Jump to content

Største rev tatt i Norge?


bip

Recommended Posts

Jeg vet det ble innmeldt en rev på 14,4 kg i en av disse revekonkurransene for en del år siden. Men jeg vet også de måtte skjerpe inn reglementet da det ble oppdaget at en del av revene ble fylt med vann og frosset ned for å øke vekta- så hvor mye lit en skal sette til disse tidligere vektene kan en jo spørre seg. Det har vært snakket om rev på over 16 kg fra "gamle dager", men alt slik som er udokumentert og ikke etterprøvbart blir jo nettopp bare snakk. Jeg kjenner noen revejegere, og noen preparanter, og det er skjelden med rev over 9-10 kg. En rev på 12 kg er veldig stor, og å da skulle få på enda fire kilo til- det høres ganske voldsomt ut. Men det har vel mye med dietten å gjøre for reven også. Største reven jeg sjøl har skutt var en stor hann på 9,2 kg- den hadde ikke ett gram med fett, og var ekstremt stor og langlemmet.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner en veldig dyktig revejeger. Han jakter rev kun med hund, og for noen år siden var jeg med på en runde sammen med ham. Han skjøt da sin rev nr 462. :shock: . Han fortalte at han har skutt 2 på over 10kg( 10, 1 og 10, 3) , så det må nok være langt mellom de som blir så store. Han festet også stor tvil på de kjemperevene som var skutt i Rakkestad for noen år siden, mener å huske at de lå på rundt 15 kg.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en på 9kilo Ifjor, synes den var diger Ift de andre 5-7kilos revene, vekten på reven er vel svært avhengig av mageinnhold ved fellingstidspunkt mener jeg å ha lest. Leste en artikkel i en eller annen avis Ifjor om en rugg på 18kg, dette var i Skottland riktignok.

Link to comment
Share on other sites

10,1 kg er største jeg har skutt nr 2 var på 9,6. Svært sjelden å skyte rev over 9 kg for min del. Lå en link på kammeret her en gang om en rev på 17 kg felt i England.

Leste en gang at reven i områder lite snø blir større enn i områder med mye snø, p.g.a de små tar seg lettere fram på dårlig skare. Mens i områder med lite snø er størrelsen en fordel da de ikke får problemer med snøen og kan ta større byttedyr. Synes dette høres sannsynlig ut.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en på 9kilo Ifjor, synes den var diger Ift de andre 5-7kilos revene, vekten på reven er vel svært avhengig av mageinnhold ved fellingstidspunkt mener jeg å ha lest. Leste en artikkel i en eller annen avis Ifjor om en rugg på 18kg, dette var i Skottland riktignok.

 

 

17,2kg Rett borti her, de som driver sier det er en god del stor rev i området.

 

http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-n ... d-17259087" target="_blank

 

 

edit-samme dyret som Pripyat har bilde av i sin post.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at den største registrerte rev skutt i Norge å veid på godkjent vekt var 15.5 kg. Mener og å huske dette var i M&R fylke. Men jeg kan selvsagt huske helt feil. Min egen rekord er innveid til 9.8 kg..kraftig hanne,men så har ikke jeg skutt mer enn 64 stk på di 4 siste år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er skråsikker på at jeg har veid en på 16 kilo blank. Det var på sommeren, og jeg husker at jeg ergra meg når det var en "størst rev" konkurranse senere på høsten der vinneren var på rett under 14. Min ville ihvertfall vunnet lett husker jeg. Veldig mange veier mellom 6 og 7 kilo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...