Jump to content

Spurvepistol munnlader


deerhunt

Recommended Posts

Det ser ut som en Liege, fra Belgia. De ble solgt til adelen for selvforsvar (dog en kniv er mye mer effektiv da disse har en treffsikkerhet på noen få meter)

 

Ser ut til å være i grei stand, men den mangler en liten tapp (nippelen) som tennhetta skal ligge oppå.

 

Jeg har en som ligner (også en Liege) laget i messing.

 

perkpistol.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel aldri slike billige lommepistoler vært forbeholdt adelen Rausheim? De hadde råd til adskillig mer ekslusive og brukbare saker. Belgia hadde en stor og rimelig våpenproduskjon av alle kategorier, men hovedtyngden var ikke i noe adelig marked, snarere tvert imot. Dette er et eksempel på almuens våpen.

At kniv skulle ha mye lenger rekkevidde enn noen få meter er meg usannsynlig. Jeg kastet mye kniv i min ungdom, og det er ikke noe lettere det enn å pekeskyte med pistol. Dessuten er en kastet kniv nettop det, kastet. En tomskutt pistol kan du fortsatt slå med.. En ukastet kniv har en rekkevidde på en armlengde+knivbladet strengt tatt... Sjelden så mye som noen få meter :lol:

Naturligvis er det en viss ulempe med bare ett skudd, derfor hadde flerløpede våpen og til og med kombinasjoner med knivblad og eller slosshanske en viss utbredelse på den tiden.

 

Nåja, idag er dette uansett bare en hyllepynt eller til nød en banekuriositet. Vet ikke om NSU har noe program hvor de kan brukes, men smelle og ryke gjør de nok. Skal den prøves er det lurt å få den sjekket ut av en børsis først. Mange svartkruttvåpen sliter med gravrust i løpet pga manglende puss. Slammet etter avfyring tiltrekker seg fuktighet, og er surt slik at rusta fort får godt tak.

 

Svartkrutt.no er et fornuftig sted å henvende seg for mer presis info av kølabrennende ildsjeler. Der vil det trolig også gå an å få svar på om/hvor det går an å oppdrive deler.

Link to comment
Share on other sites

Det fantes lomme- og muffepistoler i adskillig dyrere og mer eksklusiv utførelse. Det der er definitivt en billig sak beregnet på den vanlige mann i gata, eller kvinne for den saks skyld. Husk at fattigfolk den gang som nå var mye mere utsatt for vold og kriminalitet enn overklassen, så folk fra de lavere samfunnslag hadde vel så stor bruk for selvforsvarsvåpen som det overklassen hadde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...