Jump to content

Langholds-"treff" på Lygna 23 August.


Buster

Recommended Posts

Hei.

Jeg velger å lage en egen tråd på dette:

 

Vi legger opp til et langholds/benkeskytings-treff på Lygna, Hadeland, Lørdag den 23 August.

 

Møt opp hvis du ønsker å trene litt på hold ut i mot 500m, og atpåtil liker god atmosfære.

 

Jeg kjører ingen påmelding, da vi bare må dele på den tiden som er. Vi må bare bytte på litt.

Det er ønskelig om noen som har benker kan ta med disse. Vi har bare to betongbenker der opp, i tillegg til min transportable benk.

 

Gonger er det også fnt om noen tar med seg, hvis de har.

 

Jeg synes vi skal legge opp til å starte kl. 9.00. Da må vi regne ca en time på å rigge opp blinker og div. Så begynner vi å skyte så fort vi er klare. Så legger vi inn en spisepause sånn ca.12.00, der vi logger stemningen litt ang. anlegget og videre planer ang. denne aktiviteten. Snakker litt om løst og fast.

Så klemmer vi på og skyter litt igjen.

Jeg har ingen låste rammer rundt dette så vi tar det som det kommer. :wink:

 

Jeg ønsker en dialog rundt dette, og bare kom med spørsmål hvis det er noe.

 

Jeg kan legge til at det er overbygd standplass, så været er ubetydelig. Det er strøm der, og det er oppvarmet rom der som det er mulig å rigge litt ladeutsyr for den som vil det(direkte i forbindelse med standplass).

 

Skivemateriell, vindflagg, og div. løsøre er ønskalig om noen tar med seg hvis de har, da vi er i startgropa ennå. :D

 

Innspill(veien blir til mens vi går)?

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra.

Da tar jeg med noen div. vindflagg, noe papp å "stanse hull" - samt skivekikkert etc.

Og om det skulle være noe "potensielle" Langholdsskyttere som leser dette - som ikke har egnet våpen - men har fryktelig lyst å forsøke seg på 500m på Lygna på lørdag - kan jeg ta med ei rifle som er "rigget for 500m++ til utlån (om skytteren betaler ammokostnader)

Link to comment
Share on other sites

Detta blir stas, lenge siden jeg har hørt golyden. :mrgreen:

Skal se om jeg ikke får med meg endel stiv papp som kan egne seg til blinker.

 

Buster hva bruker dere til overligger på stativene for oppheng av gonger?(2" X 2")........tenkte å lage noen bøyler til oppheng av gonger.

Link to comment
Share on other sites

 

Buster hva bruker dere til overligger på stativene for oppheng av gonger?(2" X 2")........tenkte å lage noen bøyler til oppheng av gonger.

 

Ja, noe sånnt. Vi har brukt to gjerdestaur og med en overligger. Vi har til nå hengt gongene i kjetting og spiker.

Noe får vi til. :wink:

 

Jofla:

Ta med benken din hvis du kan. Så har vi straks 4 benker.

Link to comment
Share on other sites

endelig hjemme når det skjer noe morsomt i nærheten. jeg stiller hvis jeg har noe å skyte med. skinna tok kvelden i dag, men tror jeg får fikset ny i morgen. rett inn på landrø i morgen tidlig.

har ikke mye utstyr å stille med, relativt fersk innen langhold.

 

 

Vælkømmin ska'ru væra! :wink:

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Artig å se at dere får til litt langhold på "rette sia ta Mjøsa" også, som enkelte kaller det... ;)

Nå har ikke jeg lest hele tråden pga tidsklemma, men hvor lange hold klarer dere der oppe?

Hadde tatt turen jeg om det ikke var så forbaska langt å kjøre.. :evil:

 

Vi får se til vinteren om ikke vi kan invitere til langhold i Gjøvdal, med mulighet for overnatting på banen evt like i nærheten. Skal høre litt med han som bestemmer der oppe, så er det sikkert ikke umulig om vi oppfører oss som folk! Banesjefen er stadig med oss og skyter så for litt dugnadsarbeid går det sikkert.. :mrgreen:

 

Hva slags fasiliteter finnes det rundt banen på Lygna dere som er kjent der??

Er det mulighet for å arrangere noe stevne der til vinteren eller er det bedre å arrangere noe på

Kongsberg om de får til det? Eller kanskje alle tre plassene :?:

 

Dere får legge ut bilder fra både baneforhold og skyting, så får vi bare glede oss på deres vegne at ting går rette veien på Hadeland også om dagene.. ;)

 

sakotrg

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg få takke alle som bidro til en meget vellykket dag, med masse skyting og masse sosialt samvær.

Gongene klang livlig, og det vanket pene grupper på 485m.

 

Jeg håper jeg ikke tok feil da jeg tolket det hele som en kjempesuksess.

Bare en liten formalitet som bør på plass nå, så skal vi få dette inn i litt mere kontinuerlige former etterhvert.

Takk for i dag, alle sammen! :wink:

 

Jeg vil gjerne ha "feed back" på godt og vondt. :wink:

Så kan vi skreddersy dette mere neste gang.......

Link to comment
Share on other sites

SUVERENT OPPLEGG,kommer garantert neste gang, hvis det ikke krasjer med jobb

 

 

legger ut noen bilder,allt i perferien tatt gjennom en 85mm zeiss diascop med pocketkamera :mrgreen:

 

p8230200smallpz1.jpg skiver på 300

 

p8230203smallmy9.jpg 500meters skiver til NBSF

 

p8230201smalloo8.jpg

40x40 gonger på neeesten 500 p8230206smallzk3.jpg

 

gonger 20x20,40x40 og skiver på neeesten 500

 

litt utstyr :wink:

 

 

p8230215smallts4.jpg

 

p8230216smallvh4.jpg

 

p8230217smallta5.jpg

 

p8230218smallfq6.jpg

 

p8230219smallfp6.jpg

 

rådslagning??

 

p8230220smallkb7.jpg

 

hmmmmm

 

p8230222smallvj1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

KJEMPEFIN DAG PÅ BANEN!

Takk for godt initiativ Buster. :wink:

 

Du stille stille 6,5x55. Firefox forteller meg at du har lagt ut de 7 siste bildene dine som thumps. De er ikke større enn 150x113px dem. :wink:

Uten "th." blir det sånn som det her:

p8230222smallvj1.jpg

Tok dette bilde jeg. For den børsa er så pen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk, alle sammen, for en kjempefin dag på skytebanen! Spesielt takk til Buster, som er primus motor for å få til langholsdskyting på Lygna!

 

Jeg var for opptatt med å kose med med "PANG", "hmmmm..." "GONG" til å evaluere spesielt mye, så jeg har egentlig ikke noe å klage på. Akkurat passe disiplin på standplass (slik det skal være for at det blir både sikkert og trivelig), og kommunikasjon fungerte helt greit. Velvillig og erfaren spotterhjelp satte jeg spesielt stor pris på, Jofla! Dessuten var det lærerike vindforhold i dag!

 

Jeg gleder meg egentlig bare til holdene begynner å krype oppunder og forbi 850 meter, for da er det "tomt" i kikkerten min, og jeg har god nok grunn til å sette på en 20 moa tilt på børsa :mrgreen:.

Link to comment
Share on other sites

Dette var moro Buster, og til dere andre takk for en hyggelig dag.

 

Virkelig en bra jobb du har lagt ned Arild for å få dette opp å gå. Jeg synes alt fungerte veldig bra, både på standplass og ute i "felten" så jeg har ingen ting å klage på. :D

 

Gongene på lengste holdet står til venstre for skivene som ses lengst ut til høyre på bildet.

normal_Langhold_Lygna_2_(Small).jpg

 

Takk for turen Hjortefot og Macchiato. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

takk for en fin tur på banen. morsom skyting og god atmosfære.

må vel innrømme at jeg ikke brukte så mye av banen, begynte på gongen på 485, og da var det ikke så mye annet som fristet :D

en spesiell takk til Arild som primus motor og Kristian for hjelp med spotting.

Kristiansen mener du vel? Takk for en fin dag til alle sammen. Hyggelig å møte dere. Og takk Jørgensen for hjelpen til spottinga.

Link to comment
Share on other sites

takk for en fin tur på banen. morsom skyting og god atmosfære.

må vel innrømme at jeg ikke brukte så mye av banen, begynte på gongen på 485, og da var det ikke så mye annet som fristet :D

en spesiell takk til Arild som primus motor og Kristian for hjelp med spotting.

Kristiansen mener du vel? Takk for en fin dag til alle sammen. Hyggelig å møte dere. Og takk Jørgensen for hjelpen til spottinga.

 

 

heter jørgen :evil::lol:

Link to comment
Share on other sites

takk for en fin tur på banen. morsom skyting og god atmosfære.

må vel innrømme at jeg ikke brukte så mye av banen, begynte på gongen på 485, og da var det ikke så mye annet som fristet :D

en spesiell takk til Arild som primus motor og Kristian for hjelp med spotting.

Kristiansen mener du vel? Takk for en fin dag til alle sammen. Hyggelig å møte dere. Og takk Jørgensen for hjelpen til spottinga.

 

kristiansen ja. gikk litt fort i svingene her :oops:

Link to comment
Share on other sites

Legger inn noen bilder tatt av "Minutemann" her på kammeret.

Veldig bra interesse for dette "Langholdstreffet".

Med ham var det hele 16 deltagere på "treffet" på Lygna på lørdag. Veldig bra.

 

 

langholdlygna08rd8.jpg

 

langholdlygna08gubbehjrwu8.jpg

Her er det full aktivitet i "Gubbehjørnet". Det ser ut som enkelte er helt "utslitte" allerede tidlig på formiddagen - ref. sittestilling på stolen til han "Kverulanten" bak skivekikkerten. (men det er vel alderen som tynger)

 

 

 

 

langholdlygna081oh9.jpg

 

 

 

Det var full aktivitet på standplassen hele dagen med mye bra skyting. Men jeg tror nok noen av deltagerne fikk noen lærerrike a-ha opplevelser i løpet av dagen da de opplevde hvor lite sidevind som skal til før det blir skivebom - selv på en "gong" på 40 x 40 cm.

500 meter er langt - veldig langt.

 

Håper dette gav mersmak - vi har planer om å få til flere slike "treff" i tiden fremover.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål til dere som lå og skaut, til venstre på standplass.

 

Jeg glemte å se nøye på det, men var det plass til flere, eller var dette maks??

 

Jeg prøver å danne meg et lite bilde av kapasiteten med tanke på ev. stevne og vidre aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Det var ganske fullt Buster, men det var sikkert plass til å få lurt inn en til. :wink:

 

Ok.

Man kan jo ev. legge det opp slik som på Hengsvann (KOngsberg) også da, lag på to og to. En som spotter og en som skyter. Da får vi plass til dobbelt så mange..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål til dere som lå og skaut, til venstre på standplass.

 

Jeg glemte å se nøye på det, men var det plass til flere, eller var dette maks??

 

Jeg prøver å danne meg et lite bilde av kapasiteten med tanke på ev. stevne og vidre aktivitet.

På stevner er det ikke noe problem. Det er bare å dele opp opp i lag ut fra deltagelsen.

Forresten et fint sted for kommende stevner. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...