Jump to content

Er dette en god elgkikkert? Zeiss Dyralyt 2-8x42


ktm250sx

Recommended Posts

har en slik på elgbørsa mi og er kjempefornøyd. har hatt elg på 7 meters hold og det ble ikke så nært at jeg bare så pels. hadde ikke okse igjen på kvota så den fikk gå. derimot felte jeg en okse for ei uke sia i sterk motsol på 80 meter på 8x uten problemer. :D

 

jeg er kjempefornøyd med kikkerten :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde maken, men oppdaget raskt at den ikke var klar helt ut til kanten.

Fikk byttet, men har hørt at flere opplevde det samme problemet.

Jeg ville nok uansett ha tatt en grundig sjekk av siktet før jeg kjøpte det.

Bortsett fra det vil jeg tro at Duralyt er et helt greit sikte i dette prissegmentet.

Link to comment
Share on other sites

KJøp Classic`n. Har hatt duralyt selv 3-12x50 m lys, hadde følelsen av å bli svimmel av å se igjenom den på 3 og 4 ganger forstørlse, men videre var den klar, med den var kansje en tanke mer lyssterk enn Z6i je byttet den ut med. Men for alldel Duralyten er en veldig bra kikkert til den prisen, men den kan ikke måle seg med Classicen etter min mening.

Mvh Per Edvin

Link to comment
Share on other sites

Det var litt frustrerende med så ulike erfaringer.. :roll: Blir stående å veie opp og ned her! Man må vel fort ut med 8000 for en classic?

 

Har jo lyst til å gi en bra kikkert i gave som hun kan ha glede av i mange år, men så er det er jo litt prisavhengig og...

 

Er det verdt å legge i et par tusen ekstra? Hvor mye bedre blir kikkerten?

 

Ser det selges Classic modeller med M feste. Disse vil ikke virke med vanlige ringer?

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er vel en tendens her på kammeret til at kun det beste er godt nok. Jeg har også hatt en Leupold VX1 2-7x32. Den funket helt greit den også. Jeg tipper du hadde blitt fornøyd med Duralyt. Men selvfølgelig kan du få en bedre kikkert dersom du bare legger mer cash på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Duralyt er helt ok til det bruket du skisserer.

Det jeg sier er at "noen" eksemplarer har vært litt uklare ut mot kanten.

Det skulle tilsi at de aller aller fleste er 100% og da har du et godt sikte som jeg ikke ville betenkt meg på å eie.

Mitt ble etterhvert byttet med en Nikon Monarc Gold 1.5-6x42 med 10 cm øyeavstand og tysk#4 retikkel.

Står i dag på en 375 Ruger og funker helt ok den også til litt over fire tusen på XXL.

Det var ikke fordi Duralyten var dårlig, men jeg foretrekker #4 retikkel, og øyeavstanden var bedre på Nikonen.

 

Så kjøp gjerne Duralyt til damen og får du ett du ikke er helt fornøyd med får du sikkert byttet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det kan bli korte avstander, bør du også vurdere Duralyt'en i 1,25 - 5 X 36. Jeg har en slik, og optisk er den helt OK. Den har heller ikke "dorull-effekt", dvs., du får øket synsfelt, helt ned til minste forstørrelse. Det er faktisk ganske OK å skyte med den, omtrent som man skyter med en Aimpoint, dvs. "se" med begge øynene.

 

Hvis jeg skal ha noe å utsette på den, er det at den bare (? - fortsatt ?) leveres med "6"-retikkel (og 60, med lys). I dårlig måneskinn ser en ikke det tynne trådkorset, og det er for stor avstand fra de tykke stolpene, til at en kan plassere dyret der det burde være, når man skal skyte. Hvis man har dyret på kloss hold, er 6-eren OK, men jeg ville nok heller hatt en vanlig 4-er-retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar! Dette vil bli hennes første kikkert, så om den i framtiden ikke er helt etter hennes ønske, er det jo bare å bytte ja. Det vil i all hovedsak bli brukt til posteringsjakt på høsten. Jeg har jo lest om hvor viktig det er med god optikk her inne, men da jeg skal handle ei børse til henne også kan jeg ikke gå noe særlig over prisen til Duralyten i denne omgang.

 

Tenkte å gå for en Tikka T3 Supervarmint. Det er vel et trygt valg?

Link to comment
Share on other sites

Hvis hun skyter bedre med tykkpipet rifle, kan det tyde på at hun foretrekker mindre rekyl. Og det er jo ikke uvanlig. Kjøp en lett rifle til henne, så har du allerede løsningen på hva neste gave blir. Lyddemper!

 

Skulle ønske at dama mi jakta, så uendelig lettere å finne gaver!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...