Jump to content

Israelsk mauser


fanta_a

Recommended Posts

Israel brukte K98 (m98k) i hæren sin. De ble etterhvert ombygd til 7,62 NATO. Da ble børsene merket med 7.62 foran på låskassa. Flere av de jeg har sett avbildet har vært med stor avtrekkerbøyle, såkalt winter trigger.

Jeg har sett en slik mauser, ombygd til jaktrifle, her i nabolaget

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at Aaserud hadde slike på åtti-tallet en gang. Innbiller meg at det var derfra jeg fikk den ( i 1985?). "Winter-trigger-guard", 7,62 foran på låskassa. Militært skjefte, Brno-produksjon. Davidstjerne foran låskassen, på løpet. På den tiden var var ikke historikk noe jeg tok hensyn til. I tillegg var skjeftet så mettet av olje at alt det kom borti ble flekkete. Så ble siktene banket av, hevarm sveiset og kikkert montert. En eller annen brun jaktkolde ble skrudd på. Presisjonen husker jeg ikke, solgte et par år etterpå.

Dermed var enda et historisk objekt ødelagt. Den var ikke nummerlik, men fortalte litt om vår nære forhistorie.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Av det jeg husker (så ikke heng meg om dette er galt) så kommer de Israelske mauserne fra et parti i et østblokkland som laget Mauser for tyskerne (Tsjekkia?) og disse var laget for vinterkrigføring (med winter trigger for bruk av tykke hansker) og dette partiet endte da opp hos israelerne som da skiftet kaliber og stemplet inn davidstjernen.

Link to comment
Share on other sites

Ved opprettelsen av Israel fikk de levert en hel del Tsjekkoslovakiskprodusert materiell av tysk type. Blant annet Messerschmitt BF109 og tydeligvis Mausere. Kanskje litt paradoksalt at den jødiske staten skulle bruke slikt tysk "signaturmateriell", men de var nok ganske pragmatiske sånn sett. Stalin OKet salget fordi han antok at det ville bidra til å destabilisere det Britiske imperiet, hvis noen lurer. Tsjekkoslovakene trengte vel pengene. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor winter-trigger på et våpen beregnet for bruk i ørkenen?
winter triggerGUARD er nok riktigere ja :)

Våpenet var nok opprinnelig laget for tyskerne, muligens påtenkt brukt på østfront/nordfront.

De våpna ble vel brukt i 7,92 før de ble ombygd. Det var vel som nevnt tsjekkisk produserte mausere for det meste.

Link to comment
Share on other sites

Messerschmitt og Mauser i bruk av IDF - de hadde nok ikke råd til å være så veldig nøyne, jødene, da de opprettet Israel, men ironien i det er bare herlig...

 

Det er rart hvordan det snur seg. Et parti Sturmgewehr 44 ble til overs langt øst etter at de tyske vernepliktige var ferdige med å bruke dem. Det var vel noen ukrainske avdelinger som hadde dem, i tillegg til de som modifiserte den til AK47. Siden ble geværene solgt til Syria. De dukket opp under Gulfkrigen.

Link to comment
Share on other sites

De våpna ble vel brukt i 7,92 før de ble ombygd.

Ja, de ble det. 7.92 (8 x 57 IS) var faktisk et mye brukt kaliber både i Midtøsten og nordlige Afrika, fra godt før WW2 og i tiden etter. Egypt var vel et av landene som brukte kaliberet lengst. Innflytelsen fra tysk våpenindustri startet med "aksemakt"-strategien, om jeg ikke tar feil.

Egyptiske våpen og ammo i kaliberet flommet senere sørover i Afrika, noe fant også vegen til regimer på den andre siden av Atlanteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...