Jump to content

S&W Model 41


Ørret

Recommended Posts

Tenkte å kjøpe meg en .22 etter vinteren, men sliter med å velge.

Har mest lyst på en brukt Model 41, men noen sier han er kranglete med funksjoneringa. High Standard Victor er også aktuell.

Hva kan jeg forvente hvis jeg kjøper en m41?

Skal i hovedsak brukes til mengdetrening og plinking, og gidder ikke å ha en pistol med driftsproblemer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ut fra mine erfaringer med den er den problemfri med mindre du slurver med pussingen. Den er et håndbygget matchvåpen med dertilhørende tighte tilpasninger, og krever skikkelig stell. Min rutine på den er at hver gang jeg har vært på banen med den gjør jeg feltmessig demontering + skrur av skjefteplatene, rengjør sleiden og glideflatene i rammen med solvent, sprayer avtrekket med solvent overalt jeg kommer til, lar det godgjøre seg i 10 minutters tid og blåserrent ed trykkluft, smører glideflatene og setter sammen igjen. Har ingen funksjonsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Kommer ikke til å selge min heller.

 

Har ikke hatt noen problemer å snakke om utover et par matefeil på ca 2000 skudd, enkel å demontere for puss og trenger ikke ofte puss heller ..

 

Har du muligheten så prøveskyt før du handler.

 

I samme klasse og litt lettere så kan du også vurdere en Hammerli 208, jeg bruker sistnevnte til baneskyting og begge til felt.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg fikk enda meir lyst på den nå, havesyken er sterk! Hehe..

Er det noen grunn til å velge en annen pistol (ikke rørtang)?

Hvordan er avtrekket sammenlignet med en 686?

Er det noen årsmodeller som er bedre enn andre?

Noe spess man bør kikke etter ved kjøp?

 

Pøs på med info, og takk for svar så langt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Model 41. Har skutt et par tusen skudd med den og det er en fantastisk pistol.

Enkel å plukke fra hverandre og pusse. De er så og si uslitelige og solid bygget.

 

Jeg synes den ser flott ut og jeg har ikke vært plaget av feilfunksjonering.

 

Fra hva jeg hører fra amerikanske forum, prøv å finne en gammel årgang. De beste skal ha "A" i prefixen i serienummeret eller kun tall.

Særlig anbefalt er modeller fra før 1980.

 

Se mer info om serienummer her:

http://www.jottacloud.com/p/pofeet/c47d ... 10462d52fc" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg fikk enda meir lyst på den nå, havesyken er sterk! Hehe..

Er det noen grunn til å velge en annen pistol (ikke rørtang)?

Hvordan er avtrekket sammenlignet med en 686?

Er det noen årsmodeller som er bedre enn andre?

Noe spess man bør kikke etter ved kjøp?

 

Pøs på med info, og takk for svar så langt :mrgreen:

 

Om du skal velge en annen gammel pistol i samme segmentet som 41'n så ville jeg sett på en High Standard. Presisjon og avtrekk er like gode stort sett. Om du skal se på HS så se innom amerikasnke forum og les deg opp på hvilke som er bra og hvilke som er kjent for litt mer problem. Største problemet med en HS er stort sett om det skulle være noe kluss med magsinleppene. Da blir det fort krøll. Er dette i orden går det bra.

 

For begge (HS og S&W 41) gjelder det å få tak i en som er laget til rette tiden. Dvs før de flyttet produsjonen rundt her og der og før det ble "dårlige" tider i USA. tidlig 70 tall er som regel god stemning på HS.

Har hatt en 41 selv og var igrunn veldig godt fornøyd med den. Det sto mellom en eller annen HS og 41. Ble 41 den gangen siden det kom en forbi og den var laget til rett tid på rett sted. Tror det var OIH her på forumet som hadde den før meg. Litt småkrøll i starten, men det var bare små grader der sleide treffer løp. Fjernet dette og alt funket bra så lenge jeg hadde den. Se at ikke tennstempel har laget merke og grader over kammeret. Ikke ukjent fenomen på .22 våpen med for langt tennstempel og mye klikking. Kom over en HS for et par år siden som var akkurat slik jeg ville, så da ble 41 byttet til fordel for denne.

 

På 41

Se etter det amerikanerne kaller "peening" i bakkant av løp. Metallet blir banket til og det "tyter" ut på begge sider. Samme med Sleide. Den er litt finurlig bygd opp og har en hardere del rundt støtbunn enn resten av sleiden. Da gir det som ikke er herdet seg mer enn det som er herdet/hardt. Ellers er det ikke de helt store fellene å gå i med en 41. Sikringen er vel ikke verdens beste/mest brukervennlige, men det er smak og behag. Og... hvor ofte bruker du den på en pistol?

 

Det står side opp og ned på div forum om disse to. Søk på High Standard vs Smith & Wesson 41, så finner du masse.

Link to comment
Share on other sites

Svenskeklubben har en M41 som jeg brukte i 6 måneder, funket fint uten problemer selv ved kalde temperaturer ned mot -30C. Etter att je brukte den er den blitt brukt av andre nybegynnere og såvitt jeg har fått med meg funker den fortsatt uten problem. Kun skutt CCI standard med den.

Link to comment
Share on other sites

Min er fra 1979, kjøpte den brukt for litt over 1 år siden. Men har hatt en del problemer med den. Synd jeg ikke så dette når jeg kjøpte den. Kjøpte den via en forhandler så jeg vet ikke hvor mye den har blitt brukt men jeg mistenker at det det har gått noen tusen skudd....

Link to comment
Share on other sites

Den ser jo ut som den er mishandlet med verktøy eller noe sånt, nå er ikke jeg noe fagmann på våpen men tviler på det er mulig og ødelegge så mye med vanlig bruk. 22LR har jo myke kuler og hylser.

Det som sliter på våpenet er "smellen" det får når sluttstykket stopper mot bakkant av løp/kammer. Og dette er uavhangig av om kulene er myke eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ja det stemmer det Domino, så for og få sånne skader på en 22LR pistol må det vel være noe som har ligget i mellom sluttstykket og kammer som har vert hardere en ei 22 tomhylse vist skaden kommer fra skyting med våpenet.

Så jeg tror det er noen som har mishandlet den verktøy eller noe sånt

Husker fra min tid som mekaniker at vi brukte mellomlegg av mykere metall for og ikke skade stål deler vist en måtte bruke hammer eller presse på ting.

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykket slår jo mot bakkant av kammeret. Det er sluttstykket som påfører våpenet den skaden. Jeg ser tilsvarende stuking i bakkant av løpet på min FAS 602. Og der vet jeg at det ikke har ligget noe imellom.

 

Med forbehold av at evt har feiltolket bildene.

Link to comment
Share on other sites

Ja sånt ser det ut på min også, ikke noe synlige skader eller slitasje. Kan heller ikke se noe som kan klare og lage slitasje merker på den pistolen sånt som Domino beskriver. På mod 41 er det to helt slette flater som treffer hverandre og disse flatene treffer ikke så langt nede som denne har skader ut fra hva jeg kan se på bildene og sammenlignet med min pistol.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...