Jump to content

Haglekrutt i rifle


357

Recommended Posts

Jeg leste i en gammel blogg om en som brukte haglekrutt i en .444 marlin for å redusere ladningen. Han fikk presise og gode samlinger med en .200 grain kule og på nivå med en svak .44 special i styrke. Jeg ønsker å gjøre det samme. Vet ikke helt hva som menes med haglekrutt, men er det bare og bruke "vanlig" haglekrutt og så fylle hylsa? Eller må man ha ladedata?

Link to comment
Share on other sites

Hørtes ikke lurt ut!. Riflelading er en ting som bør gjøres så sikkert som mulig, med noen som vet hva de gjør, og med ingredienser som passer til våpenet det skal brukes til. Både for harde, og for svake ladninger kan være farlig å avfyre i et våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

357, hvor finner du ladedataene du bruker? Ladeboken? Ihvertfall burde du lese den perm til perm. Hadde du gjort det så hadde du aldri behøvd å stille disse spørsmålene. Du må ikke gå rundt å "tro" noe om krutt. Det du skriver er så hinsides all fornuft at jeg blir helt matt. Du ønsker altså å fylle hylsa med "vanlig" haglekrutt fordi du tror det er svakere enn riflekrutt, og du lurer på om du trenger ladedata? Grøss og gru! Gjør deg selv den tjenesten og tilegn deg nødvendig kunnskap før du sprenger våpenet og deg selv til himmels. Nå er jeg ikke spesielt hyggelig her, men det er i beste mening. Tro meg, det er langt mer behagelig å få litt kjeft på et forum enn å få en våpensprengning mellom henda.

Link to comment
Share on other sites

For det første:

Bra du spør på forumet! krasse svar, men de har muligens berget rifla, hendene og øya dine.

 

Videre... Haglekrutt er som svært raskt pistolkrutt å regne. Vithavori 310 - 340 kan f.eks benyttes til hagleladning.

 

avsluttingsvis... sjekk den bloggen. Er du sikekr på at det ikke er svartkrutt det er referert til?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, bedre å spørre her enn å sprenge børsa på egenhånd.

 

Først og fremst, alle moderne krutt er omtrent like kraftige (mer eller mindre), det som skiller de er brennhastighet. Skal man lade ned må man gjerne bruke raskere krutt for å få passe trykk, men da blir det også viktigere å passe på ladningene. Et par grains for mye pistolkrutt kan bli skikkelig stygt. Det er fullt mulig å utvikle slike ladninger på egenhånd, men det krever litt erfaring og kunnskap om trykkmåling. Kanskje noen her inne kan finne noen trygge ladninger du kan prøve deg på?

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske svar, men jeg hadde ikke tenkte å fylle hylsa helt full med ukjent krutt, men tenkte å begynne med lav mengde og så øke volumet gradevis mens jeg måler på kronografen, men som noen nevnte så kan små ladninger være farlig.

 

Jeg har funnet orginal artikkel :

 

Red Dot is the fastest powder with decent accuracy...unless you want to develop 25 yards vermin quiet loads. With 8 grains you get 1000 fps, 11 grains goes 1250 fps, and 13 grains goes 1450 fps...pressure begins to top out.

 

Prosjektilet er 240gr vadcutter (støpt kule)

 

Jeg ser bare at de begynner med små ladninger (8 grain) å øker gradvis, men etter tipset om riskoen med små ladninger så tror jeg kanskje jeg dropper å prøve dette og holder meg til godt utprøvd lade data.

 

Eneste erfaring jeg har er ladnig av 357 men det er basert på lade data jeg fikk av en erfaren lader.

 

Har bestilt "Reloading ABC" kommer snart i posten, så jeg får studere mer grundig. Kanskje Handloader er en bedre bok.

Link to comment
Share on other sites

Red dot ligger i brennhastighets området til Vitavouri N320.

Hviss det er 444marlin du skal lade så sprenger du ikke rifla i lufta me 8 grain krutt og N320 med 240 gr kule.Testa denne ladninga i dag i min 444 bare for å prøve.Slappe saker.La litt dacron oppå kruttet for å holde det ned mot tennhetta.Tror jeg prøver meg fram med N340 for å få litt mere hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt "Reloading ABC" kommer snart i posten, så jeg får studere mer grundig. Kanskje Handloader er en bedre bok.

 

Handloader som det referers til over her er et amerikansk blad: http://www.riflemagazine.com/magazine/i ... ?magid=650

 

Ang ladebøker, hvis du ikke har "Ladeboken" så anbefales den på det varmeste. Jeg syns bl.a at kapitlet om vurdering av trykk er bedre enn mange andre bøker.

Link to comment
Share on other sites

"ABC of Reloading" er helt klart av de bedre ladebøkene. Mindre subjektiv enn Ladeboken men like forståelig.

 

Det er bare en måte å lade helt trygt på, og det er å følge data og anvisninger fra en pålitelig kilde, slavisk. Jeg foretrekker de store krutt og kuleprodusentenes data. De går vitenskaplig tilverks uten å spå trykk utfra tennhetter, hylseekspansjon eller kaffegrut.

Link to comment
Share on other sites

"ABC of Reloading" er helt klart av de bedre ladebøkene. Mindre subjektiv enn Ladeboken men like forståelig.

 

Det er bare en måte å lade helt trygt på, og det er å følge data og anvisninger fra en pålitelig kilde, slavisk. Jeg foretrekker de store krutt og kuleprodusentenes data. De går vitenskaplig tilverks uten å spå trykk utfra tennhetter, hylseekspansjon eller kaffegrut.

Eller å gjøre det samtidig som du tenker litt selv... Det er mye du påvirker selv om ladedata følges. Og så skal det ikke stikkes under en stol at hvis du lærer deg å lade...virkelig setter deg inn i det; Kan du tolke særdeles mye utifra både hetter og ikke minst trykkringdiameter.(det du trenger faktisk)

Ladebokens skribenter har nok en samlet kunnskap som de fleste her må leve(og lade) i noen hundre år for å matche, og de skriver klart fra om de enkeltes trykkmålingsmetoder pluss og minuser. Jeg begynnte med trykkringsmåling for 30 år siden og endte med trykkmålingsutstyr.

Så er det slik at velrennomerte ladedata fra før i tiden ble testet på annet utstyr enn de gjør i dag. Ikke det at det ikke ga bra resultater, men tenk slik; I armbåndsuret ditt er mye mer datakraft enn i fartøytet som landet på månen i 69(påstår hvertfall at de har vært på månen :wink: )

Sløyfer du 2 helger på fylla, har du trykkmålingsutstyr som du kan egenutvikle data på, UTEN å spå hverken i det ene eller andre. De som absolutt SKAL vandre på diffuse og tåkelagte stier bør for egen og andres del ha det beste lyset :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du '357' så lenge du skriver haglekrutt er det litt vanskelig og komme med anbefalinger . Det finnes mange merker/typer av det du definerer som haglekrutt men generelt er disse sortene raskt krutt og det må understrekes men det kan utmerket brukes i enkelte riflekalibre .

Her i Norge har det hvert snever tilgang på stort annet enn VV-krutt og få selgere av alle de amerikanske sortene . Jeg har alltid ladet hagle med VV- N-310 ,320,340 og 350 . Med ladninger i 340 som favoritt med 35 til 42 grams haggelvekter. Likeså subladninger i noen riflekalibre . Og lade 444 er ikke problem så lenge du er ute etter litt slappe ladninger . Ladninger ned på 44 nivå er helt kurrant og du har mye og gå på før du sprenger noe som helst . Start på nivå som før er nevnt her . Og du trenger cronograf og kikke litt på hvor flat hetta blir så er dette helt kurrant . Sett kula dypt for og redusere volumet i hylsa .

Men følg ikke rådet og fylle hylsa :idea:

Totalt sett er det nok kruttyper som egner seg bedre til ditt kaliber :D

Link to comment
Share on other sites

Haglekrutt er av rask type, som for håndvåpen.

Høres ut som oppskriften på håndgranater

Neida, raske kruttyper i riflepatroner hara vært brukt i lange tider. No problem, hvis man vet hva man gjør, dvs. har gode ladetabeller å gå ut ifra.

Det er her snakk om sub-sonic-ladninger, reduserte ladnijnger, eller ladninger med blykuler.

Fro ladninger til blykuler i rifle går du ut ifra reduserte ladninger for mantlede kuler. Reduserte ladninger med raske krutttyper finnes i flere ladebøker, bla. fra Lyman. Man kan faktisk redusere V0 så langt ned man vil, ved å bruke riktig krutt og ladning. Så langt ned at du kan løpe omkapp med kula, om ønskelig. Med helt safe ladninger.

De svakeste ladninger bruker de raskeste kruttypene. Her vil små økninger i kruttvekt gi stor trykkøkning,så ladningene må måles/veies nøye.

OBS!. Ved reduserte ladninger er det mulig å få doble ladninger ned i hylsa. Stikk en pinne nedi hylsa, eller se godt nedi, før kulen settes i, for å sjekke kruttnivå.

Detta var mye støy for ett haglekrutt du ikke engang får kjøpt i Norge mann. Du kan kjøpe det i sverige dersom du bestiller en kartong; 10 bokser.

Vihtavouri sin 300-serie ER jo haglekrutt. Som også brukes i pistol/revolver. Skal lete lenge for å finne bedre krutt enn VV-kruttene. Ser ingen grunn til å gå over dammen etter krutt. Sammenlignede tabeller for brennhastigheter og energinivåer gir en pekepinn om ladning med alernative krutttyper. VV har slike tabeller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...