en. Dette gjelder på banen. I skogen/fjellet liker jeg å bære på minst mulig egentlig. Som du sier, bruker man gjerne anlegg når man skal skyte, og tyngre vekt har mindre å si. Jeg skyter bedre for frihånd nå enn før, men i benk/med anlegg, er det jo i bunn og grunn det samme.

 

En grunn til at min hadde dårlig balanse var nok at løpet var kortere enn de originale 61 cm'ene. Den ble lettere i fronten, og jeg burde hatt tyngre demper enn en Hausken mini for å få tilbake balansen.

 

Ellers, se på bildet jeg la til i forrige innlegget mitt og sammenlign ei ekte småviltrifle mot ei ekte storviltrifle.

 

Forskjellene mellom .222 og .223 er marginale. .222 kan være litt snillere på småvilt du skal spise, men det blir gjerne oppveid ved at .223 bruker hakket tyngre kuler. Vanlig i .222 er 50 grs, mens i .223 er det 55 grs. .223 er på mange måter arvtakeren til .222, og flere og flere velger denne fremfor .222. Du skyter noe billigere med .223 når det gjelder treningsskudd/helmantel, mens jaktpatronene koster så å si det samme. .222 er mer kilen for de tyngre kulene, siden de aller, aller fleste har 1:14 stigning, men tror de fleste stabiliserer Norma sin 62 grs blyspiss (Norma Rådyr) likevel. Jeg lader selv og bruker fra 30 - 50 grs kuler (har 55 grs til rådyr, som jeg aldri jakter på...).

 

Du kan kanskje gjøre et godt bruktkjøp på .222, siden .223 har tatt over som det mest populære småviltkaliberet. Se da gjerne etter Sako Vixen (dronninga av småviltrifler) og Brno Fox (prinsessa). Dette er vel de to store fra 70-90-tallet. Vixen er enormt populære rifler, så dukker det opp en... Det er egen tråd om Sako Vixen her på forumet, og jammen er det ikke det om CZ527/Brno Fox og. :)

Link to comment
Share on other sites

.222rem er mye dyrere som kjøpe ammo enn .223 rem.

 

Njah..... :wink:

 

Tittet litt i full fart på nettsiden til Jakt&friluft og tar med et par eksempler på noen av de vanligste patronene, som veldig mange butikker har:

 

.222:

Vmax – 26,75

Oryx – 35,35

Jaktmatch – 12,26

 

.223:

Vmax – 27,65

Oryx – 33,10

Jaktmatch – 12,68

 

Variasjoner forekommer sikkert i andre butikker, men forskjellen er faktisk ikke så enorm som mange skulle tro.

 

Men i .223 får du tak i skitbillige skudd til 4,- til 5,- skuddet. Om de er verdt å prøve til fugl eller presisjonsskyting vet jeg ikke, og jeg vet ikke hvor du får tak i de, om de fleste butikkene har de, men billige er de da... Wolf, Fiocchi, Barnaul er noen av disse. Innbiller meg at disse gjerne blir brukt i konkurransesammenheng blant de som er med i praktisk skyting (eller hva det nå heter) hvor man pøser på raske skudd på blinker som ikke krever millimeterpresisjon. Arrester meg om jeg tar feil!

Link to comment
Share on other sites

ko-stens:

 

Hender en får tak i jaktmatch til 222 for under 10 kr per stk på XXL, fikk meg ett par pakker sist høst...

 

Slik jeg ser det er det kun høyere kulevekt som evt kan være en fordel. Edit: "med 223"

Men hva har en bruk for til rev og rype ut til 200 meter?

 

Men pga tilgang på ammo er nok 223 mest fornuftig... Edit igjen: "Men en trenger strengt tatt ikke være fornuftig hele tiden!"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Herlig engasjement i tråden. Snartur ute med bikkja og mange nye innlegg :)

 

Virker som det er en del delte meninger i forhold til dette, og det er også det inntrykket jeg får når jeg diskuterer dette med jaktkompiser, kollegaer og i butikker.. Synes det er veldig vanskelig å bestemme seg ang. kaliber.. Håper effekten blir slik at jeg blir fornøyd uansett hvilket jeg velger!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser nærmere på bruksområder ditt tenker jeg litt kombi eller drilling. Du har ikke tenkt i de baner?

 

Har ingen av delene selv, men de fleste jeg jakter med har. Og, må si jeg vurderer det selv også, men må innrømme at jeg trives best med rifle...

 

Ja, jeg tror du blir fornøyd uansett hva du velger. Og om du finner ut at du trenger det andre kaliberet på ett senere tidspunkt, ja, så kjøper du det, hehe, være er det ikke...

 

Men for å si det slik, du trenger mer en 9,3 enn du trenger en 6,5 som tredje våpen, hehe..

 

Og skulle du begynne å tenke langhold, så trenger du en egen rigg til det, uansett kalibervalg...

Link to comment
Share on other sites

Men i .223 får du tak i skitbillige skudd til 4,- til 5,- skuddet. Om de er verdt å prøve til fugl eller presisjonsskyting vet jeg ikke

Du får Barnaul og Selleri og Gullerot med tunge kuler, til under 5 iallefall, trolig under 4 også - de holder fint til å plinge på 20x20cm stålplater på 500m hold..., og du får 69/70gr Scenar, den koster omlag 10,- om man kjøper den fra en leverandør med anstendigheten i behold. Dette er noe av den mest presise kjøpeammo som en får kjøpt.

Utviklingen i markedet for 223 ammo er slik at jeg vil sterkt anbefale å kjøpe en med litt krapp riflestigning, helst 1:8", 1:9" til nød. Det nevnes at man ikke jakter på lange hold, men man skal huske på at ei 80 gr Amax har omlag halve vindavdriften til ei lita 50gr kule uansett avstand..., også på 200m - som iallefall jeg oppfatter som et helt fornuftig jakthold. 80 Amax må en rett nok lade selv, men det spørs hvor lenge, og både 70gr Scenar og de NATO-aktige patronene har mye bedre ballistikk enn tradisjonell 223 ammo.

Det er ikke uten grunn at den amerikanske hæren, som bruker 223/5.56x45 har beveget seg fra 55grs kuler og til 62/63grs (M855/855A1), og tilogmed bruker 77grs (Mk262) i endel tilfeller.

Skal du jakte rådyr med 223en, så er det nok veldig greit å kunne slenge noe mer enn 55grs etter dem også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Glem 222 med mindre en er sær og kresen (som meg). Med custom-løp med raskere stigning (har 1:9) er det en særdeles brukbar og ikke minst vakker patron, men med standard 1:14-løp taper den grovt for 223. Med lette kuler er det egentlig hipp som happ, men 223 (særlig med moderne 1:8-pipe) kan så mye mer.

 

Å kjøpe en 6,5 når du allerede har en 308 virker litt unødvendig, med 223 kan man få en lett og nett rifle med null rekyl og flott presisjon. Rimelig i drift og lett å skyte godt med. Jeg har laget en lett jaktdemper til min 222, og selv på overbygd standplass kunne jeg fint skutt en hel dag uten hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

Men poenget er vel det at man ikke kan ha mer enn 1/8 riflestigning dersom man velger 223?

Hæ? jeg forstår rett og slett ikke hva du mener.

 

.224" løp (som brukes i 223Rem) fås i riflestigninger fra 1:6.5" til 1:16". 7, 8, 9, 10, 12 og 14 er "vanlig". Kommersielle boltrifler får normalt med stigninger mellom 8 og 12 - her anbefaler jeg sterkt 1:8".

Halvautorifler leveres gjerne med 8 eller 9, men også ofte med 7 faktisk.

 

Det bør kanskje nevnes, siden det ser ut til å være en faktor i valg av kaliber også, at 6.5x55 normalt har riflestigning mellom 8 og 8 2/3 - nettopp pga. de lange, tunge kulene som brukes, og som også der gir den gode ballistikken 6.5x55 er kjent for.

Ellers må jeg hive meg på og si at jeg ikke helt forstår hva du skal med 6.5x55 til småvilt når du har 308. Det er kun på lange hold 6.5x55 vil gi noen som helst fordel.

223Rem, ,med lange tunge kuler gir omlag samme, eller litt bedre ballistikk enn 308, og har omtrent ikke rekyl, noe som er en stor fordel ved jakt på småvilt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jo raskere riflestigning jo tyngre (eller mer korrekt lange) kuler kan du benytte. Med 1:9 går 69grs matchkuler bra, skal du opp mot 80grs må du nok ha 1:8. Det er ingen store ulemper med dette så langt jeg kan se. Den gamle standarden for 223 er 1:12, og benyttes fremdeles i en del våpen. Da er du begrenset til 55-60grs kuler, noe som gir høy hastighet. Fint for å sprenge rev, ikke så bra for matvilt.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, falt litt for X-bolt men den kommer bare i riflestigning 1:12, og det har jeg forsåvidt skjønt blir for lite til å stabilisere tunge kuler? Siden jeg skal bruke våpenet en del til småvilt (matvilt) er det litt viktig at dyrene ikke eksploderer. Altså tunge "trege" 223. kuler vil jo være å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Man kommer langt med 75 grains kuler og det stabiliseres greit i 1:9. Ruger Hawkeye Predator er en super rifle med 1:9 stigning. Den leveres med jaktstokk og halvtung pipe. Avtrekket på den er brillefint rett i fra fabrikk og det følger med kikkertringer. Du finner ikke bedre rifle i segmentet ti tusen pluss minus.. ;)

Jeg valgte denne framfor x-bolt og tikka, og rugeren skyter klisterlapper på 100 meteren med 75 grainere :D

Link to comment
Share on other sites

innes det noe særlig utvalg av jaktammo med tyngre kule

Man får først og fremst matchammo med de tyngre kulene, men den er ofte velegnet til småvilt. Federal har sin Gold Medal Match 69 og 77gr HPBT, Lapua har sin 69 eller 70gr Scenar og østeuropeerne har sine 62-69gr FMJ - det er det jeg vet en får kjøpt i Norge i dag.

Matchkulene fungerer ofte greit på småvilt, jeg har gode erfaringer med 69gr Scenar og 80gr Amax - som jeg har skrevet noen ganger i tilsvarende tråder...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Disse ferdig lagde jaktkulene på 62-64 grain er ofte så korte at de virker selv i 1/12 stigning løp. Ser ikke helt behovet jeg for å bruke tunge kuler i ett lite kaliber da kan mann likesågodt kjøpe ett kaliber som skyter større kuler i lavere hastighet?

 

Men 222 rem har jo bare 1/14 stigning og skyter kuler på 50grain. De sprenger ikke ofte småviltet så ser ikke hvorfor 223 rem med 55grains kuler skal gjøre det da?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok mange som ikke lader selv, kjøper Norma fågel 55 grs i dag, i .222. Denne gjør 850 m/s. .223 har ikke denne varianten, så der er alternativet jaktmatch. Denne suser av gårde i 990 m/s. Så her blir det ganske stor forskjell. .222 jaktmatch gjør for øvrig 940 m/s.

 

.222 er nok noe snillere på fuglen enn .223 pga hastighetsforskjellen. Men det skrives jo over her at man kan få tak i patroner med tyngre kuler. Dersom ikke disse er vanskelige å få tak i, er det verdt å prøve dem.

 

Ellers, se på denne Rugeren som er nevnt litt tidligere her. Det kan være ei kjekk børse. Her er det en knakende god artikkel om den:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=47351&hilit=Ruger+predator

 

Ruger M77 Hawkeye kommer også i andre varianter: http://www.ruger.com/products/m77Hawkeye/index.html

 

Er usikker på hvem som forhandler disse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

da kan mann likesågodt kjøpe ett kaliber som skyter større kuler i lavere hastighet?

Lange tunge kuler gir god ballistikk med lite vindavdrift, ingen ulempe om en skal treffe småvilt på lengre hold. Og en har fremdeles mulighet til en skikkelig reve/kråkesprenger.

 

M67: Takk for oppdatering, følger ikke så voldsomt med på 223-fronten. Min test av 69SMK i 222 var litt ... tja. I bløteste laget for helmantel, for hard til skikkelig ekspansjon. Men i en ryåe er det ikke sikkert at det blir så galt, den plystrer vel gjennom nesten før den reagerer å reagere. Hvis du er fornøyd så regner jeg med at det ikke er noe stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Var det slik at hjemmelading ikke er aktuelt? Da vet jeg ikke om det har så mye å si lenger, finnes det noe særlig utvalg av jaktammo med tyngre kule?

 

Vil nok ikke starte med hjemmelading med det første ihvertfall. Vil nok helt sikkert bli et par sesonger med fabrikkrulla skudd..

 

Poenget med tyngre kuler er vel at disse går tregere, noe som vil redusere sjansen for "eksplosjon"? Eller har jeg misforstått? I tillegg er det med vindavdrift ganske essensielt på fjellrypa. Kan ikke huske sist jeg jaktet uten at det blåser godt på fjellet!

 

Matchammo = helmantel? Når vi prater 69 grains, da er det vel uaktuelt med 1:12 ? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var litt i samme situasjon som deg. Har tikka t3 6,5x55 men ville ha meg noe "lettere" til rev og rype. Etter flere runder landet jeg på en ny Browning a-bolt 223 med 1:12 tvist og Leupold vx-r 3-12x50. Meningen var å bruke 40- 55gr varmintkuler til reven og "ladde ned" 55gr helmantekuler til rypa.

For å gjøre en lang historie kort, har jeg ikke lykkes med det. Jeg har eksprimentert med forskjellige kuler og krutt. Får fine samlinger ca15-20mm med v-max, a-max og balistiktip. Matchkuler(hulspiss) ligger rundt 25-40mm og helmantelkuler ca 40- 110mm. Dette på 5 skudd 100m med støtte foran og bak.

Resultatene med helmantelkulene er skuffende og for dårlig til å ta med på rypejakt. Har prøvd å ha en dialog med selger men der er er det lite forståelse å få. Jeg mener at en må forvente bedre med helmantel på ett nytt våpen.

Kanskje er det ett "blåmandag" våpen jeg har fått....ikke vet jeg...men det jeg vet, og ergrer meg over, er at jeg har ett nytt våpen med utstyr til over 20 000 som mest sansynlig blir stående i våpenskapet .... :(

Link to comment
Share on other sites

Meningen var å bruke 40- 55gr varmintkuler til reven og "ladde ned" 55gr helmantekuler til rypa

Mitt inntrykk er at det er få som får god presisjon med å "lade ned" de lette kulene, uansett riflestigning. eneste måten å få ned hastigheten (og altså få bedre ballistikk på kjøpet) er å bruke tyngre kuler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...