Jump to content

Gaupejakt region 2. 2013


arieltho

Recommended Posts

Oppfordrer alle til å komme seg ut og se etter gaupespor, så vi får meldt inn mange familiegrupper i vinter. Dette trengs for å få opp kvotene. Trenger ikke kjøre hver dag for da blir man fort lei. Men ut å kjøre rutene 1 til og med 3 dagen etter snøfall, da er spora lettere å oppdage og det er mindre av andre dyrespor. De er også lettere for SNO kontakten og følge de 2 km de må for å få godkjent evnt familiegruppe. Husk alltid å ringe SNO kontakten etterpå for å høre hvordan sporingen gikk og om det blei godkjent familiegruppe. Håper også Agder fylkene er med på dette selv om de er i den kvotefrie sona, men som jeg forstår så er gaupebestanden på god vei opp der, og vi trenger registreringer derfra for å få opp tallet på familiegrupper. Om de i det hele tatt registrerer disse i kvotefrie områder?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sant det minimum 12. Men er det ikke gaupa som er den største predatoren på sau da kanskje hvis tapa har gått ned. Hørte ned 19% i buskerud ikke fått talla fra telemark enda, men går nok noe ned den au. Alle vet jo at stammen har vært på topp så ikke logisk med største kvota noen gang da!

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke boikott er veien å gå jeg da. Mannskapet i lakksko og dress kommer aldri til skogs for å jakte gaupe! Deres største interesse er at stammene er størst mulig,de gnir seg sannsynligvis i henda over boikotten. Når det er sagt er jeg vel redd nemndas forslag kommer til å dette betraktlig.Men vi får ut å jakte på det som blir, noe er bedre en ingenting!

Link to comment
Share on other sites

Tapstalla blir vel beregnet i prosent av antall dyr, så det skulle vel være ganske realistisk. Vi får håpe det blir en folkelig kvote til slutt for alle parte. Blir jo spennende etter denne sesongen og se om dette viltkameraprosjektet kan fange opp noen familiegrupper i områder det ikke blir spora så my og er dårligere med sporsnø.

http://viltkamera.nina.no/

Link to comment
Share on other sites

Til helga og neste uke blir det suverene snøforhold i store deler av regionen! Oppfordrer alle til å komme seg ut å kikke etter spor og familiegrupper. Ble selv bitter i fjor da de halverte kvota, men er ingen annen mulighet enn å melde inn alt vi finner etter min mening. Skal en motbevise nye forskningsrapporter og beregningsmetoder må vi ut å skaffe bevis :winke1:

 

Mulig det blir litt for hyppig nedbørsaktivitet til å gjøre de store registreringene, men dra da heller ut og jakt med gaupebikkja etter rev! I snøvær er den som kjent ofte ute og går store deler av døgnet, og jakta er kjempespennende. Viktig å møte opp 1. februar med blodtrimma hund, mange forventninger fra store jaktlag som skal innfris....

 

Kvote på 35 dyr er absolutt nødvendig for å holde bestanden i sjakk. Skulle det vise seg at avskytninga blir noe hard er det bare å senke kvotene til neste år. Og akkurat det er jeg ikke redd for at de får til.....

Link to comment
Share on other sites

Takk for sist ja :) Er vel ikke greit å være revehund i de liene der regner jeg med.... Men funker den der vil jeg tru det går overalt! Alt blir liksom litt spennende på asfaltveg... Godt det gikk bra :winke1: Du får ut å prøve igjen til helga.

 

Hvor mye har dere på kvota foreløpig i Tinn delregion?

Link to comment
Share on other sites

Fant et gaupeslått rådyr her tidliger denne månden og her om dagen gikk naboen det på viltkamera. Begge deler i jordekanten.

 

Sted: Bø i Telemark, mot grensen til Seljord. Syd for riksveien.

 

Er det mulig å få sett bildene av gaupa?

Har eindel bilder av forskj. gauper som er tatt i Vefall Brekke

 

Kanskje det er denne gaupa??? Ei eg fikk filmet i April i år (viltkamera)

Link to comment
Share on other sites

Tror det stemmer ja, fordi disse registreringene må "behandles" av rovdata først. Jeg synes at Rovdata gir veldig liten tillit til SNO og deres rovdyrkontakter. De burde kun spore så langt at de med sikkerhet kan konstantere om det er familiegruppe eller ikke, flere ganger de ikke får spora langt nok i henhold til instruksen, og da blir heller ikke familiegruppene registrert.

Da vi skøyt ungen i ei familiegruppe i Fyresdal i vinter visste vi at denne ville bli registrert som familiegruppe i Fyresdal. Sjekka dette i våres og den var ikke registrert på rovdata. Marker sjekka dette opp og fant ut at den var slått sammen med ei familiegruppe de hadde registrert noen dager tidligere i Setedalen. Siden de to da i teorien kunne være samme familiegruppa. De trekker altså fra der de kan, strenge krav til sporing og ivrige til å slå sammen familiegrupper. Så det vi ender opp med er de absolutte minimumstall.

Rovdata får inn mange tall og registreringer men bruker de, som de mener er best.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er det plotten din stian som har jaget den i veden :wink::?:

 

Ikke min, en russer ungbikkje som fikk den opp... Jeg var på jobb denne dagen så var litt for sein til å henge den på losen. Men greit å få den til å skjønne at ting kan sitte høyt å ikke bare på bakken :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja da nærmer det seg slutten på gaupejakta i region 2, fordi hunndyrkvoten snart er fylt :( . Tror vi som jegere må tenke litt på hvordan vi utøver jakta, slik at vi ikke bevisst går etter familiegrupper og feller for mange hugauper. Det eneste vi oppnår er at vi feller færre gauper en kvoten tilsier, fordi jakta BLIR stoppet når hudyrkvoten er fylt :( . Pr idag er kun 16 av totalt 30 gauper felt, men 7 av 8 hunndyr.

 

Vi er alle i denne regionen interesert i å få felt så mange gauper som mulig og så nærme fellingstillatelsen som mulig. Håper vi gaupejegere kan se på dette som et positivt innspill, som vil komme alle oss som jakter tilgode. :D

 

Fortsatt god jakt på de siste dyra, og håper det blir felt mange hanngauper de siste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...