Jump to content

Anbefalt til skarvejakt


Jegern81

Recommended Posts

Men er det ikke 17 hmr som ødelegger mint kjøtt?? Må jo være litt igjenn til skytteren også:-)

Selv om 17. er minst betyr det ikke at den er snillest. Du trenger ekspanderende ammo i 17. , og den lager ofte store ødeleggelser. Den er mer egnet for å hindre at pelsen på reven får et utgangshull. Alt av storviltkaliber med FMJ eller HPBT (som ikke ekspanderer) i hastigheter rundt 800m/s vil skape minimale ødeleggelser og drepe raskt. Vi jakter gås med .223, 6,5x55, 308 og 30-06. Alt i FMJ. Det er 223en med v0 på ca. 950m/s som skaper mest ødeleggelser.

Link to comment
Share on other sites

Både 17, 222 og 223 egner seg til dette formålet. 17 kan ikke brukes til rådyr, så hvis dette kan bli aktuelt bør du utelukke denne.

 

.17 har jo mindre kule enn .22-kalibrene, og vil derfor tåle litt mindre vind.

 

.223 vil du finne billigere ferdigammo, kontra .222

 

.222 er litt mer sært (Jeg bruker denne selv, og synes det er gøy med noe litt annerledes) Ytelsesmessig veldig lik .223.

 

Jeg vet ikke hvilken prisklasse du ser på, eller om du ser etter nytt/brukt. Kommer du over et "røverkjøp" på et av de, så er det bare å handle!

Link to comment
Share on other sites

Nå er det kanskje flere som vil ønske meg steinet, men jeg prøver meg:

Jeg syns 223 har fått ufortjent mye skryt som en småviltpatron! Selv har jeg både 223 og 6,5x55. Ingen tvil om at 6,5 er bedre egnet til å skyte alt fra rype til hare enn hva 223'n er.

 

Jeg lader selv, og har forsøkt å lade 223'n snillere, men det gikk dramatisk ut over presisjonen, så jeg droppa det prosjektet. Nå brukes 6,5'n til matvillt, mens 223'n er min ultimate reve/kråke/måke/mink/whatever-dødare. Dvs alt som ikke skal inn i munnen ;) Her er den BETYDELIG mer effektiv enn hva jeg får til med 6,5'n.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del skarv med 223 på diverse hold fra rundt 50 - 100 meter, og det har alltid blitt noe igjen til jegeren for å si det sånn. Det kjipeste jeg har opplevd er at skarven står med "sia" til slik at kula gikk gjennom begge brystfiletene, og den ene ble litt ødelagt. De fleste skarvene har fått et rundt hull gjennom ene fileten.

 

Likevel så kan du sikkert være uheldig og få "sprengt" skarv (jeg har sprengt rype med 223), men jeg kjenner meg ikke igjen i at sprengt fugl er regelen fremfor unntaket når jeg har jaktet med 223, men det er nå min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader selv, og har forsøkt å lade 223'n snillere, men det gikk dramatisk ut over presisjonen, så jeg droppa det prosjektet

Nå er vel ikke alt umulig som du ikke får til :wink:. 80gr Amax, 223 og 800m/s er muligens det mest presise jeg har sett innen rifleskyting (og jeg har sett en hel del rifleskyting). Det er meget effektivt på fugler av alle slag, og de kan helt fint spises.

 

Jeg har skutt en hel del skarv med 223, og kan ikke se noen nevneverdig forskjell i hverken drepeevne eller ødeleggelser. Kula jeg har brukt er 80gr Amax i rundt 800m/s. I lite vind er det ingen problem å bikke over skarv på hold langt utover det som kan nevnes her, men en bør vel kanskje trene litt også da.

Jeg foretrekker treffpunkt over brystfiletene, eller iallefall høyt i brystet, forfra. Generelt bør en treffe høyt.

 

Amaxen ekspanderer ganske passelig synes jeg, det er "Instant Death"

IMG_4401.jpg

 

IMG_4405.jpg

 

Den store fordelen med 223 over 6.5 og slikt er etter mitt syn at den er så rekylfri at en gjerne ser hvor i fuglen en treffer, og en har ikke det lille øyeblikket hvor fuglen er ute av syne, selv på høy forstørrelse - "knepp" - se dun og blod poffe ut, fuglen bikker, og "klask" tilbake.. Med ei lita nett rifle i 6.5 så er det for meg "Bang", og så er alt over og en må lete opp fuglen i siktet - man kan selvsagt slepe ut langholdsrifla, men..

Smeller mindre gjør det også.

 

Av og til eksploderer en fugl, skudd lavt bakfra er ikke lure, og skudd midt i vingeknoken er ikke lure - uansett kule.

Enhver skyter selvsagt med det kaliberet en vil, jeg ville bare påpeke at det fins andre erfaringer enn Fredrik sine. Det er kulevalget som teller, sammen med treffpunktet - jeg kan fint få en skarv til å eksplodere med 6.5 hvis det er det om å gjøre.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et tips er å gjøre seg litt kjent i området du skal jakte skarv. Finne ut hvilke skjær den pleier å sette seg og hvor du har tenkt å skyte i fra, og aktuelle (sikre) skyteretninger. Mål avstander i kartet og se hvilke skuddhold som er aktuelle. Jeg for min del har helt utelukket 17 hmr, .22 wmr til jakt på sjøen. Det blåser alltid og ofte blir det lengre skuddhold enn de to minste kandidatene er duganes til.

En .223 foret med gode kuler på 69 grain og oppover er et godt valg :)

Link to comment
Share on other sites

skal man bortifra lette finrifler så hadde jeg likegodt jumpet opp til 6,5 eller 308w. da er man godt rustet mot vind samt børsa kan brukes til større vilt med tiden. en 308w jaktmach (fmj) ødlegger ikke mye.

Link to comment
Share on other sites

Og dertil enda lengre sikkerhetsavstand, noe som er verdt å tenke på. Kuler kan fly langt etter treff i sjøen...

En annen ting som begrenser jakt i henhold til vind på sjøen er at man skal finne igjen det man skyter på. Skarven flyter tungt i vannet og det skal ikke blåse mye før den er meget vanskelig å finne igjen.

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ er 243W som kan lades med lette og tunge kuler, med høy hastighet. Tunge kuler er ikke så utsatt for treffpunktforskjell ved sidevind som en lettere kule.

Det er også et godt valg til rådyr. Men er veldig nær en patron som er godkjent på storvilt som 6,5x55.

Gode kuler eller lettekspandrende må du ha uansett kaliber

Link to comment
Share on other sites

Og dertil enda lengre sikkerhetsavstand, noe som er verdt å tenke på. Kuler kan fly langt etter treff i sjøen...

En annen ting som begrenser jakt i henhold til vind på sjøen er at man skal finne igjen det man skyter på. Skarven flyter tungt i vannet og det skal ikke blåse mye før den er meget vanskelig å finne igjen.

nettop derfor er 22wmr fin til fuglejakt på sjø og innlands vann. jeg holder meg under 100m. ikke mye korreksjon på siktepunktet ved vind da. skulle jeg hatt bruk noe annet enn 22wmr børsa mi så er kombien i 12/76-308w den jeg hadde brukt. har klart meg fint med 22wmr til nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt med min 17hmr på sjøen og det synes jeg var noe herk. Denne patronen er ømfindtlig for vind. Jada, bedre enn 22lr, men allikevel myyyye mer utsatt for vind enn tyngre kuler. Det dreier seg jo tross alt om en kule på størrelse med et riskorn... Jeg har blitt så kjedelig at jeg synes 6.5 fungerer bra. 223 er også bra, om man har rett utstyr. M67 skyter som en gud og har utstyr som en oljebaron :wink: . Men med respekt å melde så er det ikke en vanlig 223 rigg som skyter 80 grains kuler... Jeg har hatt en 22-250 med 1-12 stigning. Den klarte 55 grains kuler. Og jeg har hatt en 223 med 1-9 stigning. Den klarte 69 grains kuler. 80 grains kuler (lange som piler :D ) er det de færreste 223 løp som klarer. Anbefalingen gjelder altså kun spesialrigger og ikke vanlige 223.

Link to comment
Share on other sites

80 grains kuler (lange som piler

90grs kuler er lange som piler og krever spesialrigg, minst.. men 80grs er sånær std. som det går. Og det fins flere hylle-rifler som leveres med den påkrevde 1:200mm (1:8") riflestigningen - til overmål er de kvalitetsrifler.

Uansett rifle så holder løp kun et begrenset antall skudd og når en bytter er det jo bare å spesifisere 1:200mm.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For det første. Hvorfor skyte skarv? smaker jo dritt. :lol:

Har noen hundre sjøfugel årlig å de fleste detter av hagle men har også benyttet rifle. har brukt 22-250 i et par år men går tilbake til 300wm. der ute jeg jakter blåser den lille kula bort. 300wm har jeg skutt skarv med på ca 200m.

Har ved et par anledinger også tatt med meg 308win med ok resulat. står med tung kule godt mot vind den også

Så det jeg vil fram til er å tenke vindavdrift. det er små mål og holdet kan enkelt strekke seg til 100m+. Det er nesten umulig å anta rett avstand på sjøen uten hjelpemidel.

Link to comment
Share on other sites

For det første. Hvorfor skyte skarv? smaker jo dritt. :lol:

 

Det er nesten umulig å anta rett avstand på sjøen uten hjelpemidel.

 

Jepp, er bare å la den henge i 40 døgngrader før du flår den så er du garantert drittsmaken ;)

Ta man ut bryststykkene i fra skarven innen en halvtime etter den er skutt og fjærner alt fett så er det like godt som hjortekjøtt :) Garantert null transmak..!!

 

Avstandsmåler er et MUST til denne jakten..!!!

 

En Ruger Hawkeye Predator .223 er en rifle jeg kan anbefale til formålet. 1:9 snurr i pipen, meget pent avtrekk, rustfri, solid rifle, halvtung pipe, følger med kikkertringer av god kvalitet. Les Malle sin review av denne riflen her på forumet, jeg kan med hånden på hjertet signere på at det han skriver stemmer :) Min yder klisterlapp presisjon akkurat som malle sin :D

Eneste jeg kan tilføye er at Malle sin kom med pressurebedding, min er omlag et år nyere og kom med løpet frittliggende. Rett ut av esken en fullblods og super skarverifle :D

Link to comment
Share on other sites

Avstandsmåler er et MUST til denne jakten..!!!

Ja det var helt umulig før LRFene kom :wink: Men jeg er enig, det er bare tull å ikke bruke avstandsmåler.

 

Er også enig på smaken, men det fins skarv som smaker mer fisk enn andre - jo hvitere buk jo bedre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvit buk, pang, flekk av frakken og underhudsfettet på skarven, legg filetene i egne poser og du er klar til å skyte en ny en. Når jeg kommer hjem fra jakta vakuumerer jeg filetene og lar dem modne seg i kjøleskap en ukes tid. Dette er rekkefølgen jeg følger under jakt på skarv, og sliter sjelden eller aldri med utprega fiskesmak. Riktignok pleier jeg å bruke "gammelskarven" i gryte med en kraftig fløtesaus, da forsvinner nok en del av eventuell fiskesmak.

 

Har også blitt invitert på skarv hengt i 40 døgngrader med hud og fjær. Den var i tilleg stor og beksvart. Det var mildt sagt en "fishy" erfaring :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...