Jump to content

Hvorfor ikke reimfeste på løpet?


AkE

Recommended Posts

Jeg lurer rett å slett på hvorfor det sjeldent monteres reimfester på løpet på nye rifler, og hvis de tilbyr reimfester på løpet da bare på tracking eller safari rifler. Selv har jeg ettermontert dette på flere våpen og syns dette gir en mye bedre bærekomfort både med og uten lyddemper. Så hvorfor? Bare jeg som er sær, eller er det en dårlig løsning som har gått ut på dato?

Link to comment
Share on other sites

vis man skyter med reim så vil det gå utover presisjonen på våpnet, man etterstreber å ha fritt liggende løp. og med en reim hengende på løpet, kan den gi mere spredning, jaktsammenheng snakker vi ikke om merkbart men man finner ingen konkuranse rifler med festet der.

Link to comment
Share on other sites

Ang remfeste på pipen.

Problemet opstår primært om man anvender kikkertsikte. Årsag, kikkerten er monteret på låsekassen, og om du drar i remmen, bøjer du pipen, og dermed flyttes trefpunktet, uden at kikkertens sigtepunkt følger med.

Anvendes derimod åpne sigtemidler, er problemet markant mindre, da sigtelinjen følger med pibens centerlinje, uanset om piben utsettes for påvirkning i op eller nedgående retning.

 

Ofte er det evige svar på alt som skytter ikke helt forstår PIBESVINGNINGER.

Det minder mig alt for meget om at lægen som ikke helt klare en diagnose, skylder på en VIRUS.

Begge dele er så uhandgribelige og diffuse, at die hvis man sænker brynet, og med bekymret stemme enten siger virus eller pibesvingninger, så tror alle at man har meget peiling.

 

Ofte er der markant mere precise og logiske forklaringer på problemer.

Link to comment
Share on other sites

Men vil ikke treffpunktet bare bli forandret hvis man drar i reimen når man skyter? Vekten av reima og pipefestet vil jo være konstant så lenge man lar den henge fritt, og under skyting så vil vel da treffpunktet være konstant? Men at jeg må holde meg unna å feste to-fot eller bruke reimen til støtte under skyting er "ulemper" jeg fint kan leve med.

 

Alltid greit med en enkel unnskyldning for å forklare ting vi ikke skjønner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser vel for meg at måten den ofte blir festet på sånn som lodding, ikke er helt gunstig for spenninger i stålet, særlig nå som rifling ofte er utført med knapping som gir mer spenning i stålet. I gamle dager var det vel kaldhamring og riflekutting som regjerte og da var ikke dette såååå farlig. Bare gjetter her nå.

Link to comment
Share on other sites

En sannhet med modifikasjoner H.K.

At det er "mote" med løpsbånd på safaririfler blir en noe enkel forklaring.

Safaririfler var/er vanligvis i noe kraftigere kaliber, og tradisjonellt hadde de forholdsvis kort og slank fremstokk.

Plassering av remfeste med løpsbånd var dermed helt naturlig.

 

En annen grunn er at remfeste på stokken kan gi en skikkelig smekk på fingrene på rifler med kraftig rekyl.

Og til sist, en bærer rifla noe lavere med remfeste på løpet.

For noen er dette ett moment om en smyger/ går mye i kratt og tett buskas/skog.

 

At tradisjonen er opprettholdt på en del våpen hvor remfeste like godt kunne vært på stokken, blir en detalj som noen liker, andre ikke.

 

Jeg har løpsbånd på min "safaririfle" en Ruger Hawkeye Africa / 375 Ruger og syns at rifla henger godt og lavt på skuldra kontra de andre jeg har med remfeste på framstokken.

Dessuten syns jeg det er pent og når det i tilegg er funksjonelt er jeg en happy customer :)

Naturligvis bruker jeg ikke reima som støtte på denne rifla, og grunnen er som ignorant beskriver.

 

375Ruger001.jpg

Link to comment
Share on other sites

At tradisjonen er opprettholdt på en del våpen hvor remfeste like godt kunne vært på stokken, blir en detalj som noen liker, andre ikke.

Det var det eg tenkte på med "mote" :-) Er fullstendig klar over bakgrunnen til denne moten, og er heilt einig i at børsa heng fint på skuldra med fremre reimfeste langt fram. Eg har forresten ein modifisert M67-stokk til jaktmauseren min, og der har eg skrudd reimfestet inn langsetter stokken lengst fram. Kjempefin å bera.

Link to comment
Share on other sites

Reimestet må være på løpet for at rifla skal kunne bæres lavt og behagelig på ryggen. Med festet i stokken henger den høyere og mere fra ryggen. Presisjonen blir ikke skadelidende hverken av loddingen eller vekta. Men blir som regel det hvis du bruker reima som skytereim.

 

Men det er selvsagt billigere å skru reimfestet inn i tre. OG med reimfestet på forstokken kan du bruke reima når du skyter, hvis stokken er solid nok og pipa friflytende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...