Jump to content

hva er reglene for 5.5mm?


Syrstad95

Recommended Posts

Med luftvåpen: Ikke i Norge.

Med salongrifle: Jegerprøve, hulspiss, lær deg å treffe, overhold jakttidene, tut og kjør.

 

Edit: For å nyansere kan du få særskilt løyve til felling av skadefugl med luftgevær, men som privatperson er dette omtrent uhørt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke krutt er det ikke lov å jakte med det i Norge. Ferdig arbeid. ;)

Fra lovdata: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Har uthevet det viktigste for deg...

Link to comment
Share on other sites

Regner med du har skjønt det nå. Men bare for å ta det enda en gang:

Hva diverse butikker skriver spiller ingen rolle - i Norge må vi forholde oss til Norsk lov. Kaliberet har ingen betydning i det hele tatt.

At det på engelskspråklige sider står "Fit for small game hunting" betyr fortsatt ikke et døyt i Norge. Er det ikke krutt, er det ikke lov - enklere blir det ikke.

Det hender det står på nettsider til Norske forhandlere at luftvåpen "Passer til småviltjakt" - dette er dårlig moral av de aktuelle butikkene og jeg pleier sende en epost og be de endre det. Nettopp for å unngå at, ikke ta dette ille opp for det er ikke ment som et personlig stikk, sånne som deg - Unge og uvitende - kjøper luftvåpen for å bruke de på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Tøff som fy :)

Er nokk bare løp å kjøp etter søking, vis den er 5,5mm

Kan ikke fatte at minimums lengde har noe å si på luftvåpen..Aldri hørt om. Gidder ikke sjekke :lol:

matstan.jpg

 

Våpenkontoret her mente at 5,5mm (22) luft ikke var regpliktig.

Så måtte fortelle henne at jo det er det. Alt over 4,5mm luft må søkes, ved kjøp av ny luffe, vis man ikke eier fra før, og en viss dato som jeg ikke kommer på i farten.

Okey, men da teller den vel som et våpen i våpengarderoben sa hun..

Trodde jeg skulle rammle av sofaen..(Har søkt på 5,5mm luft)

De kan jo ikke reglene jo!

Hun måtte undersøke..

Så det er mye egne regler ute å går..

 

Men men, det blir så greit :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mange nye regler ute å går, det er bare at alle kjenner ikke nøyaktig til forskriften og uttaler seg således feilaktig.

Et registreringspliktig luftvåpen teller ikke som jaktvåpen og du kan godt ha hundre stykker i tillegg til dine kruttsmellere.

 

Hvor mye betalte du for å søke?

Det skal kun betales kvart gebyr....altså 280.- eller noe slikt.

 

Forøvrig var vel datoen du ikke husker 1/7-2009 som gjelder for "den nye våpenloven"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et luftgevær i 5.5mm. Type kinesisk søppel av laveste sortering. Kjøp på Netthandel e.l utfra kvaliteten å dømme..

Tipper pris på ca 300Kr..

Særlig tilpasninger og håndverket på kolben burde jeg lagt ut bilder av :roll:

Hvis dette skulle vært søkt om hva skulle ervervsgrunnlaget være? Det er uegnet til ALT!

Skal de liksom inngå i våpengarderoben?

Link to comment
Share on other sites

HVIS du skulle søkt om det og fått kort på den så inngår den ikke i garderoben da det ikke er et jaktvåpen. Du bruker ordene "ØVELSE" i skjemaet.

Da det kan virke som den er uregistrert må jeg tillate meg å spørre om HVORFOR du skulle gidde å registrere den. Etterregistrering er gratis dersom du skriver

"Etterregistrering av lufvåpen ervervet før 1/7-2009"

 

Er våpenet preget med serienummer og produsent, etc?

Slik den nye loven skal tolkes er det fra 1/7-2009 et krav om at alle luftvåpen i .22 og grøvre skal registreres med serienummer, produsent, type, etc ved inførsel/import.

Forhandler må således gjennom en godkjenningsprosedyre hos produsenten.

 

Problemet er at det var mange hyllevarmere i .22 og opppover da denne loven kom og mange forhandlere dreit i den og solgte uten at kjøper hadde søkt om erverv.

Fordelen er at de da ikke er registrert i noe register med hverken dato eller annet

og det er vel ingen som kan vite når denne børsa ble kjøpt.......

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mange nye regler ute å går..

Hvor mye betalte du for å søke?

Forøvrig var vel datoen du ikke husker 1/7-2009 som gjelder for "den nye våpenloven"

 

Hun har EGNE regler, mente ikke nye :)

Søkte sammen med 4 andre søknader :)

1/7-2009 Ok. Prøve å huske den framover :)

Link to comment
Share on other sites

Ååå, du har kommet ut for ei slik ei ja...alltid spennende.

Løser seg alltid, tar bare som regel noen dager ekstra.

 

Ja fører du på det jeg skrev koster registreringen ingenting.

Det er krav til minimum løpslengde og total lengde, dessverre følger

luft reglene for krutt, også mht oppbevaring...dvs rett i skapet.

 

Det hender man må rettlede de bak skranken, sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Hun var greiere på de første våpnene..

Så kan de plutselig ingenting om regler/lover?

Dårlig dag kanskje.. Peiling.

Det blir så greit :)

 

Har 3 langvåpen og 3 håndvåpen fra før.

Har bare søkt på en Hagle, 22 halvauto, to piper til CZ min og en 22 luffe nå. Ser ikke problemet å ikke få det godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Regelverket er de nok ikke ukjent med, men med en gang det står .22 luft blir det anderledes fordi det er så "nytt". Lensmannskontoret her stussa veldig når jeg skulle ha kort på blant annet en 6.35 (.25) i luft og klarte å legge inn at et par av mine .22 luft ble til .222

 

Men det er ikke anderledes med luft.

Kaliber, løpslengde, merke, type og produsent samt serienummer

så skal det gå av seg selv. Bare husk å merke tydelig av det er f.eks .22 LUFT da ikke alle har kaliberkodene inne enda.

 

Bare minn dem på at det er et våpen for øvelse, dvs ikke jaktvåpen og da faller det utenom bestemmelsen om våpengarderobe. (dersom du opplever noe kluss med "dama")

 

Jeg registrerte selv et par bunker våpen her jeg bor inkl hagle og de ble en smule overrasket

over mengden...Sjekker du finner du bare ett jaktvåpen i den haugen der var mitt svar og alle kortene kom i en tykk konvolutt etter tre dager... Effektiv dame her hos meg!

Link to comment
Share on other sites

Skrev 5,5mm luftgevær på søknaden. (Trening)

 

Skal bli morro å se når jeg skal søke på 9mm luftluffe og 357 kal Luftluffe sammen med noe annet neste år :)

Jeg bare må søke. Om jeg kjøper det er noe annet.

Men det er lov å søke, så da søker jeg. Alltid sammen med noe annet som jeg skal/kan ha/få :)

Klaget på at søknadspapirene var så dyre å lage. Når jeg skulle hente 3 stk sist. Ville bare gi meg 2. Jeg skulle jo søke på 3 ting jo.

Men det ble 5 søknader :lol: Hadde 2 stk hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Det er krav til minimum løpslengde og total lengde.

Dette stemmer da ikke, luftvåpen har ingen reguleringer i form av lengde. Gløttet på § 23 i våpenforskriften, og der sto det ihvertfall ingenting. Forøvrig er det ikke behovsprøving for luftvåpen, kun krav om ok vandel.

 

Derimot stemmer det at alle luftvåpen med kaliber større enn 177 (4.5mm) skal oppbevares i FG godkjent våpenskap på lik linje med våre jaktrifler og håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Da praktiseres det iallefall forskjellig fra ditt lokale kontor og de fleste andres, for leverer du papirer uten løpslengde skyver de arket tilbake og ber deg fylle ut riktig.

 

Våpenlovens §1 sier " Med skytevåpen forstås i denne lov: a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler..."

 

Våpenforskriftens §2 sier: "... Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm..."

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...