Jump to content

Hjelp til kalibervalg?


NRB89

Recommended Posts

Hei! For ikke så lenge siden ble jeg medlem i klubb som driver med langholdsskyting. Jeg har foreløpig kun 22 lr og 17 hmr. Jeg skal en gang i løpet av neste år erverve meg en grovkalibret rifle som jeg i hovedsak skal bruke til all slags jakt (opp til elg) og til langholdskyting hvor holdenne strekker seg opp til 1000 meter. Mine tanker ligger på en 6,5x55.

Et kriterie er også at det finnes et godt ammoutvalg og ikke minst forholdsvis rimlig ammo.

 

Jeg er ny innenfor langhold og trenger derfor tips fra dere med god erfaring:)

Kom gjerne med tips til våpen (modell, kaliber, stokk, demper....osv)

Ønsker meg stokk som kan justeres, og med evt pistolgrep. Funker disse til jakt?

 

Så var det kikkerten! Jeg skal som sagt jakte + skyte på langhold. Hvilken forstørrelse/objektivstørrelse bør jeg velge? Tar imot alle tips med stor takk:)

Link to comment
Share on other sites

ja...6,5X55 er utvilsomt et godt valg, jeg vil selvsagt anbefale deg samme våpen som du ser jeg har i signaturen. MEN jeg tror at dersom du "bare" skal ha en stokk til våpenet som du skal bruke til langhold og jakt, så ville jeg valgt GRS Sporter/Varmint evnt Decima sporter. Dette er stokker som er bedre egnet til jakt en langholdstokken.

Link to comment
Share on other sites

En bøsje til langhold og elg blir litt værken fugl eller fisk.

Hva med og kjøpe en billig bøsje til elgjakt, jeg hadde sett etter en brukt mauser eller lignende med en kikkert med liten forstørelse 1.5-6 eller lignende.

 

Til langhold ut til 1000 meter er en sauer 200 i 6,5 ikke dumt. Vent med investere i ny stokk til denne til du har fått kjent på fler alternativer( Mc millan, GRS, KKC)

Kikkert - endel forstørrelse men mer en 24x er det ikke altid du får så mye bruk for.

cm klikk og mil retikkel er hendig, utvendige tårn er obligatorisk

Økonomivarianten er vortex, og mange er fornøyd med de, luxus variantene er S&B, Hensholdt, Kales mm.

Reis et sted hvor det finnes mange og kikke igjennom og kjenne på. (langholdssamling)

 

Noen skyter jo iriterende godt med jaktbøsjer som blaser o.l, men det er ofte folk som har en god del tid bak kolben fra før.

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38602676&kwUnica=grs

 

Tikka T3 Lite i 6,5x55 hvor du får med GRS-stokk og tofot. I tillegg er det jo med en kikkert (2,5-10x50 m/lys) og, om enn med et noe "ukjent rykte". Så kan du evt sponse deg med en kikkert for lengre hold, som feks har 4-16x, 6-24x eller lignende, forstørrelse, siden du har budsjett opptil fem lapper over prisen av denne børsa.

 

Koffert er det jammen med og.

 

Da har du jo valgmuligheter og kan ha både "jaktoppsett" og "langholdsoppsett" med samme børsa.

 

Jakt: Syntstokk og medfølgende kikkert.

 

Langhold: GRS-stokk og større kikkert.

 

Det kreves selvsagt innskyting hver gang du bytter om på noe av dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ligger en brukt Tikka Super Varmint i kaliber 6,5x55 til salgs hos Jakt og Friluft i Asker for 9900 kroner. Montasje følger med. Denne skyter meget bra og er hverken fugl eller fisk, altså bortimot det du spør etter. Jakt og Friluft har kampanjedager, så denne kan du sikkert få senket prisen noe på. Da har du penger igjen til å kjøpe en ok ny kikkert eller en bra brukt kikkert. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Budsjett på 20 000, inkludert optikk og ammo?

 

Basert på det du sier så skal kaliberet være 6,5x55 og ferdig med det.

Dette er på grunnlag av at du skal kunne kjøpe rimelig og god ammo, OG skyte ut til 1000m når du skyter langhold.

Da finnes ett eneste ordentlig alternativ, seksogenhalven.

 

Jeg har en Tikka T3 Lite i 6,5 selv. Kan anbefale denne til bruken du skisserer. Har skutt lenger enn til 1000m med den og med 50cm pipe. Går godt gjør dem og. Og vekten er lav. Hvis du tror det går greit med ekstra vekt (mtp jakt) kan du kikke på T3 Varmint / Supervarmint.

Hvis rifla skal bæres opp og ned og tjoåhei heller enn ren postering kort distanse fra vei ville jeg valgt Lite.

 

Det finnes flere andre gode alternativer enn T3 å kikke på. Brukte Sakoer og Tikkaer finner du ofte på Finn til en overraskende god pris.

 

Jeg ville lagt 7000 - 10 000kr i optikk (tenk Vortex Viper PST, brukt Nightforce eller Sightron).

3500kr i ammunisjon (en kasse Norma fra J&F eller Lapua fra Landrø)

Resten av pengene i rifle og god montasje/ringer (bruk picatinny).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...