Jump to content

Forsvarets feltrasjoner


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg har sett at det skal være hele 48 menyer, men jeg har ikke lykkes å finne opplysninger om hva det er i menyene.

Felt rasjon FR-3800 inneholder iallefall både frokost-, lunsj- og middag.

Har sett at det finnes arktiske rasjoner samt tropiske rasjoner.

Vis det er noen som sitter på informasjon over alle menyene så er jeg takknemlig for det.

Link to comment
Share on other sites

Har såvidt smakt de tropiske rasjonene, de likner veldig på de amerikanske MRE.

Tror ikke de er produsert av Drytech. Innholdet virket å komme fra "halve verden"

Mener vi fant innhold fra bla UK, New Zealand, Frankrike, ...

 

Mange forskjellige typer, mye basert på pasta eller ris. Husker ikke helt hva de heter i farta.

Middagsporsjonen var mye mindre enn i Drytech sine, rundt 300 g tror jeg.

I tillegg var det kjeks e.l + sjokolade/drops og energidrikk.

 

Syns det var utrolig mye søppel, foretrekker helt klart Drytech, eneste positive er at man bare trenger en

skvett vann for å få varmet opp retten.

Link to comment
Share on other sites

Dagens soldater er jo bortskjemt på luksusmat, i min tid i forvaret så var mat kun næring. Hendte jo at vi fikk utdelt 20 år gammel stridsrasjon og det som verre var, he he! Men jeg likte RSP (Rester av Sprengt Personell) jeg, men kunne styre min begeistring for de tørre blokkene med konsentrert næring. De vokste i munnen og var vanskelig å svelge. Mett ble vi aldri, men fikk vel næring nok til å stå lent opp mot raketten iallfall.

Link to comment
Share on other sites

Dagens feltrasjon inneholder mye kalorier, og er tross alt et varmt måltid. Men av samtlige menyer jeg har spist kan jeg si at alle disse tørrposene danner en suppe med nesten lik smak og konsistens. Tilsetter man en god dose tabasco og hvitløkskrydder hjelper dette betraktelig. Det er ikke noe jeg spiser frivillig sivilt lenger, men er man sulten nok smaker det himmelsk. Mitt livs kanskje beste måltid består av nettopp en Drytech type pasta bologenese.

 

Har man valget og kan kjøpe hva man vil, hadde jeg helt klart valgt den MRE-liknende varianten som varmer maten kjemisk i kontakt med vann. Bedre smak og konsistens enn tørrasjonene.

Link to comment
Share on other sites

Har dytta innpå ein del trope-rasjon. Minuset med den vs drytech er kaloriinnholdet. husker ikkje eksakt kor mykje trope inneholder, men ein gj.snitt-soldat/-menneske trenger fleire kcal enn ein pakke med trope-rasjon kan tilby. er du i aktivitet MÅ du ete alt som er i pakken for at du skal få i deg nok.

 

Det positive er jo at maten og det andre i pakken smaker vesentlig mykje betre, og du slepper å dra me deg store mengder (varmt) vatn for å tilberede maten.

Nok me ein desiliter vatn som du finner i ein bekk eller dam for å varme opp måltidet. Vatnet du du bruker trenger heller ikkje være reint siden det ikkje er i kontakt med maten.

Link to comment
Share on other sites

RSP var jo høydaren i gamle SP-63 da, med kjeksen, druesukkeret og kakaopulveret hakk i hæl. :)

Og i motsatt ende av skalaen fant man "Kakeblokk"....jeg glemmer ikke dagen Løytnant Mathiessen iførte seg kokkelue og instruerte oss i bruken av elendigheten.

"Dette mine herrer, er kakeblokker....de ser ut som sponplater, de har samme konsistens som sponplater, og de smaker Gudhjelpe meg som sponplater også....gnag av små biter, tygg grundig og drikk mye vann, velbekomme." :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var så heldig å få utlevert rasjonene før instruksjonen om at kakeblokk måtte spises med MYE vann. Mumset i meg alle kakeblokkene i rasjonen pluss naboens tørt, var ganske godt. Husker ikke hvor mange dager det gikk før jeg kunne gå på dritern igjen, men mot slutten begynte jeg å vurdere å gå til medic'en, ble redd jeg skulle sprekke innvendig.

 

Protip: tørre kakeblokker blir til en skikkelig limplugg i innvollene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...