Jump to content

Finnes det våpen du må lade til?


Mas-36

Recommended Posts

Grunnen jeg lurer er jeg har en Remington som jeg ikke får presisjon med kjøpe patroner. Den er beddet,ny kroning, rettet,lappet osv men ingen presisjon. Løpet har også nå blitt skutt 2-300skudd med uten at det hadde noe å si.

 

Alt sitter av skruer, kikkerten virker, børsa er pusset og skytteren kan å skyte :wink:

 

Må jeg bare gjøre det jeg hater å gjøre med denne rifla? Å lade patronene mine selv?

Link to comment
Share on other sites

Selvladede patroner gir ofte bedre presisjon enn fabrikkpatroner. Dette fordi hjemmeladeren gjerne er nøyere med diverse data enn fabrikkene kanskje er. Det gjelder i hvert fall med børsa mi, en .222 Brno Fox. Kjøpte noen hylser og fikk med omtrent femti Norma jaktmatch på lasset. Samlet greit, men slet med å komme under 20 mm på 100 m. Ladet med de samme kulene, veide hver ladning og reiste på banen til 7 - 8 mm samlinger.

 

Så det er jo noe som kan prøves! Men det høres jo ut som om det kan være et eller annet med børsa da. Vet ikke hvor tette samlinger du klarer å få? Du kan jo kanskje forbedre en cm, som jeg har gjort, men om samlingene dine ligger på 40 mm +, spørs det jo hvor mye du kan klare å få til.

 

Hva slags kaliber er det? Hva slags riflestigning? Å lade med "egne" kuler som passer til riflestigning (og kanskje løpslengde) kan hjelpe bedre enn "universalpatroner" fra fabrikk.

 

Edit. Folk var litt før meg...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Børsa er en CDL altså de litt dyrere og "bedre" fra Remington. Prøvd 4-5 typer ammunisjon fra billig UMC til dyre Norma jaktpatroner. Ingenting har gått bedre enn 5 cm med 5 skudd på 100meter.

 

Hva er beste samling du har oppnåd?

 

3cm med de første 5 skuddene jeg skøyt med rifla :( Neste var 7cm og siste 2 5 skudds med den ammunisjonen lå mellom dette.

Link to comment
Share on other sites

50-70mm er ikke "normal" presisjon fra en Remington 700 CDL i 30-06 - men når det er sagt, jeg synes kanskje et knippe "ymse" fabrikkpatroner er litt tynt grunnlag og dømme ut i fra, spesielt hvis det blant disse er f.eks UMC, Partizan eller andre billigpatroner - det er heller ingen 20mm garanti på Norma sin fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg liggende mye rart i våpenskapet, men min mauser fra 43 med pipa fra 37 går bedre enn denne Remingtonen med ny ammunisjon. Med RA skudd fra 40 og 50 tallet går de likt. Syns ikke ett moderne våpen skal gå dårligere enn ei som er 70 år.

Nja jeg har en svensk mauser med orginalløp fra -41 som skyter bedre enn det jeg klarer skyte med mange nyere rifler. Den er da bedda og krona på nytt, men klisterlapp samlinger er faktisk ganske vanlig om den får kvalitetsammo.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du har gjort ditt så burde noen av disse samle betraktelig bedre. Min teori om råttent løp består - vil du ha merkbart bedre og jevnere presisjon er du nok nødt til å innvestere i et nytt løp - gjerne med litt kraftigere profil om mulig.

Du har nok vært maks uheldig med den børsa.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare du som har skutt med rifla? Skyter du bedre med andre rifler?

Øivind

 

Ja og ja. Skyter tette fine samlinger med selv min gamle mauser. CA 3-4cm i benk.

 

Hvilke 3-skudds samlinger får du? Til vanlig storviltjakt som de fleste 30.06'er blir brukt til, er samling på 5 cm godt nok. Norma Jaktmatch og Norma Oryx er vel blandt de testa patronene som burde gå best.

 

3 skuddserier ligger på 5-7cm skudd 4 og 5 legger seg inne blandt disse i 5 skudds serier har jeg sett i kikkerten.

 

Jeg ville prøvd noe med match kuler ;)

 

Har tenkt tanken men kjøpte 30.06 for å slippe dette tullet med å lade og lite matchammo å få kjøpt i det kaliber :wink:

Link to comment
Share on other sites

[...] 5 cm med 5 skudd på 100meter.[...]

Høres ut som "helt vanlig presisjon fra en helt vanlig rifle". Husk at "jaktrifle" og "konkuransevåpen beregnet på ekstreme øvelser (BR, langhold etc)" ikke helt overlapper i kvalitetskrav.

 

Da er jeg jævla glad jeg har 4 "uvanlige" børser fra 223 til 9.3, heller det enn "vanlige" rifler.

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke til akkurat din modell avRemington ,men har du fri lagt pipa.?Alle Remington rifler jeg har eid har løpet ligget ganske hardt mot stokken ca 5 cm fra forskjefte tuppen.Jeg har frilagt pipa på alle de jeg har hatt og alle har gitt tilfredsstillende presisjon.5 skudds samlinger rundt 30 mm fra benk på 100 m med fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Prøv med noen matchkuler som foreslått lenger opp, du kjenner sikkert noen som kan lade for deg? Sierra MK 168/180gr + N160 er rimelig bankers i 30-06. Får du heller ikke noe presisjon med disse så må jeg bare gjenta meg selv... nytt løp desverre.

 

Edit: Må bare nevne at jeg nettopp var med og skjøt inn/testet ladninger med en ny Remington 700 XCR i 375, samtlige ladninger vi prøvde (fra etablerte data) gikk såpass bra at hullene berørte hverandre på skiva uten unntak fra benk med lyddemper - dette er mer typisk fra ei nye Remingtonrifle.

Link to comment
Share on other sites

Samme mann ja. Kroninga ble gjordt for å utelukke at det kunne være feil med den fra fabrikk. Løpet er ikke kappet. Ikke noe demper som lager tull heller for den som lurer.

 

Har studert kroninga både før og etter den ble kronet opp igjen og kunne ikke se feil på noen av de. Orginal eller den nye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror feilen er innlysende. Du har ikke brukt god nok ammo.

Etter min erfaring med noen av de typene du ramser opp er det ikke akkurat topp presis ammo.

Prøv no bedre ammo. Om du ikke vil lade selv, og vil ha match presisjon, burde du valgt 308 eller 6,5, hvor det er mange typer match ammo å få tak i her i kongeriket.

Link to comment
Share on other sites

Har en Tikka med samme symptomer, selv om den ikke er like ille som din Remington.

Den liker ikke noe av det jeg har prøvd av fabrikkammo godt. (5 typer).

 

Holder nå på å utarbeide ladninger selv, men så langt ser det ikke spes lovende ut. Klarer å bedre presisjonen noe, men havner ikke i klassen svært bra selv med matchkuler. Står igjen endel utprøving ennå, men likevel irriterende å bruke masse tid og komponenter på å finne ei ladning som går godt. I ei jaktrifle er det også kjedelig å ha svært begrenset utvalg av ammunisjon/ kuletyper rifla går akseptabelt godt med.

 

I beste fall har du ei kresen pipe, men det kan tyde på at du har ei du aldri vil få til å gå godt.

Vanskelig å reklamere også etter kroning, lapping, bedding osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...