Jump to content

Smøring av blykuler


Sniper-Arne

Recommended Posts

Kan noen dele sine erfaringer med diverse smøremidler til blykuler i håndvåpen. Har lest mye bra om Lee sin Alox men har skjønt at den har visse begrensninger ift hastighet på kula. Går det bra i hastigheter rundt 1200 ft med bare Alox forutsatt at dim er riktige med hardhet på 8-12 brinell?

Mange erfarne støpere sverger til vanlige harde smøremidler men dette krever mer utstyr og er mer tidkrevende, virker det som, om man ikke har dyrt automatisert utstyr. Har god erfaring med Clarry Haglund sine kuler i hastigheter opp til 1550 ft, og det blyer ikke noe og presisjonen er utmerket. Dette uten gas check. Han hevder selv at kulene hans holder 24 brinell og de går godt selv i 800 ft og slappe wadcutterladninger i 38. Jeg har aldri målt hardheta selv.

 

Hva med moly coating av blykuler som smøring. Noen som har prøvd dette? Siden jeg har en egen tumbler med keramikkmedia og molypulver hadde dette vært lettvint. Tåler blykuler denne behandlingen eller blir de slått i filler av keramikkulene?

 

Grunnen til all denne undringen er min gryende interesse for kulestøping. Er imponert over Lee sin pris og mulighet for rask sizing med deres patent. Synes Lyman m fl sin size/smøreprosess ser meget tidkrevende ut. Hvorfor investere i dette om det finnes andre lettvinnere og billigere måter å få et godt resultat på, right?

 

Takk for erfaringer som deles!

Link to comment
Share on other sites

Lees fett er helt glitrende til sitt bruk. Det er egentlig tiltenkt Lees egne "tumble lube" kuler og fungerer nok også best der, men det fungerer også bra på vanlige kuler (i det minste til normale ladninger, har ikke forsket mye på magnum der). Ved flere anledninger har jeg reddet kjøpekuler som blyet med litt Lee-fett på toppen av det vanlige, faktisk har jeg skutt løp rene med kombi-smørte kuler.

 

Når det er sagt er det ikke noe feil med vanlig smørte kuler, gjort riktig er dette like effektivt som noe. Problemet er gjerne kjøpekuler som pga slurv og/eller røff behandling har litt dårlig fylte riller, min erfaring er at rillene må være helt fulle for å fungere optimalt. Lees fett har fordelen av å ligge på flatene hvor det trengs, og det forsvinner ikke ved røff behandling. For rask produksjon vinner derfor Lee lett, men jeg synes likevel at vanlig fett er penere og greiere på banen. Du slipper klebrige kuler som samler bøss, og skal man ha mindre mengder med gode kuler er det litt ekstra kos å sitte med smørepressa.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har erfaring med moly coating av blykuler uten annen smøring? Har lest diverse om dette på andre forum men meningene er delte om hva som er best av Lee sitt tumble lube kit og moly.

 

Det mange hevder er at en god smørerille med "ordentlig" hardt/"vanlig" fett i vanlige smøreriller er bedre enn begge metodene ovenfor.Mange hevder at vanlig fett og sizing er bedre da dette tetter pipa bedre og derfor fører til mindre gasskutting og blying.

 

Om pipa får tilført smørning av moly eller Alox skulle vel dette også forhindre blying om man ikke skyter underimensjonerte blykuler? Ser poenget at man kan "redde seg inn" med et godt smøremiddel/kulefett da dette i teorien vil tette pipa godt under avfyring.

 

Teoriene er hentet fra denne boka og vil absolutt anbefales for alle som er interessert i skyting med håndvåpen:

http://www.lasc.us/Fryxell_Book_Contents.htm

 

Erfaringer og kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Har forsket litt på smøring av kuler, og det eneste som ser ut til og holde vann fra 5 til 700 m/s hos meg til nå er en salig blanding av diverse midler som da presses på i lyman maskinen eller panlubing. Jeg bruker kun LLA på .38 og .45 ACP,

men på .40, magnum'er og rifler er det kun supermixen som funker bra nok hos meg.

Venter spent på dine resultater når det kommer til mer effektiv løsning :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har erfaring med moly coating av blykuler uten annen smøring? Har lest diverse om dette på andre forum men meningene er delte om hva som er best av Lee sitt tumble lube kit og moly.

Noen bruker usizede heimestøpte blykuler, og sprayer disse med Tectyl /Dinitrol antirust-guffa fra sprøyboks. Blir litt som Lee-fettet i konsistens. Enkelt og greit, dersom kulene ikke er så overdimensjonerte at ladet patron ikke går i sylinderen/kammeret. Da må det sizes.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd Lee flytende alox på .44 kuler beregnet for denne smøringen i mag.2 hastighet,DET gikk ikke, blyet mye etter få skudd. Men Alox som "topping" på kuler i mag. kalibre har jeg bare god erfaring med.

I 9mm og .38 fungerer kun alox kjempebra med kuler beregnet for dette, tumblelube. Prøvde så lee sin 120gr tc kule beregnet for vanlig smørefett med flytende alox i 9mm, det blyet, men samme kule i .38 spec hastighet gikk supert uten blying. Man må prøve seg frem.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Star presse med varme og lufttrykk til fettet. Synes det er kjempe ålreit å sitte med noen tusen blanke nystøpe kuler og size/smøre. Har prøvd noe gammelt fett som jeg ikke vet hva er , samt noe lyhman og Saeco fett. Ikke merket noe forskjell på disse i 9 mm .

Men size feil har jeg merket blying av .

Siden trådstarter skrev om tidsforbruk , går dette fortere en med Lee systemet.

 

Prøvde det griseriet fra lee på noen 45 ACP engang , funket fint det men forferdelig grisete greier..

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Behøver ikke være grisete, dvs. det blir grisete hvis det er varmt i laderommet. Og LEE Tl WC-kuler, er ikke så grisete å håndtere, og særlig er ikke de ferdige patronen det, det er jo da kun toppflaten på kulen som eksponerer litt fett.

Hvis kulene er litt kalde, slk at fettet er stivere, er det mindre griseri.

Men, LEE-TL kulele bør tørke i varmt rom etter rullefetting, slik at løsemiddelet får fordampe, og fettet stivner. Synes det er greit med rullesmøring. Behøver strengt tatt ikke være TL-kuler heller, hvis hastigheten de er tiltenkt er moderat.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja , grisete er jo relativt som alt annet , hjelpepleier på gamlehjem og omgangsjuken er sikkert endel værre.

 

Men poenget var at det er grisete i forhold til size/smøreapparat . Jeg justerer ikke ned varmen i rommet for å smøre kuler. Ikke for at jeg bruker Lee alikevel , da Star pressa er raskere og helt uten gris ,samme pokker hvor varmt det er. Og jeg har andre preferanser for å velge kuler en hvor lite grisete de er å smøre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nei, du behøver ikke skru ned varmen i rommet, det har jeg da aldri tiltenkt deg at du bør lide deg gjennom, du bare setter boksen med smurte kuler ut i høstkjølig luft en stund. :wink: Eller i kjølerommet, hvis det er sommer. Verre er det ikke.

Mens vi snakker om smørepresser: har to eldre (grå) Lyman, en RCBS, to Saeco (en eldre sort, og en nyere grønn) og en blå Star med el. varmeplate under...

Med gudbedre, hvor lettvint det er å hive et par never .38 wc fra LEE nedi en tom 2-liters iskremboks, sjenke på en liten skvett flytende ALOX, riste, sette til tørk. Og så lade. Uten Å size.

Går som en drøm i Dillon 650-pressa. Som hakka møkk kommmer patronene ut. Rimelig bra samler de også. Minst så godt som jeg holder. (Og da lurer du vel på hvor godt jeg holder?. :) ...)

LLA smører kulene på slow motion patroner helt greit, men ferdige patroner får den samme magiske effekten på støv og sandkorn som nyvaskete biler har.

Omtrent like magisk effekt på skitt og lort som fettet på .22 L.r. patroner har. Ingen grunn til å dra patronene ned i sanden? Hvorfor gjør du det?

LEE flytende alox vil jeg mene er en stille revolusjon for ladning av WC kuler spesielt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å nei du Kalstad , det lurer jeg ikke på , har sikkert bommet på like store blinker som deg :lol:

 

Det var da voldsomt til utvalg :shock:

 

Sikkert greit hvis man ikke sizer , men det har jeg aldri gjort . har tilgode å se en kule ikke har spor etter kalibrering og som kjent er en av de vanligste årsakene til blying size feil.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Ja, stort utvalg. Og du skulle sett samlingen av ladepresser...Har samlet seg opp gjennom årene, kaster ikke noe som kan brukes.

 

Men enig med det at Star pressa med fettpatroner med høyt smeltepunkt, og varmeplate under pressa, det går radig, og du presser jo bare gjennom, og dytter ut den ene kula med den andre. Kjekt. Men bruker du forskjellige kuler, men fortsatt i lik diameter, må dien justeres for at fettet skal "treffe" smørerillene riktig på Star pressa....

Så Star pressa står med en og samme die i i lang tid..

Lader flere kalibre, derfor har jeg mange presser, stående klarjustert for ett kaliber/kule.

Og, har du prøvd å bruke GC på Star pressa? Der er de andre pressene bedre.

En kilde til blying kan være for liten diameter på kulen, altså for mye nedsizet.

 

Nei, jeg bommer ikke på store skiver.

Link to comment
Share on other sites

Nåja , Dien står der den står den , men stempelet justeres.

Har ikke alverden av forskjellige kuler jeg kjører igjennom , men de jeg har, er målet som stempelet skal justeres skrevet opp .

Veldig kjapt og endre i forhold til kuler da, og luft stempelet kunne jeg ikke tenkt meg å kalibrere uten nå !

 

har ikke prøvd med GC nei , hverken i den eller andre presser.

Link to comment
Share on other sites

LLA smører kulene på slow motion patroner helt greit, men ferdige patroner får den samme magiske effekten på støv og sandkorn som nyvaskete biler har.

Omtrent like magisk effekt på skitt og lort som fettet på .22 L.r. patroner har. Ingen grunn til å dra patronene ned i sanden? Hvorfor gjør du det?

LEE flytende alox vil jeg mene er en stille revolusjon for ladning av WC kuler spesielt.

 

Jeg lader opp og lagrer i kasser på 2,3 og 4 liter, disse blir da med på banen, så fylles magasiner o.l. opp og plutselig skjer det at man ikke tømmer magasinet før man bytter, da kaster man ikke patronene som er igjen i magasinet, man må forsøke og få av dritten før man fyller opp igjen, og da blir man mer og mer sur på LLA. Når man er ferdig for dagen og tømmer magasinene så ser man hvor mye fint man har fanget i bunnen.

Link to comment
Share on other sites

:winke1: Ja så til praktisk er ikke LLA det beste, blir litt undrende på hvorfor jeg ikke har tenkt på denne star pressa før nå. Fikk plutselig ett sug etter og høre Dolores synge refrenget på en sang her nå:

jeg har vært skeptisk til den mtp griseri, men får vel vurdere "Project Star"

Link to comment
Share on other sites

Snasent er det uten tvil men prisen er jaggu noe småstiv også, på mye av det! :)

 

Er jo tunge saker dette så blir vel mye frakt på noe slik fra Junaiten? Lurer på om det er noe som slår Lee og TL på pris. Funker det til 38 i WC/SWC og 9mm er jeg fornøyd til å begynne med. TL og en tom iskremdunk er jaggu billig, men jeg har jo vært med såpass lenge at jeg vet at det fort baller på seg med utstyr! Om man regner over alt ladeutstyret jeg har stående i kjelleren så hadde man fått endel fabrikkpatroner også :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

TL og en tom iskremdunk er jaggu billig, men jeg har jo vært med såpass lenge at jeg vet at det fort baller på seg med utstyr! Om man regner over alt ladeutstyret jeg har stående i kjelleren så hadde man fått endel fabrikkpatroner også :)

 

Det har en tendens til å bli slik. :D

Link to comment
Share on other sites

Et triks med LLA er å gi kulene en lett behandling med talkum etter at de har tørket. Da blir det litt mindre kliss på fingrene ved håndtering.

Den var antagelig ikke dum...

Det er en fallgrube her: "talcum pulver" brukt av vektløftere er IKKE talcum, men magnesiumoksidpulver.

Mens talc(um) er meget mykt, og har en smørende effekt, er magnesiumoksid-pulver hardere og abraderende på stål. Så her gjelder det å gå for "barnerumpepudder" , altså ekte talcumpulver og ikke pulveret man finner på treningsstudio, selv om det også i dagligtale kaller "talc".

 

Skal prøve ut "Meyer-trikset".

Du har noen lyse øyeblikk du, Meyer...

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om det er noe som slår Lee og TL på pris. Funker det til 38 i WC/SWC og 9mm er jeg fornøyd til å begynne med.

 

Eg brukar Lee sin 158grs SWC og tumble-lube til 38 spec., og det fungerer heilt fint. Blying er eit ikkje-problem, til tross for ei noko mjukare legering enn ønskeleg. Eg brukar kulene rett frå forma, ingen sizing.

Link to comment
Share on other sites

Høres lettvint ut det om man slipper sizing. Det vesle jeg skyter av magnum kan jeg strengt tatt bruke andre kuler til.

 

Det jeg ser litt mørkt på er kule til 9mm da Lee oppgir dia til 356 ut av forma. Min 9mm går best med 357. Har skjønt at det kan være litt bingo hva slags dia man får av Leeformene da de kan variere fra 356-360 etter det jeg har lest.

 

Er jeg heldig så kan jeg bruke 124 gr TC TL til både 9mm og 38 om disse ikke kommer for små ut av forma. For store er bedre da man kan size, men for små er vel være. Vet ikke hvor lett det er å lappe disse aluminiumsformene.

Link to comment
Share on other sites

Eg brukar Lee sin 158grs SWC og tumble-lube til 38 spec., og det fungerer heilt fint. Blying er eit ikkje-problem, til tross for ei noko mjukare legering enn ønskeleg. Eg brukar kulene rett frå forma, ingen sizing.

 

Er dette den kula med vanlig smørerille eller den beregnet på tumble lube? Er noen som hevder at kulene med mikrobånd smører bedre med LLA og fører til mindre blying enn om man bruker LLA til vanlige kuler.

Link to comment
Share on other sites

Eg brukar Lee sin 158grs SWC og tumble-lube til 38 spec., og det fungerer heilt fint. Blying er eit ikkje-problem, til tross for ei noko mjukare legering enn ønskeleg. Eg brukar kulene rett frå forma, ingen sizing.

 

Er dette den kula med vanlig smørerille eller den beregnet på tumble lube?

 

Det er TL-kula. Eg har ikkje prøvd tumble lube med andre kuler enn desse. Har tilsvarande kuler i 44, desse har eg tenkt å bruke i .44 Special-ladningar men kjem nok til å prøve magnum-ladningar også og sjå kva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Kommer med et n00bspørsmål til.......Vil en kjøkkenventilator være nok avtrekk fra støpegryta for å få vekk de giftige gassene og blydampen fra støpinga? Om dette holder hadde det ikke vært rare greier å få tak i en gammel slik en og installere i et rom i kjelleren. Hadde jo gjort ting litt lettere enn å sitte ute på vinteren med dette :)

 

Smelting av bly til barrer har jeg tenkt å foreta i garasjen med ei vifte bak meg som blåser mot åpningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har gjort mine egne hardhesttester på mine egne kuler og det som har blitt skrevet tidligere om at kulene blir hardere etter ei stund stemmer også for mine :) Målte de etter 1 dag, 2 dager og 2 uker. De ble betreaktelig hardere etter 2 uker enn når de var ferske. Da kommer mitt spørsmål ang sizing......Har det noe å si om sizinga av kulene skjer umiddelbart etter at de er støpt enn bør man vente noen uker med dette til at de har oppnådd den hardheten de skal ha? Vil diameteren endre seg betydelig under denne prosessen der de blir hardere? Det har jeg ikke målt :)

 

God jul!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har prøvd Cambintree sin ALF (Auto Lube Feeder)? http://www.castingstuff.com/cabinetree_loading_products.htm

 

http://www.buffaloarms.com/Detail.aspx?PROD=159273&CAT=4467

 

Skal vistnok klare å holde jevn trøkk på kulefettet til en del kuler før fjæra må strammes igjen. Virker til RCBS og de gamle Lyman 45/450 sizerne. Skal være ærlig å si jeg har lyst på en Star men dette her hadde øket produksjonshastigheten en del det og om det virker bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...