Jump to content

S&W 686 357 mag - maks patronlengd?


bosnes

Recommended Posts

Med kuler med krymperille, sier lengden seg selv. For kaliberet er det en industri maks lengde, men for kuler uten krymperille vil det være avstand fra hylsebunn til forkant av sylinder, som avgjør maks patron lengde. For kuler a la Berry, vil det ofte lønne seg å krympe over skulderen på kula. Krymping på bæreflata, kan med litt kraftig krymp, kutte hull i belegget og presisjonen går til h......

Med dypt satte kuler vil vanligvis trykket øke, noen ganger markant og reduksjun av ellers vanlige ladedate er helt nødvendig for å holde seg på forsvarlig trykk. Redusert volum og redusert ladning trenger ikke gi nevneverdig reduksjon i hastighet i forhold til normalen.

Tilsvarende har man ofte noe å gå på i ladevekt og trykk, om innvendig volum økes, ved å sette kula lenger ut, men for jevn presisjon og hastighet, er et godt nok grep på kula viktig.

Link to comment
Share on other sites

Eg er ute etter maksimal patronlengde i ein s&w 686 i .357 magnum.

Bl.a. skal eg ladde med ei H&N 180 grains kule (ikkje krymperille) der H&N oppgir patronlengda til 41,5 mm, men kva er maks? (H&N oppgir s&w 686 som våpen for denne ladninga)

Nokon som kan måle nøyaktig på ein slik revolvar?

Link to comment
Share on other sites

Eg er kun ute etter den patronlengda som gjer at kula ikkje subbar i løpet!

H&N opererar med ladedata med patronlengde på 41,5 mm, det eg lurer på er om denne patronlengda gjer at kula stikk ut av sylinderen. Og nei, faksen dette varierer ikkje med kuletype,

Link to comment
Share on other sites

...Og nei, faksen dette varierer ikkje med kuletype,

Å jo ,det gjør det!

En wadcutter vil treffe overgangen inne i tønna lenge før ei spiss kule.

Det er ikke bare et hull tvers igjennom sylinderen på en revolver, men en overgang til mindre dimensjon passe langt frem i tønna. Det finnes korrekte mål for dette, men dessverre så virker det som om at denne jobben blir gjort i fylla hos en del fabrikkanter :wink: Det er derfor folket her prøver å fortelle deg at du må måle i din revolver.

 

Uansett, her har du de rette målene.

357chamber.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg er kun ute etter den patronlengda som gjer at kula ikkje subbar i løpet!

H&N opererar med ladedata med patronlengde på 41,5 mm, det eg lurer på er om denne patronlengda gjer at kula stikk ut av sylinderen. Og nei, faksen dette varierer ikkje med kuletype,

 

I min vil dette gå akkurat, mer nøyaktig måling viser at min tønne er 41,2 mm lang.

Link to comment
Share on other sites

Eg har heilt frå første post spurt kun om kor lang tønna i ein .357 s&w 686 er. Dvs kor lang kan patrona vere før den subbar i løpet.

Eg har frå anna hold enn kammeret.no fått bekrefta at 41,5 mm ikkje er noko problem. Då satsar eg på å bruke laddedata frå H&N. (41,5mm patronlengde). Etter PPC skyttaren si teikning hadde det ikkje gått, 40,39....

Link to comment
Share on other sites

Det tegningen fra PPC skytter viser er at maks patronlengde skal være 40,39. Såvidt jeg kan lese tegningen er det ikke noe mål for lengden av tønna på tegningen. Men poenget er at det er en innsnevring i tønna som du antagelig burde sørge for at du ikke ligger ann mot med kula - blir å sammenligne med friflukt for rifler. Jeg skjønner ikke hvorfor du på død og liv skal sette kula di på 41,5 når du helt klart uten problemer kan sette den til 40,5 ( hvorfor ikke 40,0). Hvis du er redd for overtrykk, så begynn heller med litt lavere ladning enn maksladning. Det største problemet med 38 ladninger (og noen grad 357) er tomrom mellom ladning og kule. Så jeg ville heller sette kula så dypt som landingen min krevde enn å legge seg opp mot maksimal lengde med fare for å subbe i løpsovergangen og gasslekasje pga dårlig hold i kula (den siste blir spekulasjon).

Link to comment
Share on other sites

Med den kula og sette lenga du tydeligvis ønsker, kommer i i situasjonen jeg beskrev med å kutte hull i bæreflata og derved et potensiale for dårlig presisjon. Sett kula slik at du har noe å krympe over. På denne kula blir det skulderen. Tunge kuler blir lett trukket ut av krympen i rekylen og om kula ikke sitter bra, kan du bare drømme om gode resultater ellers. På ei standard mantlet kule, kan du krympe på bæreflata, men hva tror du at du oppnår? Jeg har gjort dette til min Freedom Arms 357, for å få maks hylsevolum, men for¨å kunne utnytte dette, måtte jeg bruke litt spesielle krympe verktøy, eller rilleverktøy for å lage ny krymperille. I den fikk jeg 1650 fps med Sierra 180 grs kule, samme ladning i din 686 ville sprengt den.

Link to comment
Share on other sites

..... Jeg skjønner ikke hvorfor du på død og liv skal sette kula di på 41,5 når du helt klart uten problemer kan sette den til 40,5....

 

Neida, eg treng absolutt ikkje sette kula på 41,5 mm. Men det er H&N sine offisielle ladedata for denne kula eg snakkar om. Og eg har alltid tidlegare hatt svært gode erfaringar både med kulene og ladedataene frå H&N. Men eg vart litt misstenksom til den lange patronlengda, det var difor eg spurde. Men eg skal no prøve både 41,5/41/40,5..

 

Her er data frå H&N:

Kule: H&N HP .357 HS 180 grain

Patronlengde: 41,5 mm

Hylse: Starline

Hette: CCI500

Krutt: 7,7 grain 3N37

Tapercrimp

Testvåpen: S&W 686

Oppgitt hastighet: 318 m/s = faktor 188

Link to comment
Share on other sites

hastighet i fps x faktisk kulevekt i grs /1000 = faktor

 

Så om du har en kule som FAKTISK VEIER 124 grs og hastigheten er 1000 fps blir regnesktykket:

 

1000 fps x 0,124 = faktor 124

 

I praktisk skyting har vi faktor for å sikre at ammo sier pang, ikke piff (feltskyting).

 

Minste faktor er 125 eller mere, + kulediameter 9 mm (.356) eller mere. Kommer du under det får du ikke poeng, du får skyte men får ikke poeng. Du skyter da Minor, skyter du i Production scorer du minor uansett hvor kraftig våpen du skyter med.

 

Neste trinn er Major. Her må kulediameter i utgangspunktet være 10 mm (.40), det er et midlertidig unntak dersom du skyter .357sig (9 mm i .40sw hylse). Et annet "permanent" unntak er open, her kan du skyte med 9 mm kuler og score major. Faktorkravet er 160 i open og 170 i standard og Classic division.

 

I militærfelt er faktorkravet 120.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...