Jump to content

Kort hagleløp


freezingduck

Recommended Posts

Har sett på å kjøpe meg en kort og lett hagle til å gå med når jeg har rifla i sekken til hare og revejakt med mer.

Har ei supernova med 66cm løp, men synes at den blir litt lang når jeg beveger meg i tett skog.

Har sett på Winchester SPX Defender med 46cm løp.

Er det noen som har erfaring med denne eller å jakte med kort løp?

Kommer ikke til å selge Supernovaen min;)

Det er altfor dyrt å kjøpe kort løp til supernovaen min forresten.

Billigere å kjøpe ei ny hagle;)

Link to comment
Share on other sites

Har ei winchester model 1300 turkey gun med 55 cm løp,bruker modified(1/2) trangboring.Har hatt den i 12 år nå og er kjempefornøyd,den blir IKKE byttet ut.Det er god balanse i den(synes jeg),ikke blir den framtung og den største fordelen er at man svinger mye raskere med den en med hagler med lengre løp.Den blir og kort å grei å hantere i skog.Det eneste jeg har gjort med den er at jeg byttet ut laminat kolben og forskjeftet med plast.Dette fordi laminatforskjeftet ble for stort/klumpete for meg og som en bonus sparte jeg nok noen gram også.Synes balansen/vektfordelingen ble bedre etterpå.

Til jakt ser jeg faktisk ingen fordeler med langt kontra kort løp,et kort løp er mye raskere å hive opp,svinge rundt etc..Og det man kan skyte med 71 cm løp,kan man aldeles utmerket skyte med 55 cm løp. :D

Har forøvrig skutt endel med rem.870 med 71 cm løp,denne synes jeg ble altfor fremtung.

Og med lanber halvauto med ca 71 cm løp,denne liker jeg men synes det går mye tregere å svinge med.

Favoritten min er likevel ei gammel brno sideligger med 67 cm løp,behagelig å bære på jakt og god å skyte med. :D

Desverre ligger den pensjonert delvis pga knekt tennstift og delvis pga blyforbud. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ser at SPX har fast full åpning på choke, dette var jo en skikkelig nedtur, da jeg regner med at det ikke er noe serlig å jakte med?
Moderne miljøpatroner med høyt trykk, har gjerne veldig trange skuddbilder i utgangspunktet. Så jeg tror helt sikkert du finner noe som fungerer med åpen choke.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har enWinchester 1300 med 45cm løp. Jeg har prøvd meg litt frem på forskjellige typer ammo, nettopp fordi det ikke er choker med denne børsa. Ut i fra det jeg har funnet ut, er dette mer eller mindre ubrukelig fra 3'er skudd og oppover. Det aller beste er slugs. De går som bare pokker! På 25meter med trening/lerdue ammo ser 60x60 skiva ut som ei tesil, så spredningen er enorm med den fineste ammunisjonen. Dette kan sikkert høres bra ut i så måte, men jeg mistenker at anslagsenergien er lav. Det positive er at børsa er lita og lett, vanvittig manøvrerbar, og veldig effektiv med grov ammo. I og med at det er full åpning uten choke trenger man heller ikke bekymre seg for å ødelegge børsa. Om man finner en patron som fungerer godt på småvilt med denne børsa har man et supert verktøy for skogsfugl. Personlig har jeg ikke tatt meg råd til å eksperimentere med den dyreste ammunisjonen, men jeg vil tro man finner er bra match om man leter godt nok :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

er det noen som vet hva det koster å ettermontere choker, og evt. hvor mye dette hjelper?

Dette blir hagle nummer 2,5 da jeg allerede har en Benelli supernova og ei gammel sauer kaliber 16.

 

Er det noen som har prøvd seg på skogsful eller sjøfugl med denne?

 

2,7kg og 46cm løp må jo være lett å håndere i skogen når det primært er rifla jeg skal bruke

Link to comment
Share on other sites

Hva med å ta med skyvelær på brukthagleshopping? Mål pipas utvendige diameter 40/45cm fra låskassa, du trenger minimum 22.5mm diameter for å innstalere choker (remchoke/winchoke). En benelli måler typisk rett i overkant av 20mm, en Beretta RS200 21mm. Jeg slang min 870 nettopp på vekta, 3.2kg med noe ekstra tjafs på, men den har kort pipe og utbyttbare choker.

 

Om jeg ikke husker helt feil, så er det bra med gods i enkelte av Win.1200/1300/1400 pipene, her er det også alu.kasse, det gjør mye for vekta. Om 1400 pipa, kan brukes i 1200/1300 tror jeg, men ikke omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Etter å lest trådtittelen sitter jeg igjen med følgende spørsmål:

 

Hvor løp den korte hagla?

 

Ellers går det ann å treffe med kort løp ja.

Personloig ville jeg til det bruket som er nevnt vurdert en lightweight versjon i kaliber 20 med utskiftbare choker.

Å drive reime med en pumpe til det bruket blir jo bare ekstra vekt. Og du får lengre løp med samme total lengde i en dobbeltløper.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har selv ei SXP Defender og er skikkelig fornøyd med den! Bruker den stort sett til leirdue skyting. De blir harde å ta på litt avstand. Jon Fredrik på Jaktcompagniet Evje gjenget nettopp choke i ei SXP, og dette funket kjempe bra visstnok. Vet ikke hvor mye han tar for det, men vet jeg skal innom med min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...