Jump to content

Nybegynner. Ladepresse til 338 LM


MH434

Recommended Posts

Siden handel av en 338LM står for tur blir vel hjemmelading ikke til å komme utenom...

Har bestemt meg for enstasjons presse, men veit ikke om alle er like egnet til 338.

Kommer også til å lade 6.5 og litt 30-06.

Anbefalinger.

Kikket litt på rockchukker master kittet, også har jeg vurdert Redding ultramag, men da må jeg plukke ut alle de andre delene manuelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en RCBS ammomaster 2 til de store patronene. Sprengte toppskruen på to lee collet første dagen jeg hadde den i hus. Jeg kommer til å bytte min ut nå som magnumsyken har begynt å slippe taket. Den har tjent meg godt, men den er for stor til å lade de små patronene jeg skyter med for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du absolutt bør vurdere FORSTER CO-AX først som sist.

Det helt geniale med denne pressen er hylseholderen.

Du kan lade så lange patroner du ønsker, med lange kuler.

Jeg har hatt min fra engang tidlig på 80-tallet, og den er fremdeles slarkefri, og suveren å bruke.

Har ladd alt fra ,357max til ,358 nm på den, med samme hylseholder.

En annen fordel er utvekslingsforholdet. Du vil lett lade de patroner du ønsker uten mye strev.

Skifte av dier er også en lek.

Bruk den som et utgangspunkt for det du trenger, og du er langt på veg til et godt ladeutstyr.

De andre delene er greit å plukke utenom.

Da kan du snekre samme verktøy som du er sikker på virker til det DU skal bruke det til, ikke det som andre mener er greit.

Prisen er muligens et tema til å begynne med, men du vil nok se at å kjøpe et sett , og finne ut at du trenger å bytte ut mange deler, ikke er billigere i lengden.

Dersom du er i nærheten, kan du stikke innom og ta en titt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips!!

Det jeg ønsker er å presisjonslade .338LM

Er rock chucker supreme settet komplett for å gjøre det?

Som nevnt er jeg nybegynner på dette feltet, så trenger litt info om hva jeg bør/må ha som ikke er med i settet.

 

Har bestilt meg ladeboka selv om det står alt du trenger å vite på nettet, men greit å ha gjøremåter og tips i ei bok enn å leite fram på nett hele tida.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips!!

Det jeg ønsker er å presisjonslade .338LM

Er rock chucker supreme settet komplett for å gjøre det?

Som nevnt er jeg nybegynner på dette feltet, så trenger litt info om hva jeg bør/må ha som ikke er med i settet.

 

Har bestilt meg ladeboka selv om det står alt du trenger å vite på nettet, men greit å ha gjøremåter og tips i ei bok enn å leite fram på nett hele tida.

Den er vel for så vidt det men du vil nok trenge litt småtteri likevel. Kruttdrypper mener jeg er et must da Uniflowen(og sikkert alle andre som har likt prinsipp) er plundrete å få til å droppe jevne ladninger med grovt krutt i. Siden du sikkert ikke skal pøse ut med skudd med 338LM'en din kommer du sikkert til å gå for veldig nøyaktige kruttmengder og da er kruttdrypper fint. Ikke er de dyre heller. Jeg har en fra Hornady i plast og den er ikke superbra. Den er rett og slett for lett og blir litt ustødig. Elektronisk kruttdispenser er nok ideelt men koster skjorta. Hylsetrimmer bør/må du nok også ha. Jeg kjøpte Lee sin og synes den er fin(og latterlig billig). Hylsebrettet til RCBS synes jeg er unødvendig plasskrevende. Noen liker sikkert at det er god plass mellom hylsene men jeg synes den tar litt vel mye plass så jeg har et par Frankford Arsenal brett som jeg liker bedre. Ellers er det ikke noe jeg kommer på i farten som du må ha utenom settet annet enn dier selvsagt. 5-0-5 kruttvekta er ikke veldig rask å bruke ifht en elektronisk en men folk har brukt det i alle år så da har jeg slått meg til ro med det og anser den som god nok for meg inntil en kruttdispenser kommer på bordet.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...