Jump to content

EKA Swingblade Sort - Godt kjøp?


jeger83

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Det ser ut til at knivene som blir solgt på cdon er outdoor edge swingblade, og ikke eka.

Outdoor edge er såvidt jeg har skjønt en amerikansk utgave av eka swingblade (laget på lisens fra eka) og har ikke samme stål som eka.

Magasinet selger outdoor edge swingblade. De ser helt like ut utseendemessing, men stålet ruster fort etter min erfaring. Tror nok eka sin er mye bedre Fikk en eka til bursdagen min i år, men klarte å glemme den igjen i en myr, så hadde den ikke lenge nok til å se om stålet var noe bedre.

edit: på bildene på cdon på den sorte og gule kniven er det avbildet eka swingblade. Men på den oransje er det bilder av både outdoor edge og eka. Du ser på slira at det ene er bildet av outdoor edge. Og hvis trådstarter fikk en kniv med stål merket ASU-8 så tyder det på at det er en outdoor edge swingblade og ikke eka. Tipper at denne ikke hadde eka logo, men outdoor edge logo.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at knivene som blir solgt på cdon er outdoor edge swingblade, og ikke eka.

Outdoor edge er såvidt jeg har skjønt en amerikansk utgave av eka swingblade (laget på lisens fra eka) og har ikke samme stål som eka.

Magasinet selger outdoor edge swingblade. De ser helt like ut utseendemessing, men stålet ruster fort etter min erfaring. Tror nok eka sin er mye bedre

 

Greit å komme med en klargjøring på dette siden det bl.a fra EKA importør i Norge er lagt fram endel bevist feilaktig informasjon som enkelte tydeligvis trykker til sitt bryst.

 

Svingblade ble utviklet av en arbeidsgruppe etter en ide om en ny kniv. Med i gruppen var bl.a han som er salgskonsulent for Helle idag. Siden Thomas Ekberg har vært en kjent person i dette miljøet i Sverige ble han valgt som den som skulle fronte produktet. EKA selv var på tidspunktet nesten konkurs og lette etter produksjonspartnere som kunne få produktet i produksjon. Outdoor Edge i USA har lenge samarbeidet med Eka og ble derfor valgt som partner. Svingblade blir produsert i en av Outdoor Edge sine underleverandør fabrikker og det er David Block og ikke Eka som eier patentet på kniven. Siden dette var en joint venture mellom OE og Eka skulle alle knivene merkes med begge firmaenes navn slik at dette skulle vises tydelig at var ett samarbeidsprosjekt.

 

Eka har så fått nye eiere som for å bedre økonomien har lagt ned produksjonen i Sverige og kjøper pr idag kun Kina produkster som de setter sitt eget navn på. I denne prosessen ble det fra Eka's side bestemt at knivene deres skulle skilles fra OE sine og det er også grunnlaget for Sandvik stålet i Eka kniven ikke fordi det er bedre men fordi Sandvik er bedre kjent i skandinavia en AUS 8 som er mye bedre kjent i USA - bl.a fordi Cold Steel i mange år brukte dette stålet i brorpartne av sine jaktkniver. OM du ønsker det kan du kjøpe OE Svingblade med Sandvik stål - bare å bestille.

 

Pr idag er forholdet mellom OE og Eka ganske lunkent og det er slikt sett bare noen få land i verden OE ikke selger sin kniv i konkurranse med Eka. Ett av de få landene er Sverige. Her i Norge er begge i markedet i konkurranse med hverandre - noen som også merkes i konkurransen og markedsføringen. Å kalle den ene for originalen er i beste fall villendende da det er liten tvil hvem patentet tilhører og det kan hvem som helst sjekke ut på egenhånd.

 

Bare litt bakgrunnsinnformasjon og korrigering av misoppfattninger som får lov å bli sannheter grunnet litt tvilsom markedsføring og ingen som sier fra at det er ukorrekt.

 

Selv har jeg ingen økonomiske insentiver i noen av produktene og gir egentlig beng i hele saken, men synes allikevel rett skal være rett uansett. Kniven er som jaktkniv ganske så suveren uansett hvem som eier rettighetene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppklaring angående patent og eierskap. At AUS8 og sandvik stål er like gode håper jeg du tar feil i, for outdoor edge sin er jeg iallefall ikke fornøyd med. Tok ikke lang tid før rustflekkene kom snikende, og jeg har klart å få knivbladet hakkete under sliping.

Hadde ikke hatt Eka sin swingblade lenge nok til å sjekke om det er samme problemet. Jeg har dog en eka fishblade, og denne er det ingen rustflekker på, og jeg har også fått slipt kniven uten hakk. Men vet ikke om det er slik sandvik stål i denne.

Link to comment
Share on other sites

AUS 8 er ikke noe dårlig stål, har en cold steel i dette stålet. Det at du får hakk under sliping er nok ikke pga at det AUS 8 og ikke Sandvik :wink:

Korrosjonsegenskapene kan jeg ikke uttale meg om, men erfaringsmessig er slike utalelser om at kniv A ruster lettere enn kniv B mye preget av forskjellige forholds om man ikke tenker på eller legger merke til snarere enn materialegenskapene...

Link to comment
Share on other sites

Nei, mulig. Men jeg fikk hakk når jeg slipte swingbladen og ikke hakk når jeg slipte fishbladen, men vet ikke hva slags stål det er i fishbladen.

Jeg har ikke så mye peiling på kvivsliping så bruker en slik eka knivsliper. Kanskje denne ikke er noe glad i outdoor sin :lol:

Link to comment
Share on other sites

... At AUS8 og sandvik stål er like gode håper jeg du tar feil i, for outdoor edge sin er jeg iallefall ikke fornøyd med. Tok ikke lang tid før rustflekkene kom snikende, og jeg har klart å få knivbladet hakkete under sliping.

Hadde ikke hatt Eka sin swingblade lenge nok til å sjekke om det er samme problemet. Jeg har dog en eka fishblade, og denne er det ingen rustflekker på, og jeg har også fått slipt kniven uten hakk. Men vet ikke om det er slik sandvik stål i denne.

AUS8 og 12C27 er rimelig like i sammensetning. Forskjellen kommer nok heller av herdingen. Dårlig herding gir også utslag på rustmotstanden.

Alle bladene i AUS8 trenger ikke være dårlige (og alle i 12C27 trenger ikke være bra). Forskjeller i bladene kan også komme av plassering i ovn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Eka med sandvikstål, og slike rustflekker kommer på denne også hvis du lar den ligge våt i slira. Den ruster også veldig i selve skroget hvor gummihåndtaket er festet. Har liten tro på at den ene er bedre enn den andre. Hakk i eggen har nok mer med slipingen din å gjøre enn stålet dessverre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har brukt Eka i to sesonger og har vert med på uttallige turer allerede, også i fuktig vær. Eg bruker den oransje Eka knivsliper som kosta 49,-. Har fått ein eller to mikroskopiske rustflekker, men ikkje meir enn at eg kan leve med det.

 

Eg er er uansett kjempefornøgd og har små problemer med å få den sylskarp med knivsliperen. Eg fekk hakk i eggen etter at eg brukte kniven til noko heilt anna. Altså min eigen feil. Fordelen med dette stålet er at eg slipte den enkelt opp igjen med diamantbrynet, dette fordi stålet er såpass mjukt. Har aldri hatt ein betre bruksniv.

 

Da eg bestilte kniven fekk eg den med plastikkslire. Festet til slira rauk etter berre to turer. Men kniven er eg veldig godt forøgd med. Brodern kjøpte den andre "uoriginale" utgaven. Han er også godt fornøgd med denne og ingen rust har komt enda.

 

Eit tips er å legge kniven i varmt vatn med Zalo etter bruk. Da løsner også evt kjøttrester/blod inne i leddet på kniven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...