Jump to content

trenger nytt kaliber


steffen

Recommended Posts

jeg har nå endelig innrømmet for meg selv at riflekaliberet jeg kjøpte for et års tid kanskje sparker litt for mye :oops:

(brenner 80gr krutt og spytter ut 200gr i 890ms)

 

så det jeg er ute etter er et kaliber som er (relativt)flattskytende, har kraft nok til og drepe alt vilt i europa og har lav rekyl.

patronen må kamres i en rimelig, god og presis(max 1,5moa) rifle, som fåes over disk her i Norge.

 

så de jeg har vurdert hittil er:

*6.5x55 jeg liker denne patronen, men jeg hører stadig vekk hvor dårlig den er til det større viltet.

*.270win denne virker veldig interresant, hjemmelading.no fører helmantler, ladeboken angir 895ms for 150gr partition.

flatere kulebane enn dette ser jeg ikke et behov for.

*7x64ikke fullt så flattskytende som .270'en, men har til gjengjeld en anelse større kule

eneste budsjett-riflen jeg vet om er cz 550 lux, og jeg liker ikke den svineryggen.

 

.308 og .30-06 er så drittkjedelige at jeg vil kveles, og .300'ene sparker unødvendig mye.

 

 

 

ønsker spesielt tilbakemelding om skuddeffekt på det større europeiske viltet, eller er jeg åpen for forslag, kommentarer og deres tanker.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke nevnt om det spiller noen rolle omkring pris på komponenter (du lader selv?)

Jeg ville sagt enten 6,5x55 eller 6,5x284.

 

Omkring tema for 6,5x55 og storvilt, så er det ikke noe kaliber i norden som har lagt ned mer elg? Og noe større enn den finner du ikke i Eurpoa.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke nevnt om det spiller noen rolle omkring pris på komponenter (du lader selv?)

Jeg ville sagt enten 6,5x55 eller 6,5x284.

 

Omkring tema for 6,5x55 og storvilt, så er det ikke noe kaliber i norden som har lagt ned mer elg? Og noe større enn den finner du ikke i Eurpoa.

 

Dette kan jeg også stille meg bak med rak rygg.

Har selv rifle i 6,5x55 og har aldri følt meg ubevæpnet på post. Har og testet gjennomtrengning av

6,5 kontra .375 og da har jeg kommet like langt i cm i kataloger med begge kaliber dog med minre sårkanal

i 6,5x55. Så reis avsted og få tak i "kjøttkaker og brun saus" :D

Link to comment
Share on other sites

*7x64ikke fullt så flattskytende som .270'en, men har til gjengjeld en anelse større kule

 

Det er også uendlig mange 7mm kuler å velge imellom, i tillegg til at 7x64 er lett å finne hvor som helst nedover i Europa. Og faktisk ganske vanlig rundt i verden ellers. Egentlig litt rart at denne patronen ikke er mere i bruk her hjemme i Norge hvor den passer like bra til vår storvilt som 6,5x55, .308win, og 30-06. Men der har vel jakten på billig ammo fra forsvaret, skytterlag etc vært litt styrende for manges valg.

Link to comment
Share on other sites

På vårt jaktlag er det en som bruker 7x64 og selv bruker jeg 7x65R. Sørg for å bruke gode kuler i det kaliberet, da hastigheten er høy. Vi har dårlig erfaring med Oryx i denne farta (stor splintring), men Swift A-frame og Rhino holder godt sammen. Med disse kulene har vi meget god erfaring med dette, i Norge, litt uvanlige kaliberet.

Andre valg du har, er jo bl.a. 6,5-06. Fåes kanskje ikke så lett over disk, men mener å huske at Sako en gang produserte en del rifler i dette kaliberet. Litt utenom det vanlige i alle fall, og billige hylser.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er rekylen som er problemet her så bør du vel strengt tatt vurdere 6,5x55. Man skal dog ikke glemme at rekylopptaket i børsa også har veldig mye å si. Bruker i hovedsak en sako 75 i kal.300wm, og kan ikke skjønne at dette kan være noen rekyl man kan klage på, men har tidligere skutt med en browning A-bolt stainless stalker kaliber 30-06, og mener denne børsa er verre å skyte med. Kjenner flere som deler denne erfaringen. En bra stokk takler rekylen bedre enn en dårlig.

 

Ellers er vel nevnte .270wm ett bra alternativ, i tillegg til 7mm rem.mag. Dette er i tillegg mer "vanlige" kaliber enn 7x65 og lignende såvidt er meg bekjent.

Link to comment
Share on other sites

Siden vi er innpå 7mm kule, har lyst å anbefaller 280 rem.

 

Jeg har fått nytt løp med Ackley improved, og den spytter ut 150grs swift scirrocco @ 920 m/s jeg hadde slik utgangshastighet i 7mm Rem Mag tideligere.

 

For jeg byttet løp hadde min 280 rem V0 = 885 med SMK og V0= 871 med SGK.

 

Hylser er ikke skremende dyrt heller.

 

Edge

Link to comment
Share on other sites

jeg har nå endelig innrømmet for meg selv at riflekaliberet jeg kjøpte for et års tid kanskje sparker litt for mye :oops:

(brenner 80gr krutt og spytter ut 200gr i 890ms)

 

klipp klipp klipp

 

Hva med å sette på en lyddemper ? Det vil jo redusere både smell og rekyl + billigere enn ny rifle.

 

Men til mitt forsvar, så veit jeg jo ikke åssen kaliber det er snakk om.

 

Jeg personlig har bl.a. en 6.5x55 med lyddemper. Denne kalibern er ganske flattskytende, og veldig behagelig med tanke på rekyl, selv uten lyddemper. Med lyddemper, så kjenner du knapt at det skjer noe.

 

Lykke til i jungelen av egnede kalibre 8)

Link to comment
Share on other sites

Hva med en skikkelig løpsbrenner 7mm STW eller 7 mm RUM.

Jeg har en 7 mm STW med 28" rustfritt løp og den klarer å gi en150grs swift scirrocco @ 1065 m/s uten tegn til overtrykk.

Presisjonen er helt topp, den er bygget på en Reminton 700 kasse og max patronlengde som passer er 92,7mm.

 

Hylser og kuler er ikke noe problem, stort utvallg i kuler og ikke gal pris på hylsene.

 

Meeget flatt skytende med ikke egnet på korte hold, blir for mye fart.

 

Men den brenner som sagt løp, så den er ikke noe å drive mengde trening med.

Link to comment
Share on other sites

 

Hva med å sette på en lyddemper ? Det vil jo redusere både smell og rekyl + billigere enn ny rifle.

 

Men til mitt forsvar, så veit jeg jo ikke åssen kaliber det er snakk om.

 

Jeg personlig har bl.a. en 6.5x55 med lyddemper. Denne kalibern er ganske flattskytende, og veldig behagelig med tanke på rekyl, selv uten lyddemper. Med lyddemper, så kjenner du knapt at det skjer noe.

 

Lykke til i jungelen av egnede kalibre 8)

 

Høres ut som et .338-kaliber av noe slag... Lapua Mag, eller RUM, antagelig. Eller en .300 wby/RUM.

 

Flott kaliber til langhold, om enn noe skarpt i rekyl, med mindre man har en tung stokk, som tar opp rekylen godt. Har selv skutt med masse kalibre, noe eget og mye lånt, og en lyddemper på børsa di vil gjøre mye med rekyl, men samtidig vil du få masse mirage av å brenne så mye krutt, vil jeg tro.

 

Om du skal beholde "grovisen" så hadde jeg jaggu gått for en 6,5x55 i tillegg. Enhver nordmann bør faktisk ha minst ei rifle i dette kaliberet, og det er suverent å skyte med, lett å få til presisjon, glimrende utvalg av ladekomponenter, samt forholdsvis rimelige priser på komponenter og ferdigammo.

 

Jeg hadde en gang ei Tikka T3 Hunter i dette kaliberet, som jeg solgte for å kjøpe en Sauer 202 i samme kaliber, og det hender ennå at jeg våkner kaldsvett og vill i blikket etter å ha drømt om denne rifla. Makan til flott bruksjern har jeg aldri hatt, bare å stille inn kikkerten og lade opp med hva som helst, så satt det i eller omkring tieren. Nå gjør jo selvsagt Saueren minst like godt arbeid, men jeg savner den Tikkaen. Det burde være så nær en anbefaling som noe annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

tror jeg har bestemt meg for .30-06...

 

har lekt litt med PCB:

 

hvis vi tar utgangspunkt i en 200gr Lapua Mega i 762ms:

innskutt 5cm over på 100m

5cm under på 190m

25cm under på 255m

 

150gr Nosler BT i 890ms:

innskutt 5cm over på 100m

5cm under på 230m

25cm under på 305m

 

 

 

dette er da evig flatt nok til mitt bruk, dessuten har den lite rekyl i en lettere og mer hendig rifle.

og det beste er jo at den er så hverdagslig og "kjedelig".

 

noen innvendinger?

Link to comment
Share on other sites

Nok en stemme til 6.5x55 :D Jeg ville ha beholdt både grovtuten du har nå, og handlet en 6.5x55 OG satt demper på begge! Du kan nok bruke samme demper, bare å gjenge opp begge to, og du er kvitt rekylproblemene, og har flat kulebane i massevis.

+1 fra meg.

 

Bruker selv 6,5x55 MED demper, og trives med det. Er ikke komfortabel med hverken høy rekyl eller smell, så da var det et naturlig valg for meg.

At det er et dårlig kaliber på større vilt er bullshit. Grovere kaliber skal ikke kompensere for en dårlig skytter.

 

Det er forøvrig ganske stor forskjell på 30-06 og 6,5x55, både med tanke på rekyl og smell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...