Jump to content

Forslag til ny poengberegning i felt (alternativ/tillegg)


Bromark

Recommended Posts

Hva om vi gjør som Svenskene, de har nemlig 2 måter å beregne poeng på i en feltløype. Den Norske og den Svenske.

 

Hva om vi hadde innført maks 2 skudd pr skive og 3 poeng for yttertreff og 5 for innertreff som ett eget felt poeng system, da kan arrangørene leke seg med små store figurer med soner. Det vil skille (garantert) og skytterne må begynne tenke ;)

 

Dette vil si at vi aldri kan ha færre en 3 skiver og ved bruk av stålmål må resterende skudd fordeles på skivene men maks 2 i hver skive.

 

Det vil si at en kan skyte 6/3 med null soner og få 18 poeng, 6/3 med tre soner og få 24 eller 6/3 med seks soner og få 30 poeng.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Er da ikke nødvendig å kopiere poengberegninga fra jaktfelt.. Jeg syns dagens system fungerer bra, ikke noe problem å skille på innertreff..

 

Og skuddfordeling bør fortsatt være fri, man må jo tenke da også :winke1: Blir lissom feil for meg om man skal måtte skyte 2 skudd i hver figur om det er 3 figurer på et hold, og vi må vel regne med at det ville blitt mange hold med 3 figurer :winke1:

 

Og så syns jeg nybegynnere skal kunne velge vekk figurer.

Link to comment
Share on other sites

Det fine med en slik løsning vil nettopp være det at man kan ta bort figurer uten at det faktisk har så mye å gjøre, er bare å sette opp 4, 5,6 eller flere figurer og la folk bestemme selv hva de tør skyte på.

 

En løype med 40 skiver gir normalt 100 poeng, skyter man 60 innertreff noe man sjelden gjør kan det til tider være vanskelig å skille.

 

Men bruker man poengberegning fra jaktfelt ;) vil hver innertreff gi 5 og alle yttertreff gi 3 poeng. Legger man på skiver vil man totalt få 340 poeng med 60 innertreff. Men det er her det virkelig begynner å bli gøy, for en skytter som bortprioriterer vanskelige eller små skiver der antallet er over 3 vil kanskje tjene på det, man får også betalt for å skyte godt....

 

Jeg tror at vi kunne vært tjent med å sett på en slik ordning, for vi ønsker vel at den beste skal vinne og ikke den som hadde mest "flaks"

 

K.

Link to comment
Share on other sites

I Överby PK skyter vi hver lørdag svenskefelt på høsten og Norgefelt på våren. Vi bruker ikke poengberegningen som er foreslått i tråden her.

Selv foretrekker jeg den norske varianten da man der selv kan velge figurer og antal skudd. Det blir mere tenking for skytteren og man må tenke mere taktisk. Denne modellen gir også de mindre flinke og nybegynnerne en sjanse og velge bort skiver og tross allt ha mulighet at få med seg 7p fra hver standplass.

 

Nå får jeg vel nok en gang pepper for jeg ønsker at nybegynnerne skal ha en mulighet å treffe, men jeg mener at vi må få flere skyttere på stevner og det gjør vi ikke med løyper der de kun treffer med et skudd annenhver standplass.

 

If it aint broke, dont fix it!

Link to comment
Share on other sites

Merkelige greier dette med hvor alle er opptatt av nybegynnerne når

det blir diskusjoner om ting som kan ramme prestasjonene til selv den

mest erfarne feltskytter.

 

Det er ikke få ganger jeg tenker at supererfarne skyttere i feltløypa

snakker mere for sin egen del en for nybegynnere når det er 70m

hold og alle bommer.

 

Hvorfor er det blitt så spesielt innefor feltskyting at den mest

uerfarne skal måtte ha en løype som skal få han til å føle seg som

noe mere en det han er. Vist dem er intressert, så er det bare og

trene og bli bedre og heller strekke seg etter bedre resultater fremfor

at dette skal syes som puter under avtrekkeren.

 

Joda...man skjønner dette med motivasjon og hele pakka, og om man ser

igjen en som ikke ligger blandt dem 5-10 beste. Men noen må vere først

og noen må bli sist uansett hvor vanskelig løypa er. Jeg tror ikke

dette er det store problemet. Jeg tror problemet er at dem som er nye

"Tror at dem må prestere noe", og at det forventes noe fra miljøet

rundt dem.

 

Denne type påvirkning tror jeg har mye større innvirkning en hvorvidt

man skyter på frimerker på 50 m, for det er tross alt likt for alle.

Link to comment
Share on other sites

Joda, flere regelendringer er akkurat hva vi trenger...

Ikke nok med at enkelte fikk tredd innertreff nedover ørene på alle, men nå skal vi foreslå enda en metode for å bøte på et ikkeeksisterende problem.

Jaggu ikke lett å henge med i svingene her.

Tror jeg leverer inn dommerkortet om det kommer særlig flere endringer.

Link to comment
Share on other sites

Eg ser ikkje heilt problemet med slik dette blir gjort i dag.

Om ein ser på NM er det ikkje så alvorleg mange som fyller løypene i kvar enkelt runde.

Er jo kjekt med litt omskyting og.

 

Her i Hordaland ser eg at det har vore problematisk nok å få folk til å inkludere innertreff ved resultatregistrering.

Trur faktisk at dette enda er så "nytt" at det er tidleg å endre igjen.

 

Om eg så skal begynne å forlange kompliserte utrekningar i ein oppheta situasjon så blir det trøbbel :)

Me får det nok til, men eg ser og for meg at faren for poengtap ved feilskriving blir større.

 

Er det verkeleg så vanskeleg å skilje med systemet me har i dag ?

Link to comment
Share on other sites

For det første, dette er ikke ett forslag om en endring men en mulighet for en arrangør å velge mellom to måter å arrangere på.

 

For det andre er jeg lei av å skyte løyper som er drit kjedelig og som arrangøren skal skille skytterne på ved å sette opp ett frimerke på 30m, dvs at det et 1 figur i løypa som avgjør om du vinner eller ikke. Eksempel? Se bare på sist NM......

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor dere er redd for ett slik forslag, alle vil tjene på å regne poeng slik. Man vil ikke lengre være påvirket av klikk, forkiling eller en bom så lenge man skyter innertreff.

 

Slik felt har blitt nå har vi plakatskyting og stort sett få målgrupper. Neste års NM vil nok ha 50% av dette, noe som blir kjedelig. Mange klubber der ute gidder ikke sette opp mer enn en målgruppe, så da tvinger vi tilslutt frem nye tanker for å beholde på skyttere samt at vi må få frem en måte som er mer rettferdig for alle skyttere og ikke de som tilfeldigvis får en klikk og får ødelagt hele runden sin. Flere poeng gir flere muligheter til å rette opp...

 

Dette vil da gjøre det mulig å være med selv om man kommer skjevt ut, da blir det ikke som å gå 5 mil på ski samlet og spurte de siste 10m for å kåre en vinner.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Tar vi ett eksempel fra NM finfelt i 2012 ville listen sett slik ut på de første 20 plassene....

 

Kolonnen viser fra høyre plass på NM, Poeng fra NM, Skiver, InnerX - Poeng InnerX, Yttertreff, poeng yttertreff og ny total sum...

 

Plass Png Sk IX PIX Yt PYt Totalt

1 100 40 30 150 30 90 280

2 100 40 29 145 31 93 278

10 96 38 32 160 26 78 276

14 95 38 33 165 24 72 275

16 94 37 33 165 24 72 274

17 94 37 32 160 25 75 272

18 94 37 32 160 25 75 272

3 98 39 26 130 33 99 268

11 96 38 27 135 31 93 266

7 97 39 26 130 32 96 265

19 94 37 27 135 30 90 262

4 98 39 22 110 37 111 260

6 98 39 22 110 37 111 260

12 96 38 24 120 34 102 260

15 95 38 25 125 32 96 259

5 98 39 21 105 38 114 258

8 97 39 22 110 36 108 257

13 96 38 19 95 39 117 250

20 94 37 21 105 36 108 250

9 97 39 13 65 45 135 239

 

Som dere kan se er det uendret på nr 1 og 2 på listen hvor plasseringen er tatt etter omskyting. Men som dere kan se ville det ikke vært behov for omskyting, siden det skiller på skytterne. Det som bør legges merke til er at en som havner på 10-18 plass skyter seg opp 7-15 plasser siden man har flere innertreff som igjen gir mer poeng. For meg betyr dette at disse skytterne er generelt bedre til å skyte enn feks en med samme poengsum (feks 97) hvor skytterne har fra 26 til 13 innertreff, dette gir da en differanse på hele 65 poeng mellom 2 skyttere som havner på samme plass.

 

For meg hadde valget vært enkelt hvis jeg skulle valgt....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Vill man endre noe burde det heller legges in målgrupper som svinger frem/bort. Disse kan vises fra start, eller dukke opp og forsvinne i løpet av skytetiden.

Da snakker vi om taktik/planlegging og bruk av skytetiden. Løypa kan da også bli vanskligere så de bedre skytterne får en utfordring og det kan fortsatt vare mulighet for de mindre bra å treffe noe.

 

Såvitt jeg har forstått det, er dette vanligere i Sverige og dette er noe jeg har savnet i NM2011 og 2012.

Link to comment
Share on other sites

..............Vill man endre noe burde det heller legges in målgrupper som svinger frem/bort. Disse kan vises fra start, eller dukke opp og forsvinne i løpet av skytetiden..............

Dette er ikke endel av hva som er kjernen i tråden, så la oss ikke spore av.

 

Kjernen i tråden er poengregning og hvordan skal innersoner og yttersoner premieres i poeng slik som man har i Jaktfelt.

I dag så kan man ha et tenkt tilfelle som følger:

1) Man har en skytter som såvidt dingler inn treff på alle skiver og har fylt løypa. En dag med mye kjempeflaks....skjer en gang i året på en lett løype.

2) Man har en skytter som setter skudda i innesonene og har kontrol hele veien. Fyren er bare jævla god å skyte.

 

Begge står øverst på lista med samme poengsum. Innersonene vil avgjøre hvem vinneren er, men poengmessigt så fremstår begge

som dyktige fordi dem hadde fylt løypa.

 

Jeg tror ikke det hadde vært så negativt og hatt litt vanskelige løyper, eller poengregning som premierer dyktighet litt bedre.

Er usikker på desse argumentene om at nybegynnere blir skremt bort. For meg virker det ofte mere som at erfarne skyttere bruker

dette som alibi for sine egne meninger når det begynner og dra seg til å bli vanskeligt.

Link to comment
Share on other sites

Nja, Bromark henviste til Svenskene og vi har ofte mål som svinges frem/bort. Forbundet (eller om det var Kretsen) premierer faktisk klubber som har denne typen mål med 1000.-/målgruppe på aproberte stevner :wink:

 

Siden tolker jeg det som om at Bromark vil ha vanskligere løyper og det får han med svingbare mål. Han får da ogå det han ønsker, det synes klart på resultatet at de bedrs skytterne er bedre da dem får høyere poeng.

 

Men jeg som ikke vet vem som er hvem her på forumet og vilke som er de "store navnene" i feltløypa og ønsker spørre om det ikke normalt er de beste skytterne som er høyt på resultatlista når stevnet er over? Spiller det noen rolle om man vinner på flest poeng eller om man vinne da man har 10 innertreffer mere enn nestemann? Eller om man vinner på særskyting? Normalt vinner vel den beste skytteren uansett?

 

Siden er litt av sjarmen og såvitt meg bekjendt at treff er en treff, uansett om den er vinglet inn og tolket som treff, eller om den sitter mitt i figuren. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste med å skyte felt er etter min mening at man har det moro. Og jeg har aldri syntes at det er morsomt å skyte på frimerker på 10-14 sekunder. Felt for meg er store skiver og dårlig tid, gjerne med flere målgrupper. Og dersom man tror at det vil skille dårlig med store figurer på 6 eller 8 sekunder, så kan man jo selvfølgelig kompensere med små innersoner. Så på bakgrunn av det, har jeg etter hvert funnet ut at dette forslaget faktisk kan ha noe for seg.

 

Finsikting, det gjør jeg på 25 eller 50 meter med overbygd standplass. Eller på luftbanen.

Link to comment
Share on other sites

For å presisere så mener jeg ikke at vi skal gjøre akkurat "som" Svenskene, kun at de faktisk har mulighet til å velge type stevne de vil kjøre....Norske eller Svenske regler

 

Vi kan jo evnt kalle det nye for poengfelt ;)

 

Uansett tror jeg ikke listene vil bli veldig annerledes, men mer rettferdige siden en liten feil ikke har noe å si. Hvem har ikke skutt stevner hvor en liten feil er nok til å dytte en ned 10-15 plasser.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Man skal ned om man gjør feil, om jeg får klage på noe i dag, så er det at mange av de feltløypene jeg har vært i, ikke skiller godt nok. D.v.s. At de ikke har en tilstrekkelig stigning i vanskelighets grad løypa sett over ett, til at man får deltakerne jamt plassert utover poengmessig.

 

Dette medfører feil klassing av skyttere, som derved (som oftest) havner i en høyere klasse enn de egentlig hører hjemme.

 

Beste feltløypa jeg hittils har skutt sånn sett, må vel sies være NM på Oppdal i fjor. Det opplevdes ikke slik i utgangspunktet, men når en ser på poenglistene, så ser en en svært jamn spredning utover (Så får det heller være at jeg i hovedsak plasserte meg rundt 100 plass med gledelig unntak av Mil).

 

Og med unntak av ett par sytekopper, så virket de fleste å trives.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...