Jump to content

Hylseseparasjon, hvordan fjerne rest i kammer


Recommended Posts

Ja her trenger jeg noen tips.

 

Full hylseseparasjon ca 2cm opp på hylsa og resten sitter dønn fast i kammer.

 

Så hvordan få ut det som sitter igjen?

 

Jeg har allerede prøvd en slik http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/sec344d982885/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/688324

Den fungerte ikke, ser rester av messing når jeg drar den ut men hylsa følger ikke med.

 

Bronsebørste gikk heller ikke.

 

Da ser dere jo kaliberet og uten at det skal ha mye og si da.

 

Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Enkleste måten er denne:

 

1. Plugg igjen løpet like foran kammeret.

2. Smelt bly, cerrosafe, tinn eller annet lett smeltende metall

3. Hell det smeltede metallet i kammeret (fra kammerenden selvfølgelig

4. vent ett minutt eller 2

5. Bruk pussestokken fra munningen og tapp lett på denne med en hammer e.l. og hylserestene vil komme ut sammen med kammeravstøpningen

 

Fungerer veldig greit. Har gjort dette ett par tre ganger selv.

Link to comment
Share on other sites

Hylseseparasjon skal jo ikke forekomme, så noe er feil. Er det fabrikkammo er det antagelig fabrikkens feil, noe jeg vil si er svært sjelden.

Skjer dette ofte kan det være at våpenet har for romt kammer, for stor headspace, eller at sizedien presser hylsen for mye sammen.

Forvarselet da er en lys ring der messingen er tynnet ut, ved trykkringen på hylsen. Da må hylsen kasseres.

Link to comment
Share on other sites

Kan som LongRange skriver bruke en gjengetapp, grisepikk (lings tapp) eller en treskrue som passer inn i messing for så å dunke restene av hylasa ut av kammeret med ei pusse stang eller ei stålstang med ei lita messing hylse i enden så det ikke oppstår skader i løpet ditt. Har funka mange ganger for min del i litt hissige kallibere og gamle hylser.

Link to comment
Share on other sites

En lang gjengetapp er perfekt for å ta ut resten av hylsen. Den sitter nok ganske løst.

Tappen kan måtte slipes litt om det ikke tar tak med std M8 eller M10.

Meget enkel operasjon i alle tilfeller jeg har vært borti.

 

Om den sitter så løst ville da produktet jeg never i post 1 da fungert?

 

Kjenner jo at denne griper tak i messingen men klarer ikke dra den med ut.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha :lol:

 

Tror nok gjengetapp er tingen når ikke hylseutdrager beregnet på dette klarer å få den ut.

 

Får ut og kjøpe en gjengetapp som kan passe et 303 kammer eller er det noen her som vet hvilken størrelse som passer?

 

Trikset for garantert å unngå skader på kammeret er jo bare å kappe av bunnen på den biten som ble dratt med ut og skru denne en bit inn på gjengetappen da vil det jo være umulig å komme borti kammerveggen.

Link to comment
Share on other sites

Slike tråder er fine til å skille de som har prøvd, fra de som har lest, hørt eller tror...

 

Å drive og synse med engen uprøvde påfunn når det er noe folk har funnet ei løsning på forlengst er bare tull.

Jeg husker ikke hvilken gjengedimensjon som passer i 338LM - gidder ikke å gå ut og lese på den, mindre kaliber har jeg ikke prøvd, men M14 vil ikke funke i .308 :wink: . Ei British-hylse til å måle inni har nok trådstarter.

Det som Knut Erik og LongRange sier er bare å gjennomføre - det virker - og stort enklere kan det ikke bli, tar 5sek, er en så innihelvete redd for å ripe kammeret så kan en tape tappen, den skjærer seg fint gjennom tapen når den begynner å ta uansett.

 

En veldig enkel ting som kan virke (virker av og til) er å kjøre en bronsebørste til halsen på hylsa og så dra den ut. Det virket for meg i .22Hornet engang. Og jeg har hørt om folk som har brukt ekspanssjonsbolter, det har jeg prøvd, og fikk det ikke til - gjengetapp derimot... It fønks

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en gjengetapp av større dimensjon slik at den tar tak i hylsen ca midtveis opp på det sylindriske området. Der er godset litt tykkere og tappen får tak over et lengre område. Jeg bruker en tommedimensjon litt mindre enn 10 mm for normalkalibre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt følgende metode på 30.06 og på 375: Et gammelt skrujern eller tappjern slipes til så det er passende trangt inne i hylsa. En liten kakk så det biter seg fast, vri jernet samtidig som du trekker ut. De 3 gangene jeg har brukt metoden så har resultatet vært enkelt, billig og uten fare for skader.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...