Jump to content

Ung TJT - Retur etter endt los


jjrckd

Recommended Posts

Slapp unghunden, TJT, lørdag og søndag. Begge dagene tok bikkja ut i loser som varte i 30+ minutter. Dessverre har det blitt hogd en del i området så dyrene tar rett ut istedenfor å ture slik de pleier. Syntes det er interessant og se på GPSen hvordan bikkja nærmest bryter tvert etter en stund. INGEN tegn til utredning, losen er definitift over! Perfekt for en kortdriver. Dessverre er det ikke så interessant å se at den setter seg rett ned. På lørdag ble jeg etterhvert sikker på at noe hadde tilstøtt hunden eller at den hadde mistet GPSen så etter 45 minutter begynte jeg på de 1,2km som skilte meg og hunden. Gikk slik at jeg kom innpå sporet noen hundre meter før der bikkja iflg GPSen skulle sitte og fulgte disse videre. Da jeg kom frem bare satt bikkja der og glodde, midt i sporet.

 

På søndag skjedde det samme. Da var det 11,5 kuldegrader. Mens jeg venter på bikkja som tok ut 4 rådyr og ble borte blir jeg var 3 rådyr. Klarer å få disse i retning av postene hvor det blir skutt 2 dyr. Det ene dyret detter ikke umiddelbart men forsvinner inn i tett kjerr. Det er nå ca 30min siden bikkja satte seg til og den har ikke flyttet seg. Bikkja er nå over 2km borte så jeg tar bilen for å hente den. Klarer å komme meg omlag 1km nærmere og går resten. Som dagen før bare sitter bikkja der og glor. Det er som sagt 11,5 kuldegrader og bikkja er iskald etter omlag 1 time på samme plassen. Pakker den inn i en genser og stapper den i sekken. Vel tilbake til skuddplassen sporer vi det påskutte rådyret og finner det (som forventet) dødt etter 60 - 70m.

 

Selv om jeg kommer i utrolig god form av å hente bikkja er dette lite ønskelig i lengden. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal venne den av med denne uvanen? Hadde det ikke vært så kaldt i tiden fremover skulle den bare fått sittet der men dette er ikke noe alternativ. Det hører med til historien at den på påfølgende slipp samme dag(er) ikke har så lange loser og at den da etter mye tull (loser på sitt eget bakspor, dobbelt og trippelsjekker baksporet) klarer å følge baksporet tilbake til meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville slutte hente bikkja, og det betyr å slutte slippe når det er for kaldt til å vente inn hunden. Med unghunder handler det mer om å tilpasse seg føre og forhold enn å på død og liv bruke bikkja mest mulig, selv om det er lett å bli ivrig. Lærer den at den blir henta, så kan problemet forsterkes over tid.

 

Regner med andre kanskje har andre måter å takle sånne problemer på. :wink:

Lykke til videre!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville slutte hente bikkja, og det betyr å slutte slippe når det er for kaldt til å vente inn hunden. Med unghunder handler det mer om å tilpasse seg føre og forhold enn å på død og liv bruke bikkja mest mulig, selv om det er lett å bli ivrig. Lærer den at den blir henta, så kan problemet forsterkes over tid.

 

Regner med andre kanskje har andre måter å takle sånne problemer på. :wink:

Lykke til videre!

helt enig,ikke så mange gangene hunden skal hentes før det kan være for seint, bruk god tid,tålmodighet har alt å si her.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, da blir det ikke flere slipp i år..

 

Forøvrig et paradoks at jeg etter ett år ikke har klart å lære bikkja å gå pent i band men at jeg uten en gang og prøve på det har klart å lære den til å sitte og vente på meg ute i skauen til tross for at den omtrent fryser ihjel uten at jeg har gjort noe for å få dette til :lol:

Link to comment
Share on other sites

Pussig fenomen dette, men det kan vel ha med alder og erfaring å gjøre. Å returnere i baksporet er gull verdt, så jeg håper det retter på seg. Ei frisk bikkje vil ikke fryse ihjel frivilig, så hvis dette skjer igjen ville jeg forsøke å kalle inn bikkja. Må du gå inn på hørehold så gjør det etter strengen til bikkja, men forsøk å unngå å hente den.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fenomen at tjt ikke klare å komme retur på egen bakspor. Jeg vet ikke hvor gammelt hunden er men anbefale å begynne på nytt med grunndressur. D.v.s. gå med hunden i lang band (ca. 15m ) en stor sirkel ,ca.1km lengde , i ukjent terreng men ikke fullføre sirkel . Etter fullført nesten hele sirkel (3/4) snu rettning til baksporet og gi hunden kommando "gå hjem " for eksampel og gå tilbake i din egen spor , observere hunden og ros hvis alt gå etter planen . Vanligvis behøves det ikke mange turer for at terriern har skjønt prinsippet . Det kan redde deg hvis gpsen ryker i tåke noen jeg har selv opplevd . Det kan også være lurt å lære hunden innkalling med fløyte . Dermed er det ingen grunn for å være bekymret, en del tjt har dårlig orienteringssans som må bare vekkes .

Utgående hva eiern har skrevet fikk jeg inntrykk at den lille tassen har ikke ennå bygget opp alt for mye selvtillit, på en side en fordel, min tjt er en tispe som opprimelg skulle være en hanhund .

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det er ikke fenomen at tjt ikke klare å komme retur på egen bakspor.

Jøsses!

Har sett endel tyskere under dommerutdannelsen på TJT og ett av kravene der er at hunden skal kobles av fører maks 1 time etter at los har startet.

Og det uten at hundefører får lov til å kalle på hunden!

Dårlig materiell du har sett da tenker jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville prøvd å blåse den inn. Har den hørt fløyta så den kjenner den igjen vil jeg tro den kommer etterhvert. Hender jo de løper seg tomme å setter eller legger seg, men er det kaldt bør den jo ikke slappe av for lenge.

Hente den er ren katasrofe. Den ene drever`n vi bruker blei hentet endel som unghund og har dermed blitt en enveishund nesten uten unntak.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne litt.

Basseten min har den siste tiden begynt med det samme tullet. Helt siden ho var liten har ho kommet på bakfot, men etter å ha henta ho en gang( fordi vi trodde det hadde skjedd noe), har ho begynt å gjøre dette hver gang. Ho sitter i skogen nå, 2,2km unna. Der har ho vært i over 3 timer. Beveger seg bare noen få meter innimellom. Hva gjør jeg? Kan ho bli redd for å jage mer hvis jeg lar ho overnatte ute? Bør jeg hente ho og gå hele bakfoten hennes hjem? Setter pris på kjappe svar!!

Link to comment
Share on other sites

Okei, det beste er å prøve å vær mer tålmodig og sta enn bikkja, men må du nærme deg hunden så prøv å følg sporet ditover og kall inn fra baksporet på så lang avstand som mulig, eller så langt unna som bikkja lystrer deg, hvis du skjønner. Idéen er at bikkja skal kjenne lukta av sitt eget spor på vei mot deg. Hvis mulig, la bikkja føre an i bånd tilbake der du var, sånn at det er bikkja som oppsøker stedet dere skiltes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil helst ikke ta den avgjørelsen for deg, føler du bikkja er i fare så må du selvsagt hente den, det er sikkert verdifullt at bikkja går om så bare littegranne etter baksporet sitt, hvis mulig. Det kommer an på alder og rutine også. Bikkjer vil ikke fryse seg ihjel frivillig iallfall, men faren er jo at peilebåndet kan bli fritt for strøm, og bikkja flytter seg i løpet av natta. Anbefaler iallfall at dere gjør litt baksportrening en periode, både i bånd og uten, tren innkalling jevnlig osv.

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med å slippe Tyskeren 3 ganger til under jakta. Været slo om og jeg vurderte det dithen at ikkja ville tåle å sitte noen timer hvis det var det den ønsket.

 

Det ble til at jeg måtte gå innpå bikkja til jeg var 3-400m fra den for så å kalle den inn ved alle anledningene. Bikkja fulgte da baksporet tilbake men trengte en 5-6 "oppmuntringer" på veien. Da den var helt inne koblet jeg den og fulgte baksporet dens tilbake til utgangspunktet. Var vel omtrent null grader og 30cm med snø så sporet var lett å følge.

 

Neste år kommer jeg til å la bikkja sitte natta over fremfor å gå og hente den. Dette skjedde jo rett som det var før peilerene og GPSene eksisterte. Hørte aldri noe om at bikkjene tok skade av dette, var vel værre for eierene.

Link to comment
Share on other sites

Måtte krype til korset og gjøre det samme som deg etter 15 timer i skauen...kalte ho inn fra 400 m, men når ho vae 50 m unna kom ho på en hare å tok ut den. Ettet en los på noen hundre meter fikk ho tap, og kom etter hvert tilbake i bakfoten. Tydligvis ikke så skummelt med mørket når ho jager kl 5 på mårran..neste gang blir ho i skauen til ho må ha mat og kommer selv..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...