Jump to content

Vortex Kikkert !


shooter 2

Recommended Posts

http://www.vortexoptics.com/

 

De rimelige Vortex-kikkertene lages på Fillipinene. De dyre, Razor HD, lages i Japan.

Vortex har kikkerter i alle prisklasser, og som med alt annet får du det du betaler for. Generelt vil jeg si at Vortex leverer mye for pengene, selv om optikken selv på de dyrere modellene ikke er helt "der", med europeerne.

Kikkertsiktene Viper, Viper PST og Razor HD er gode, og det de eventuelt mangler i kontrast og skarphet, tar de igjen i bruksegenskaper.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan optikk sammenlignes med Leupold elle

Du må bestemme deg for hva du spør om. Razor HD er nok bedre enn mye/ det meste fra Leupold, men billigseriene er nettopp det, billigserier. Vortex har 4-5 forskjellige "klasser" - noen er kjipe og noen er riktig bra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett PST Viper 6-24x50 FFP och har haft två st Nightforce NXS 5,5-22x56 tidigare. Anser att Vortexen slår Nightforce på alla punkter! Fantastiskt prisvärd optik. Ögonavståndet är 10 cm men varierar mellan 6-24x. Minns inte just nu om ögonavståndet är störst på 6 eller 24x men kan kolla imorgon.

 

Halva priset mot Nightforce och minst lika bra!

Link to comment
Share on other sites

Minns inte just nu om ögonavståndet är störst på 6 eller 24x men kan kolla imorgon.

 

Øyeavstanden er betydelig kortere på 24x enn på 6x på min Viper FFP. Må flytte hodet langt frem på kolben for liggende skyting, evt flytte kikkerten så langt bak at det er litt plagsomt for sittende skyting hvor man ofte bruker mindre forstørrelse.

Vet ikke hva faktisk øyeavstand på 24x er, men vil anslå at det er et par cm mindre enn på 6x.

Den er brukbart konstant fra 6x til ~14x, og så blir det gradvis kortere derfra til 24x.

Link to comment
Share on other sites

Ligger Viper pst på den "kjipe" eller "riktig bra" siden? Vurderer å bytte ut Elite 10x40 (som jeg faktisk trives med) med en 4-16x Men 7-8000,- er for mye å slenge ut av vinduet. Hva hadde f.ex du valgt i det prisleie, K?

Vortex Viper PST er milevidt over Elite 10x40.

 

Prisleiet 7-8000? Jeg har ikke sett i alt som fins, men Viper PST er noe av det bedre til langholdsskyting, pga. bruksegenskapene, retiklet, rattene, justeringsområdet, osv.

Til kun jakt ville jeg funnet en brukt Zeiss eller Swarovski.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Låner denne tråden litt.

 

Jeg lurer på å kjøpe en Viper PST 4-16x50 FFP med MRAD retikkel.

Børsa den skal sitte på er en CZ527 i .222

 

Hovedbruk jakt vil være fjellrype og toppjakt etter tiur.

Hovedbruk trening/leking vil være på div blinker fra 50-250 meter.

 

I dag sitter den en billigkikkert av merke Bushnell 3-90x40 på toppen. Denne veier 100-150g mindre, men tror ikke den ekstra vekten har noen negativ innvirkning. Denne har gitt meg nok lys så langt, og forsåvidt fungert bra ellers. Men havesyken er sterk!

 

Mine tanker er:

50mm objektiv = max størrelse på en minimauser. Større vil bli "feil", og mindre gir jo mindre bilde og lys.

MRAD med FFP retikkel vil gjøre det rask og enkelt (med litt trening) å plassere skudd på riktig sted.

- Med Norma Jaktmatch inskutt på 100 meter vil kula falle omtrent 4cm på 150m og 13cm på 200m.

Utvendig justering på tårnene lager rom for mye morro på skytebanen.

Prisen er relativt hyggelig, 7600,- norske pesetas hos Jaktfall. Kanskje billigere over dammen? Tips til import mottas med takk!

 

Jeg vet ikke hvordan ringer jeg skal sette den i, men noen robuste er å foretrekke.

 

Fyr løs med for/mot, og evt gode alternativer.

- Alle bidrag er velkommen!

Link to comment
Share on other sites

Ingen vits å importere vortex optikk selv, jaktfall har konkurransedyktige priser.

Men du får ikke trangere bilde av å gå ned på objektivstørrelse, men du får bedre skumringsegenskaper og lettere hodeplassering. Ulempen er at du også får større parallaksefeil, vekt og størrelse.

 

Om du ikke må ha parallaksejustering og 16x forstørring ville jeg heller valgt den med 44 objektiv til en smekker rifle som cz527.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...