Jump to content

Vis oss din Reverigg !


Jakt77

Recommended Posts

Hei.

 

Ser og leser her inne at jakten på rødrev er sterkt prioritert hos mange :-) Det er produsert frem flere gode tråder som omhandler åtejakt og lokkejakt etter denne predatoren. Selv er jeg skikkelig i startgropa når det gjelder rødrev jakt. Har skutt 2 rever under jakt tidligere men aldri jaktet målrettet mot den, noe som pirrer mer og mer ettersom revebestanden øker. ( og antall fangst rapporter her øker )

Kaliber og kalibervalg har også blitt luftet mer enn én gang her inne, og her er det mange variasjoner. Noen benytter storvilt rifla, mens andre har handlet seg små villkatter kun med tanke på revejakt. Ser for meg at det må være utrolig gøy å fylle på en rifla med tilbehør som f.eks tofot, kamoflasje, duracoat, lyddemper osv osv...det er óg mye egen kreativitet der ute !

 

Fikk litt inspirasjon til å lage denne tråden på bakgrunn av det jeg skriver over, og ut ifra lignende tråder på Amerikanske fora hvor jakt på predatorer er veldig populært.

Så legg inn ditt bidrag med bilde og kanskje litt fakta som kaliberet i våpenet, optikk, hvilken jaktform, osv,- som du bruker.

 

Mvh

Kommende revejeger !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her kan det komme mye spennende. Kan jeg komme med et forslag? Endre overskrifta fra "Hvis oss din..." til "Vis oss din..." Jeg skjønte ingen ting og måtte lese den flere ganger før jeg skjønte :P Jeg bruker ei Remington 700 BDL i kal 22-250. Den lader jeg med 35 grs v-max og 39 grs n-140 noe som gir god presisjon og fart nok. Har en S&B 3-12x50 på toppen og en Sonic 45 på enden med

8 moduler. Under har jeg en Caldwell tofot for sittende skyting. Har ikke bilde her og nå

Link to comment
Share on other sites

min Reverig har vore ei

 

remington 700 sps 30-06

EGW skinne

Bushnell trophy 3-12x56

hausken std demper

rem_700.jpg

 

den har eg skote noken revar med. skaut den forrige på hjortejakt. då eg posterte på eit jorde.

men skal konvertere den til ei skogsrifle.

Eg brukar Norma Oryx 180gr... skal begynde å bruke ei lettare kule for normaen tok halve hode til reven( traff mitt i hovudet)

 

og begynte difor på eit rev prosjekt i Mauser m98 i 30-06 (arva rifla)

så no har eg skifta stokk(kongsberg banedskjefte til m67) på mauseren og bestillt sikte dette skal no verte min reverigg :smile:

 

mauser m98 30-06

leupold std montasje

vortex viper pst 6-20x50 FFP EBR-1 Mrad reticle

hauske Std. (har gjenga begge riflene for same demparen)

 

normal_Mausera_2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

normal_rem700_ferdig.JPG

 

Min 22-250 "foxy fia" (orginalt en rem 700 vssf II)

-Løp kappet til 55 cm, maxim demper

-Timney avtrekk på noen hundre gram :twisted:

-HS tommelhullstokk

-AI magasinløsning fra CDI Precision

-Beddet

-Kikkertmontasje og skinne fra Ken Farrel

-Zeiss Victory Diavari M/lys 3-12x56

 

75899_10151289706405935_1521731668_n.jpg

 

Rifla brukes primært til rev og beverjakt. Men har også vært med på noen turer etter pipp på topp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en helekte revebørse. Den heter jo til og med rev! Brno Fox. :)

 

Hun ble født en vakker dag i det herrens år 1989 og ble adoptert av meg fra Jakt&friluft for en tre, fire år siden (husker faktisk ikke...).

 

Hun er ei snerten lita frøken på i utgangspunktet ca 2,8 kilo. I fjor høst vokste hun nok litt, i hvert fall i tyngden. Da fikk hun nye klær i form av ny stokk fra Boyds. Den gamle trestokken hadde en tendens til å vri seg litt, slik at jeg måtte pusse løpskanalen en gang eller to i året. Bedding her hadde nok gjort susen, men så fikk jeg lyst å gjøre litt mer.

 

En tusenlapp og endel pussing senere, ble hun grå og svart, og presisjonen ble upåklagelig, med litt mer tyngde og bedre grep. Beddet stokken selv, med søyler og full pakke.

 

Kaliberet er som originalt, .222 Rem. Revemedisinen har vært 30 grs Berger ladet til ca 1 050 m/s. Har nå konvertert til 40 grs Vmax og ca 1 000 m/s. Samlingene ligger på 10 - 20 mm jevnt.

 

Kikkertsiktet fikk jeg på for et år siden. Da jeg kjøpte den satt det en gammel Sava Sporter 3-9x40. Deretter satte jeg på en Zeiss Conquest 3-9x40, før en Nikon Monarch 5-20x44 fant veien oppå. Men, så ble det en Sightron SII 4-16x42. Fin kikkert, men mildot passet ikke til skumringsjakt. Så nå sitter det en Zeiss Diatal 7x50 med lys på toppen. Dette får holde en stund! Denne virker ganske universal til tross for noe begrenset synsfelt på kort hold. Imidlertid er den såpass skarp i optikken at hold ut mot 200 meter ikke er noe problem, feks til toppjakt.

 

Ellers er løpet kappet til 49 cm og fått på seg en Hausken mini. Denne skal "forstørres" etter hvert.

 

Her er et bilde av frøkna:

20121022_165250.jpg

 

Slik så hun ut før:

7x50.jpg

 

Beklager dårlige bilder...

Link to comment
Share on other sites

Har skutt for lite til å kunne gi noe svar (kun to med Berger, ingen med Vmax - har jaktet svært lite rev), men en kamerat brukte begge i .223 forrige vinter, i tillegg til 50 grs Vmax. Alle tre virket, og det var knapt noen som fikk gjennomskudd. Muligens et par, tre med 50 grs av 28 rev. Alle tre hadde "utpreget lysbryterfunksjon." Tre, fire forsvant ut av syne, men ble funnet igjen i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Her er min..

En Remington 700 i kal 223 med en KKC stokk..toppet med noe av det beste man kan få tak i av optikk til nattjakt..en Swarovski 8x56..kjøpt ny for 1 år siden fra England.

Denne rifla har mange predatorer på sammvittigheten. Å den er ikke pensjonist enda. Helt frems er det nå en Ace Ultra North star i kal.25 såm funker upåklagelig. Hun er skutt inn på 170 m,å jeg skytter alt ut til 230 m med superladningen min.

På bildet er hun dresset opp i litt hvitt lekkert undertøy for dagsbruk :mrgreen:

Jeg skal vise dere et bilde en gang jeg kler henne naken også..da er hun et vakkert syn :lol:

WP_20130124_017%5B1%5D.jpg

Link to comment
Share on other sites

metagura.jpg

Blaser R-93 i 270 wby med Zeiss 3-12*56 Victory med retikkel 40. :) a-tec demper, vertebrae bipod adapter og versapod 2 fot. Meget fornøyd med denne. Spesielt optikken. Bare skutt 5 rev med denne til nå, men det blir flere.. Maaaange flere. :)

eje6yzeb.jpg

Favoritt revebørsa mi!!! Molot vepr super "full pakke" i 223. Rem. Hundefører utg. Med 47cm løp. IOR optikk og Br-reflex demper. versapod 2-fot. Mater den med hjemmelada 53 grs v-Max. Syk presisjon å lysslukker til di grader! Ennå ikke sett en rev gå et skritt etter at di et truffet, uansett hvor di er truffet! Blir litt mye søl.. Elsker denne børsa å den tror jeg aldri at jeg kommer til å selge! Felt 27 rev med den, og med en skuddpremie på 1000kr så har revejakta betalt denne. :)

Link to comment
Share on other sites

Sako Vixen med ukappet .222 rem.-løp

Demper: Hausken standard m/frontmodul event. Hausken mini.

Montasje: Picatinny og Leupold QRW.

Kikkert: Nå bruker jeg en Zeiss Victory FL 4-16x50 med ret. 60. Kan fort smette på en Swarovski PV-N 2,5-10x56 om jeg ønsker det.

Stokk: Original, men fått ordnet justerbar kolbekam på den. Avhengig av det med større kikkerter.

Ammunisjon: Diverse lette kuler mellom 30 og 40 grs. som Berger MEF, V-Max, Sierra Varminter.

 

Med Hausken og modul blir den noe lang, men den er kun brukt i gluggen med dette oppsettet.

Om jeg skal ta den med ut på f.eks lokkejakt, bruker jeg heller Hausken Mini .224. I åpent terreng demper den godt.

IMGn_3583.jpg

IMGn_3576.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er riggen min.

Samme bildet som i salong-tråden.

En st.1516 22WMR.

33ctbax.jpg

 

Bruker TNT på inntil 50m og Gamepoint på lengre hold.

Kikkert er Zeiss Vic.Div. 6x24x56 retikkel 60 med lys til litt for mange av kongens riksdaler.

Kikkertmontasje er Sportsmatch med tilt(ca 3mm bak)

 

Nydelig rifle som aldri blir solgt før mitt dødsbo.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

391582_10151476310040200_842184148_n.jpg

det der er min reverigg.

 

Weatherby mark v

300 winmag

meopta meostar R1 4-16x44 tactical

Hausken whisper WB506

150 grs accubond i en snill hastighet på litt over 1000m/s

578572_10151444892470200_1539046611_n.jpg

421685_10150867866685200_1595964310_n.jpg

litt dårlig bilde men. rifla i tre er en kompis min sin. husqvarna i 30-06 plaststokkbørsa er min. bakerste reven er skutt med husqvarnaen og den bak børsa mi er skutt med børsa mi.

432205_10150867865415200_1538357742_n.jpg

og slik blir reven etter 150 grs accubond i den snille hastigheten

Link to comment
Share on other sites

Noen vil nok påstå at Tikka T3 er kjedelig, men i mine øyne er det den noe av de bedre revebørsene man får.

Oppsettet er som følger.

Tikka T3 lite i 6,5x55 som spytter ut passe hardt lada V-max. 20 moa skinne, Zeiss Victory D. 6-24x56 (m. lys)

2fot og Demper.

 

2n7phe1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått demper i postkassen og skrudde rett på den rifla, og slengte samtidig på litt camotape.

No skal det berre skytast inn, så ber det ut i skauen med lokkfløytene og god tolmodighet. Uten å måtte bekymre seg over verken hørsel eller at naboene får sjokk.

 

Rifle: Browning X-Bolt Hunter .308win (links)

Kikkertsikte: Burris Four X 3-12x56 m/lysprikk

lyddemper: Schultz & Larsen Hardcore Twister TMD 45

Tofot: 2. stk Stoney Point Rapid Pivot

Camo: Biltema vintertape

 

img_0744.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer ivertfall til å ha GRS på alt av rifler jeg skal kjøpe , hadde jeg fått det til hagla så skulle jeg jaggu ha satt det på der også :lol:

 

Som om eg skulle sagt det selv! Gleder meg til den dagen de lager links utgave av jaktfeltstokken for X-bolt.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Aahh, her var det mange fine reverigger :)

 

Jeg har sett litt på denne i enten 204 Ruger eller 223 Rem. Trur det kan bli bra med et dugelig kikkertsikte og tofot :mrgreen:

(Winge solgte rifler fra Thompson/Center før, men veit ikke hvor jeg får bestilt en sånn i Norge)

 

tc_encore_w640.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oppdatert min Cz 527 litt.

Har i det siste kun brukt 22 ppc USA ladet med 40 grs V-max. Noe over 1100m/s mener jeg å huske.

Boydsstokk, ny reim, A-tec Maxim og en Docter 3-12x56 m/lys.

Har ikke skutt noe annet enn ei gås med denne kombinasjonen enda. Revejakta starter for alvor om 2 uker når jeg kommer hjem fra havet.

normal_2013-10-25_11_29_52.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett litt på denne i enten 204 Ruger eller 223 Rem. Trur det kan bli bra med et dugelig kikkertsikte og tofot :mrgreen:

(Winge solgte rifler fra Thompson/Center før, men veit ikke hvor jeg får bestilt en sånn i Norge)

 

tc_encore_w640.jpeg

 

Winge selger vel TC Encore fortsatt!? De har i alle fall en med tommelhullstokk i 223 liggende på nettsiden sin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en enkel sjel som enda ikke har forstått at en må ha en egen "reverigg" for å skyte rev. Ikke heller forstår jeg at en må starte en egen tråd om hvilken kule en må ha for å skyte rev.

Da jeg var mindreårig, lå jeg i korntanken på skurtreskeren og skjøt rev med Krag mens far tresket.

Nå skyter jeg rev med en helt vanlig Sako Quad HB i .22wmr og CCI maxi-mag HP, eller med en like kjedelig Remington LTR/GRS i det ultrakjedelige .308W. Jeg har ikke en gang tofot.

Ikke klarer jeg å skille graden av død heller, enten jeg bruker 6,5, 22wmr eller .308.

Jeg er heller ikke bedre til å skyte enn at jeg trenger å trene med hvert våpen. Med færre "rigger" å velge mellom blir treningsmengden med hver av dem større. Lite antall "rigger" er bra for meg, men synd for reven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...