Jump to content

Verdivurdering av US Carabine


jjrckd

Recommended Posts

Fatter'n har en registrert US Carabine i god bruksstand som han kunne tenkt seg å selge og lurte på hva denne kan være verdt.

 

I de siste 25 årene har den vel ikke vært ute av våpenskapet men jeg brukte det flittig i sin tid. Mekanisk 100%, skulle ikke være noe rust, litt sår og hakk i kolbe etter flittig bruk av min bestefar under WW2. Mener å huske at den er nummerlik. Eneste mangel er pussesettet som ligger i kolben. Har dessverre ikke bilder da den står på en annen kant av landet men dette og evnt opplysninger om andre detaljer kan skaffes hvis det bidrar til en mer nøyaktig verdivurdering.

Link to comment
Share on other sites

Markedet er dessverre relativt smalt, da det stort sett kun er samlere som kan få innvilget US'er for tiden.

... Og knapt nok samlere. Men det hjelper at den har kjent forhistorie og proveniens til TS' bestefars bruk av den under krigen.

Er forøvrig enig i verdivurderingen.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo påfallende mange US'er som angivelig er brukt i kjente trefninger. Det samme kan sies om antallet tyske håndvåpen som angivelig har tilhørt en offiser.. :mrgreen:

 

En del av dette er nok rent oppspinn..

 

Kjøp våpenet, ikke historien (med noen få unntak selvfølgelig).

 

Om hjelmhistorien kan dokumenteres, så ville jeg holdt disse objektene samlet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det du mangler er en oljeflaske og ikke et pussesett.

Fungsjonen dens er i tilegg til og inneholde smøreolje er og holde reimen fast i kolben.

Jeg greide bare ikke og dy meg i forige innlegg.

 

Mtp. hjelmen din så er det nok mere sannsynig at den har hengt over en stolpe eller

stubbe når hullet ble påført med US`n. Ingen med sine fulle fem ville siktet på hodet

ved en eventuell treffning, om man var utstyrt med en US-Carbin.

Selv den mist rutirnerte Hjemmefrontsman ville avstått fra en slik bruk av US.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for og fornærne deg så er dette en av de største røverhistoriene jeg har hørt.

Tror du selv at en militær avdeling bare ville kjørt videre ved en slik hendelse?

Men som det er nevnt før i tråden så er Norge full av fantastiske historier om heltemot

og nedskyting av fiendens styrker.

Ser man derimot på tallene over tyskere som falt i sammenstøt med hjemmefronten og

andre grupper i det okkuperte norge så glimrer de fallene med sitt fravær.

Derimot så var det synd MP\n ble innlevert, denne kunne du plombert og innkassert 9000-15000

avhengig av modell og tillstand.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvem sier noe om en militær avdeling? Jeg sier lastebil. Hadde jeg sittet i en lastebil og ventet på at kompisen min skulle tømme blæra og plutselig ser at han blir skutt tror jeg nok at jeg også hadde kjørt videre. Hadde ihvertfall hatt forferdelig lite lyst til å hoppe ut når jeg ikke hadde noen anelse om hvem/hva som var der ute.

Link to comment
Share on other sites

Uansett om historien om tyskerhjelmen,lastebill og "siling av potetene" osv stemmer eller ei,så synes eg at ettersom våpenet stammer ifra din bestefar og fra en såpass viktig historisk epoke,så ville eg UTEN TVIL beholdt dette sjøl! :)

 

En US carabin er uansett ikkje verdt allverdens,spesielt viss den har standard stokk(ikkje foldekolbe/M1A1),etterkrigs bajo-feste og "low-wood".

En plombert er lettere omsettelig,og går gjerne for 3-4000 kr alt etter stand. En funksjonell er vanskeligere å "bli kvitt",og derfor realistisk sett mindre verdt desverre...

 

Av nostalgiske grunner ville eg beholdt den,dine barn vil nok en dag være enig når du fortelle historien rundt denne,og epoken som din bestefar levde igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle veddet ufattelige summer på at dette var en røverhistorie.

Om mot all formodnin den skulle være sann så skulle det ikke være veldig vanskelig

og få den bekreftet i de tyske arkivene i riksarkivet.

Hær vil du finne en rapport på den sprengte broen og følgeutredningen deres på

denne hendelsen.

Gefallende rapport på den døde tyske soldaten vil være der.

I tilegg vil du finne dokumentasjonen fra rettsaken over de soldatene som befant seg

i den omtalte lastebilen.

Bekreftelser fra heltmodige HS soldater vil jeg tilegge mindre betydning.

Men som jeg sier om denne treffningen har funnet sted vil den ha fororsaket

et vesentlig papirspor i de tyske arkivene.

Link to comment
Share on other sites

Hensikten min var og pointere at jeg var ekstremt tvilende til historien slik den ble fremlagt.

Jeg nevnte vel også hvilke papirer som ville kunne bevise historien og hvor du kan finne de.

Om det mot min formodning skulle finnes slik dokumentasjon vil du kunne påregne deg en

god pris for US`N din.

 

En bekjent av meg solgte en MK2S brukt til likvidasjon av en Quislig hvor dokumentasjonen

var tilstede, for det dobbelte av gangbar pris.

Her forefantes kopier av alt fra bestillingen på våpnene og på transporten fra UK til norge og hele veien til cellen til oppratørene som utførte oppdraget. Kopi av ordren angående likvidisasjonen var også tilstede.

Så beviselige historier vil betale seg i slike tillfelle.

 

Oldefaren din tok eventuelt over som leder for Millorg distrikt D14.2 i April Mai 1942 når distriktsjef fra oppstarten Roald Breien blei arestert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Offtopic.. men mener du Quisling selv eller skjellsordet Quisling når du skriver om MK2S som ble brukt under en likvidasjon??

 

 

Hensikten min var og pointere at jeg var ekstremt tvilende til historien slik den ble fremlagt.

Jeg nevnte vel også hvilke papirer som ville kunne bevise historien og hvor du kan finne de.

Om det mot min formodning skulle finnes slik dokumentasjon vil du kunne påregne deg en

god pris for US`N din.

 

En bekjent av meg solgte en MK2S brukt til likvidasjon av en Quislig hvor dokumentasjonen

var tilstede, for det dobbelte av gangbar pris.

Her forefantes kopier av alt fra bestillingen på våpnene og på transporten fra UK til norge og hele veien til cellen til oppratørene som utførte oppdraget. Kopi av ordren angående likvidisasjonen var også tilstede.

Så beviselige historier vil betale seg i slike tillfelle.

 

Oldefaren din tok eventuelt over som leder for Millorg distrikt D14.2 i April Mai 1942 når distriktsjef fra oppstarten Roald Breien blei arestert.

 

Jeg er som du forstår mere en middels interesert i denne delen av vår historie.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at du har lært noe nytt men du overser i det minste et temmelig åpenbart alternativ når jeg sier at min oldefar ikke tok over etter arrestasjonen av Roald Breien i '42.

Nå er ikke jeg noen Hercule Poirot, men med den historiekunnskapen jeg besitter og det du skriver slutter jeg at Roald Breien var din oldefar. Er jeg inne på noe :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...