Jump to content

Boltstevne L2


fast freddy

Recommended Posts

Itteno problem fast freddy, tror faktisk det finnes film(er) av vinneren i standard :)

 

kjapp edit, og det var ikke film og finne av standard vinneren med børse i mitt mobile digitalarkiv, men jeg har ett fåtall med en dyktig RO.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har regnet ut at mulig årsak er relatert til at den trauste fører av den mobile digitaldatainnsamlingsdingsen ble opptatt med en mindre smart dings når mesteren skulle skyte ?

men jeg tror han som måtte skyte hull i eksospotta i dag også fanget digitale minner ?

Link to comment
Share on other sites

Supert stevne!

 

Det var litt kaldt, Men riflen ble god og varm i løpet av stage 6... Tror Hassel fikk brandsår :shock: Ikke så ofte en gammel Krag får kjørt seg så hardt...

 

Det var morsomme og varierte stager, og en trivelig squad.

 

Fikk bekreftet at jeg er bedre til å løpe, enn til å skyte :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det går bra... Det er jo greit å vise video av noen som kløner også......

 

 

Forresten var dagens rareste følelse; Når "magasinet" fremdeles var igjenn i hånden min etter å ha ladet kragen med hurtiglader.... Etter ganske mange tusen magasinbytter hittill i livet, var jeg ikke mentalt forberedt på det... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tretvolls prestasjon på Stage 4

 

Min egen prestasjon på Stage 1, komplett med knoting og tull. Jeg unnskylder meg at det var lånt børse og første gang jeg skjøt praktisk boltrifle.

Stage 2, Stage 3 og

gikk betraktelig bedre. Stage 5 og 6 filma jeg ikke, og det var bra for det var pinlige greier...

 

Neste gang stiller jeg med egen børse. TactiKrag står på innkjøpslista :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

he he kragen min er ikke spessielt billig :winke1:

 

Kragen er fin og smooth til Standard (Uten optiske sikter) Jeg liker karabinen, med mulighet til å lade gjennom hele stagen. Med litt øving, tror jeg faktisk det er det beste alternativet.Men det var bare jeg, og Erik med Krag (På min squad) På "hurtigstagen" (nr 3, tror jeg) var det kun Bøylerifle som slo Krag, og jeg er treig, så der er jeg tilbøylig til å skylde på våpenet.

 

På tross av hva jeg synes, var Mauser med ladestrips mest populært på min squad.

 

Det ble også brukt en Marlin i .44 mag og en Ruger GSR i .308 Begge tilsynelatende med hell...

- Men det virket som det viktigste tross alt er å ha skutt inn og skutt med riflen. Det er viktigere enn modell og mekanisme...

 

Hva som var på den andre squaden vet jeg ikke... Men tror det var fler open rifler....

 

I MAS (Standard) er det bare lov å lade med 5+1, og åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

er du godkjent praktisk skytter kan du skyte det som er innen IPSC

 

Det har jeg skjønt, men veien til boltrifle praktisk går via praktisk pistol? Eller kan man komme unna pistol for å delta i praktisk boltrifle?

 

Har mye rart i våpenskapet skjønner du, men pistol er ikke der. Ikke høyt oppe på ønskelista heller.

Link to comment
Share on other sites

@Tretvoll

 

Var ikke meningen å prate nedsettende om Kragen din. :)

 

Jeg regner med at morofaktoren kanskje er høyere enn beinhard trening på ladegrep og etterfylling av patroner.

 

Men jeg synes det er litt interessant jeg da. Med pistol blir det jo et mag bytte i hovedsak likt for alle.

 

Med forskjellige riflemekanismer blir jo etterfyllingen forskjellig. Kragen er jo fin på en måte, men hvordan oppbevarer du ekstra patroner og hvordan forsikrer du deg at de er riktig orientert bak fram?

 

Litt etter som hvordan stagene er konstruert, men ei rifle med løse magasin er vel veien å gå?

Link to comment
Share on other sites

Den andre squad'n hadde overvekt av gamle orginale HV mausere i 30-06.

Han ene vant jo faktisk med en slik :mrgreen:

Var tre M98 i MAS og 4 MAO panger.. Hvor en av dem igjen var en M98 :)

 

Krag er super i MAS siden du kan etterfylle uansett.

Vil ikke kategorisk slå fast at magasin er veien å gå i MAS.

Men når en setter opp en match så prøver en å legge inn momenter som ikke gjør at noen ting er bedre en andre ting.

Slik jeg ser det så er bolt klassen en nydelig mulighet for mye moro med det du har fra før uten å måtte koste på i hue og ræva for å kunne hevde deg.

Er vel ingen som har betalt mer en 1000 - 1500 for en gammel M98 eller lang krag? .... Passe grei pris for mye moro det!

Link to comment
Share on other sites

Det så ut som det gikk relativt likt å lade om både M98 med strips, og Krag med hurtiglader. Fordelen med Kragen var at du kan etterfylle magasinet med et mindre antall skudd mens du beveger deg, mens på Mausern må du være tom.

 

Og Hassels bøylerifle var vel desidert raskest på stagen der du ikke måtte lade om :)

Link to comment
Share on other sites

Det så ut som det gikk relativt likt å lade om både M98 med strips, og Krag med hurtiglader. Fordelen med Kragen var at du kan etterfylle magasinet med et mindre antall skudd mens du beveger deg, mens på Mausern må du være tom.

 

Og Hassels bøylerifle var vel desidert raskest på stagen der du ikke måtte lade om :)

 

...helt til Krag hurtigladeren sier "sproing" nede i lomma...

 

Selv om jeg var en av 98klips-skytterene så gjorde alt TactiKrag praten på squadden vår noe med meg. Jeg har så vidt startet et prosjekt. Tacticool ShortKrag!

 

Spørsmål som plager meg nå er 45 eller 50cm??? Hvilken stokk?? Hilken sikter?

Link to comment
Share on other sites

Fint, om en litt kaldt stevne (til tros for at Trettvoll har helt rett i at jeg har et fint sirkelrundt bransår på innsiden av venstre hånd, fra den lekre kragen hans.) Bra design på stager og balanse i disse.

 

Kort oppsummering av inntrykk når det gjelder "hvilken børse er best" I MAS

Leveraction i pistolkaliber (44 mag holder major) Med grei ladeteknikk og opptil 1015 skudd. Belødig rakst på koprte stager (Jeg hadde tre stage wins med 1894'n) Men på de lengre holdene - hvor arrangørene klokelig hadde satt mest blinker, kom jeg til kort. (Pun intended :lol: ) Selv med å løpe halveis frem til 200metersblinken holdt det ikke på stage 5 = 0poeng, og 0,103 i hitfactor på den mest poenggivende stagen (100p) så holdt det ikke. Et godt innskutt diopter hadde nok hjulpet, og kanskje bedre kaliber (30-30 f.esk med flex tip) Men ikke en uslåleig kombo. Blior det mer en 12-15 skudd begynner man å henge alvorlig etter på lading.

 

Krag, (innskutt....) Bra på raske stager, bra på stager med opp til 10-15 sludd med bevegelse, bra på stager med langt hold.

 

M98kF1 Litt tregere på korte stager en Krag, likeverdig på medium, og tar igjen mye på stripås ladning når man nærmer seg 20 skuddd... Ingen definitv vinner enda - men jeg er glad Kragen har fått vist seg som et godt alternativ. Mauser har jo domminert klassen i de siste åra.

Link to comment
Share on other sites

er du godkjent praktisk skytter kan du skyte det som er innen IPSC

 

Det har jeg skjønt, men veien til boltrifle praktisk går via praktisk pistol? Eller kan man komme unna pistol for å delta i praktisk boltrifle?

 

Har mye rart i våpenskapet skjønner du, men pistol er ikke der. Ikke høyt oppe på ønskelista heller.

 

Praktisk kurset blir tatt med pistol. finnes ikke praktisk rifle kurs, enda..

Link to comment
Share on other sites

Med forskjellige riflemekanismer blir jo etterfyllingen forskjellig. Kragen er jo fin på en måte, men hvordan oppbevarer du ekstra patroner og hvordan forsikrer du deg at de er riktig orientert bak fram?

Jeg hadde ammoen løs i lommen, ikke helt optimalt, men gikk greit (Helt til jeg ble for kald på fingrene)Jeg bare tok en "neve" og kastet inn i magasinet i Kragen.. Om det ble en, eller to for mye er jo ikke noe problem.... De går på bakken... Litt mer trening, og en dedikert Ammo-taske, så tror jeg det kommer til å gå super smooth...

 

6,5x55 patronene er jo 77,5mm lange, så var ikke noe problem med at de snudde seg i lommen.

 

Hurtigladerene var fine, så lenge de ikke "spjoinget" seg tomme i lommen.

 

Litt etter som hvordan stagene er konstruert, men ei rifle med løse magasin er vel veien å gå?

På meg virker det ikke som magasin gir noen fordel til fordel for clips/krag

 

Men Hassel (som har vesentlig mer innsikt enn meg) snakket varmt om SMLE (Lee Enfield), som kan lades både med magasin/Clips og enkelt patroner..

 

Men fordelen med Krag/mauser er alikevell at det føles bedre å legge igjenn 70-100 6,5x55 hylser i snøen, enn .303 british...

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for et tøft stevne, det var skikkelig morro. Håper dette blir en årlig begivenhet, minst!

 

@ Hassel: Ang Flex Tip; i min 30-30 er det den ammunisjonen som går definitivt dårligst, og jeg har ikke sett på nett at noen andre har fått god presisjon med den heller. Jeg syntes også det var sexy med spiss kule i 30-30, men det gikk over med en gang jeg så resultatet på skiva. Jeg vil heller ha butte kuler som går dit de skal enn spisse kuler som går dit de selv vil.

Link to comment
Share on other sites

Det er notert...

jeg har vurdert å ladde med "vanlige" matchkuler i 308 også, og bare topplade når holdene blir lange med slike behov. På den andre siden går 30-30'n bra med blykuler og jeg har da vunnet flere 300meters stevner med akkurat den børs (I klassen leveraction riflecaliber SWS)

 

Ellers er jo 444 marlinen også et alternativ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...