Jump to content

Hurtigmontasje til Sako!


Daywalker

Recommended Posts

Hei!

Noen som har peiling på om der finnes kikkert montasje med hurtig feste dvs hendler al Leupold QR som er

tilpasset Sako rifler?

Vet Sako har en orginal montasje med hurtig feste,men den er grise dyr.

Eneste kriteriet er at der ikke står igjen noen base på kassa når kikkerten er tatt av.

Skal kun feste i de orginale svalehale sporene...

Link to comment
Share on other sites

Hadde selv to sett av disse Warne montasjene for et par tre år siden. De veldig solide og fungerte fint ved det at jeg ikke mistet treffpunktet om kikkerten hadde vært av en tur. Mine var 30mm og virket litt store og tunge.

Husker godt at de var vankelige å få tak i! Måtte bestille på telefon fra England.

Mulig Midway kan skaffe dem i dag!

Hvis ikke ville jeg prøvd en US-basert nettbuttik.

 

Hva trenger du egentlig?

Jeg har to eller tre sett av de gamle orginale sakomontasjene i 1" med tommelskrue om du skulle være intresert!

 

Jeg har sliti litt med Leupold QR på to sako småkasser for 222 og 223, har måtte ty til litt bøsjemakerhjelp.

På 75'en i 6,5 bruker jeg Leupold QR, har 0 problemer og er veldig fornøyd (de første fangene jeg hadde kikkerten av og på hadde jeg nok opp til 2cm treffpunkt forflyttning, men etter 20-30 ganger synes dette å være helt borte).

Leupold QRbasene er veldig lave på kassa, og jeg vil anbefale dem på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Børsa er i hovedsak blitt brukt på elg jakt,den er i 375 H&H. Så det som har vært brukt frem til nå er Sako

sin orginal montasje. Kikkerten er en Leupold vx 2 1-4+20 så den kan monteres lavt...

Det eneste med den som irriterer med grønn er at jeg må til enhver tid ha en umbraco nøkkel i lomma.

Fort å glemme,fort å miste osv osv.

 

Hadde mest lyst på en hurtig med hendel,men en orginal sako med tommel skrue er absolutt en mulighet.

Alt kommer selvsagt ann på pris og tilstand på brukt.

Har sjekket Warne GRL QD på Midway og den kostet 800,-kr.

 

Så hva er det greieste og beste alternativet :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Tja.

Leupold QR baser ligger minst på det prisnivået midway skulle ha for de warne ringene. Og i tillegg kan det godt hende at du må ha exstension(disse er litt dyrere 500kr+?) ringer for å få kikkerten montert. Siden kassa er lang og kikkerten kort. Jeg har et par sett med QR baser og div dinger både på kort sako kasse(jeg måtte også modifisere litt for å få kikkerten til å passa på min 6,grendel på ei vixen kasse, tok fila fatt sjøl) og 6,5x55 kassa. Systemet fungerer godt, men stålet i ringene er ganske bløtt, og vil ved flittig bruk bli slitt. Trur nok at det er den billigste komponenten som gir seg først. Dvs låsepinnen på kikkertringen. Men siden du har en kikkert med bra vidvinkel er vel ikke behovet så stort for å ta kikkerten av og på hver eneste jakt dag?

Kikkertbasene har samme type låsing som orginal opti-lock basene har, men er mye spinklere på Leupold`s QR baser.

Knakk den leppa som holder basen fast i sporet på kassa her om dagen da jeg skulle etterstramme div skruer før skyting.

Jeg har ikke prøvd de warne ringene som var i linken.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...