Jump to content

Kjøpe matchpistol brukt?


freezingduck

Recommended Posts

Hva er en GSP i 22lr med 32 topp verdt?

Har sett på å kjøpe en brukt.

Den er sikkert 20 år gammel og gått et ukjent antall skudd.

Pris pr. dags dato er 6.000kr

 

Har aldri prøvd en GSP før, og har nok ikke muligheten heller, men har skjønt at det er et greit og veldig funksjonsikkert våpen.

Løp og kjøp?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Rausheim, men det sagt så kjøpte jeg en GSP med 32 topp, uten å ha hverken sett den før eller prøvd den på forhånd. Jeg ga 7000, i originalkofferten og med 2 magasiner i hvert kaliber, avtrekk i 1000 g og 1360 g, men den hadde også det nye avtrekket og et grep fra GSP Expert. Jeg aner ikke hvor gammel den er, men den er uten sikring så den er vel laget etter 1980. Den holder til 5 blinker på 25 m banen (hvis han som holder i den gjør jobben!), spiser all slags ammo (unntatt gamle russiske Vostok som Gressvig solgte i sin tid, men det skyldes at kulediameteren er ca 5,8 mm så de entrer ikke kammeret) med omtrent 0 i funksjonsfeil så langt. Jeg måtte bytte utkasteren på 32 toppen, det er alt, og jeg nærmer meg vel 40 000 skudd med denne nå. Kan fremdeles telle klikk og annet trøbbel på en hånd tror jeg.

 

Så, jeg ville ikke hatt betenkligheter med å kjøpe en brukt GSP, men se på den, og prøv den, først dersom du har mulighet for det.

Link to comment
Share on other sites

Enig med de som har svart her . Jeg har kjøpt flere brukt selv og jeg sier at kjøp brukt av gode merker eller kjøpe billige nye . En GSP som du nevner sliter man aldri ut og er stabil . Er det absolutt av de gamleste syns jeg egentlig 6 lapper er nok selv med 32 sett men er den ikke spikket og modifisert mye kan prisen være grei likevel hvis det følger med nyere avtrekk .

Nå syns nok jeg også det er dumt du ikke får tilgang til og hatt den i hånda først og kanskje sammenlignet den opp mot andre tyngdepunktmessig . For min del syns jeg 'rørtanga' er litt spesiell slik men du tilpasser deg dette med litt trening . En GSP er vel det rimeligste du kan skaffe med 22/32 topper også .

Link to comment
Share on other sites

Synes vel ikke 6k var så ille, betalte mere for min med .32topp. Min er fra sent 70-tal og har russlet en god del skudd før jeg kjøpte den.

Har russlet igjenom over 10k skudd 22lr i min eie siste året og den er driftsikker. Selv ned på -27C.

 

.32 toppen derimot er mere følsom. Hylsa vill ikke alltid ut av kammeret hvis det er møkkete. Men med 2-3 trekk med boresnake eller vanlige pusselapper i bommull etter hver skyting er ikke dette noe problem. Har skutt knappt 1000st .32 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Prøv først, uansett. Balanse og skjeftevinkel må passe deg for at du skal skyte bra og trives med våpenet. Når du kjøper et brukt våpen, ta også høyde for bytte av rekyl- og slagfjærer. Du vet ikke hvor lenge det er siden slikt er byttet (hvis det overhode er byttet) og det er lite motiverende å starte et nytt våpeneierskap med feilfunksjoneringer.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en tråd her ute engang om dette og de fleste mente at gammel Gsp var marginalt dårligere mhp avtrekk og lengde på siktelinje.

Grepene varierer jo noe.

I går testet jeg begge Waltherene mine. En over 20 å gammel GSP og en splitter ny Expert. Med den gamle dro jeg en 48 serie med og den nye 46/47. Altså motsatt av hva som er forventet- Gammel = 5000kr Ny 24500 ink 32 topp. Flere serier hvor en lapp dekket tre hull med den gamle.

Nytt grep på den gamle, så er det den som blir med på neste stevne.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er vel at du får prøvd så mange forskjellige matchpistoler som mulig og finner ut hvilken du liker best.

Det er gode bruktkjøp på de fleste modellene hvis du ikke har dårlig tid. Jeg har også kjøpt brukt matchpistol i den prisklassen og er strålende fornøyd! Og veldig glad for at jeg fulgte råd om å kjøpe brukt matchpistol fremfor Ruger mark III, Browning buckmark eller den grufulle Walther M4 som jeg vurderte i begynnelsen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes GSP'er er generelt overpriset. Det verste med GSP er de små mulighetene til å stille avtrekker-lengde. Dårlig plass til pekefinger, fortung, forferdelig gammeldagse smale, pinglete sikter - mye bedre å betale det samme eller litt mer for en langt bedre og nyere matchpistol - synes jeg. GSP har etter mitt skjønn en merkelig sterk posisjon - vet ikke om det er fordi den en gang, sammen med Unique des 69, var eneste skikkelige alternativ for bra matchvåpen. Får du en FAS Domino til å funksjonere, mener jeg at dette er et langt bedre verktøy for å treffe en blink, og disse kan man skaffe til 2-3-4000,- Husk å lytte til flere folks meninger Trådstarter - det er mange eldre skyttere som skryter av GSP, men jeg TROR at mange som skyter bra med GSP ville skutt minst like bra med andre våpen..

Mvh !

Link to comment
Share on other sites

Tja. GSP kontra Benelli Hammerli Pardini Feinwerkbau Morini Ruger(var den min mor lærte meg å skyte med for over tredve år siden), Browning High Standard(The Viktor skøyt jeg mye med(plinket) for nærmere 40 år siden osv osv. Noen liker mora, andre dattra og noen av oss liker begge.

Prøv ut tre fire våpen og se hvem som passer deg best.

Den gamle Walteren jeg kjøpte for ett par uker side ble kjøpt inn til datteren min da førstevalget, Benelli WP90, foreløpig var litt utenfor rekkevidde pga økonomi.

Jeg har ikke skutt med gammel GSP siden 77 eller 79. Tok den rett ut av plastboks og skøyt en 48 runde, mens Experten jeg kjøpte i sommer og som jeg har skutt ca. 1500 skudd med kun gir meg 47 serier at best.

Noe som viser at dyrest og nyest ikke nødvendigvis for meg i alle fall er riktigst. Kommer til å skyte gammal GSP med Expert løp på klubbstevne i morgen. Time will show.

Rådet om å prøve diverse står og forhåpentligvis ikke la seg blende av nytt og dyrt, men av hva som gir DEG treff i blinken innenfor dine økonomiske rammer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er vel at du får prøvd så mange forskjellige matchpistoler som mulig og finner ut hvilken du liker best.

 

Dette er vel det vektigeste rådet du har fått i denne tråden :D

 

Jeg synes GSP'er er generelt overpriset. Det verste med GSP er de små mulighetene til å stille avtrekker-lengde. Dårlig plass til pekefinger, fortung, forferdelig gammeldagse smale, pinglete sikter

 

Får du med det "nye" avtrekket kan du stille avtrekkerlengden :!: (Men, det koster skal du ha et nytt, Stenvåg tar ca 2500 for det :evil: )

Pinglete sikter :?: Jeg fikk med korn i flere bredder, og flere bredder på skuret. Enkelt å tilpasse slik at jeg i hvert fall ble fornøyd.

 

jeg TROR at mange som skyter bra med GSP ville skutt minst like bra med andre våpen..

Mvh !

 

Det tror jeg også godt kan være tilfelle, om det er en pistol i samme klasse som GSP. Det koker ned til det som 300 sier ovenfor her: Velg det som du føler deg mest komfortabel med :D Jeg f.eks. har prøvd en AW93, og den var jeg ikke komfortabel med :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ser da på "det nye" avtrekket som ekstrautstyr, som koster 2.500 kr. Da er vi oppe i ca 8-9.000 kr for en GSP. Det er ikke dette vi diskuterer i denne tråden, er det? (Og da mener jeg ENDA sterkere at de er overpriset).

Bytte mellom to lengder avtrekk: Da er det bare å håpe at avtrekkerlengden passer perfekt for skytteren i én av disse to posisjonene. Jeg skriver "små muligheter til å stille avtrekket" - i forhold til alle andre matshpistoler med trinnløs posisjon, har jeg vel ordene mine i behold?

Link to comment
Share on other sites

Ett annet tips er vel att du ikke må beholde det første våpnet du kjøper for all evighet :wink:

Inntrykket jeg sitter med er att brukte våpen ikke synker noe spesiellt mye i pris så lenge dem blir tatt vare på. Vill tru du kan selge ditt brukte våpen for lignende sum som du betalte noen år tidligere. Vill tru tapet i stort begrenser seg til gebyret på ervervslisensen.

Link to comment
Share on other sites

Det er en forskjell på hva "du får med" når du kjøper en brukt pistol, og hva du legger ut på "ekstrautsyr" eller oppgraderinger etterpå. Jeg f.eks. investerte i et Nill-skjefte etter kjøp, det kostet rundt 200 Euro, jeg fikk det levert til en tysk venn og hentet det siden nå jeg allikevel var på besøk hos han, så jeg sparte frakt, moms og eventuell forhandleravanse her hjemme.

 

Snakker man om "det nye" (1000g only) kontra " de gamle" (1000 g og 1360 g) avtrekkene til GSP så ligger det på hjemmesiden til Hunters House en artikkel om innstilling av alle avtrekkene, og der påståes det at "de gamle" avtrekkene faktisk er et "hår" bedre enn det nye, men at det nye er lettere å stille inn perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Forstår at walteren er blitt gammel og ser gammelmodig ut etter over 50 år i produksjon nærmest uendret. Den er ikke like fancy som Pardini SP, Hâmmerli SP20 RSS, SSP og alle de nyere våpnene, men ærlig talt. Er du så god at du ser og kjenner og ikke minst noterer høyere poengsummer med nyere og mer moderne våpnene, så er jo saken KLINKENDE klar. Du må se på de tre, fire aller beste og dyreste matchpistolene som finnes og velge en av dem. Da kommer du ikke utenom Benelli, Pardini, Morini og Hämmerli.

Les denne.

http://oslopistolklubb.blogspot.no/2009 ... -22lr.html" target="_blank

Men da er også ammovalg, skjefte, sko, jakke/vest, briler og andre ting vesentlige i det store hele bilde.

 

Jeg for min del er passë som skytter på alle måter, men jeg trives i miljøet og fortsetter å skyte fordi jeg fortsatt synes det er morro. Ungdommene mine er i ferd med å passere meg både på banen og i felt. SO WHAT?

 

Å velge ett våpen betyr også at du legger listen ett sted, økonomisk, tidsmessig/treningsmessig og emosjonelt, men gjør det på en rasjonell måte.

Jeg skyter uansett våpen ikke lenger 50 runder.

Skrev over.

Tok den rett ut av plastboks(gammal GSP) og skøyt en 48 runde, mens Experten jeg kjøpte i sommer og som jeg har skutt ca. 1500 skudd med kun gir meg 47 serier at best. Hadde jeg aspirert til å bli norgesmester hadde jeg nok funnet fram pengene til en skytemaskin, men jeg trenger det ikke. Trenger du det? Uansett tror jeg en GSP er god nok til å hevde seg greit.

Det er dessuten fordømt nemt å bytte fra 22 til 32. To våpen i ett. Lett å ta våpnet ned for puss/ ettersyn og det skyter fortsatt meget bra for en rimelig penge.

Funksjonssikkert er det også.

Nå må jeg vel ha skrevet mer enn nok om GSP :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke FORSVARET ditt Pedro.. Jeg skrev hva jeg mente om GSP, fordi det er relevant til det trådstarter begynte med. Det er nettopp dette forsvaret av særlig GSP jeg synes sørger for en kunstig høy status på GSP'en - det er nettopp slike holdninger som da ikke blir helt nøytrale etter min mening. Blir fort useriøst å skrive om den ene 48-serien du fikk til med GSP, sorry.

 

Angående de 4 matschvåpnene du skriver om - enig - men plusse på Matchpistol og nye GSP'en.? Men faktisk synes jeg Benellien ikke hører til blant topp-pistolene. Har aldri kjent maken til vanskelig dame ift. sideveis bevegelse når man trekker av. Benellien er det minst tilgivende jeg noen gang har eid/prøvd. Ift. den eldre modellen WC 95, er det for lite nytenkninger i konstruksjonen, selv om Benellien er det mest funksjonerings-sikre jeg har hatt. Jeg synes Benellien blir for "snutete" - for langstrakt ift. bredden på den - og som jeg synes går ut over stabiliteten og dermed roen til å utføre de riktige tingene under tidspress. Pardini virker til å være like funksjonerings-sikker, men her ødelegger et akkurat litt for kort magasin statestikken for feilfunk. (Kan utvides). Da jeg skjøt med Benellien, VISSTE jeg at jeg egentlig "fortjente" bedre resultater, men våpenet var det siste jeg ville skylde på. Men jeg kom meg ikke unna nettopp våpenet og Benellien; og jeg hadde nok rett, for da jeg byttet ut Benellien med Pardini, skjøt rekkordene i været - nokså ekstremt. Dette er ikke for å fremheve meg selv, og det er kun treningsresultater, men på NAIS Fin gikk jeg fra 288 til 297 p, og Hurtig fra 563 til 578, og dette skjedde i løpet av et par uker etter at jeg byttet til Pardini. Plutselig hadde jeg følelsen av God Tid på 6-sekunderen. Så: Pardini kan jeg varmt anbefale å prøve, men tror Hämmerli, Morini og Matchpistol er "like bra" - og at man dermed bare må la den beste Godfølelsen avgjøre individuelt når man skal handle.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg aspirert til å bli norgesmester hadde jeg nok funnet fram pengene til en skytemaskin, men jeg trenger det ikke. Trenger du det? Uansett tror jeg en GSP er god nok til å hevde seg greit.

Jeg tror heller ikke du trenger det. Slik som du formulerer deg (skriver at du er passé) så regner jeg med at du er minst V50. Og i alle øvelsene bortsett fra hurtig fin ville du ha vunnet NM-gull i alle veteranklassene med 47 i snitt. Så med et visst treningsnivå og sporadiske 48-serier med Gammel-GSP'en trenger du ikke skytemaskinen. Bare nok ammo.

 

Men for oss som trenger en mere skrå skjeftevinkel for å skyte godt, funker det bedre med en gammel FAS!

Link to comment
Share on other sites

Eller som det er sagt flere ganger ovenfor her:

 

Prøv så mange panger du får lagt dine vanter på, og kjøp den du er mest komfortabel med :D . Jeg er snart i V70 (og det er jo nesten GSP'en også) og jeg sier at når årsaken til at jeg ikke skyter 50-serier er pistolen, da skal jeg bytte til noe dyrt og fancy noe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Våpenet trådstarter siktet til er produsert midt på 90-tallet ifølge vpnr. lite brukt og to avtrekk av nye typen med bruksanvisning av forskjellige justeringer. flere sikter i bredde og høyde. medfølger og diesett(RCBS) i prisen (7k) og en drøss med magasin og div. dette er ikke en salgsannonse, den ligger i salgskammeret. ville bare kommentere denne tråden nå når TS valgte et annet våpen....

Link to comment
Share on other sites

Barbaren: denne må du prøve om passer i hånda di før du kjøper :!: . en skytterkompis har en slik og han har for store fingre til grepet. på denne pistolen må hele ramma byttes om du vil ha nytt grep... grepsvinkelen er helt grei. jeg får til å skyte både med den TS nevner og min kompis sitt våpen. vekta er som på alle våpen, man må bli vant med balansen i våpenet. sjekk med selger om der er med reservedeler. tenker da rekylbuffer. (hvis ikke det kun gjaldt på 32 versjonen)

med de ekstra avtrekkerne er prisen helt grei

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37448998

Noen som kan si noe om denne? Er pris grei? Hvordan er vinkelen på grepet kontra GSP?

Hammerlien sitt grep er noe med det beste jeg har kjent uten å måtte begynne og slipe og fikle

for mye.

 

Faktisk så er denne løsningen vel så smart som noe annet og faktisk billigere også, og

det er heller ikke noe problem om det ikke skulle passe 100% (noe som svært få grep gjør).

Du kan slipe og bygge akkurat like mye som på et annet grep. Det argumentet at dette må

passe med en gang kjøper jeg ikke. Man har akkurat dem samme mulighetene som på hvilke som

helst annet skjefte til å slipe og bygge. 1-skrue og hele skjeftet tas av. Smart og enkelt.

 

Uansett matchpistol så koster grepene rundt 2000,- i en Norsk butikk. Det hammerli grepet kan du

få 2 stykker av fra Danmark til samme pris som du betaler for 1-treskjefte til noe annet.

http://www.karlslundesport.dk/default.a ... u&Item=111

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke basere deg på hva andre sier om grep, grepsvinkel og balanse/vekt. Aller helst bør du skyte med det aktuelle våpenet. Det absolutte minimum er at du må kjenne på det, og ta så mange løft og tørravtrekk at du har rimelig god grunn til å tro at våpenet passer deg og din hand.

 

Dette er min mening, og for en gangs skyld vet jeg at jeg har rett!

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har du rett, du har alltid rett.

Jeg har en gsp men vinkelen er litt for rett for meg, så det er noe ekstra masse på den nå og kornet kommer riktig opp uten at jeg må justere med håndleddet. Grepet må nok uansett modifiseres, men en pistol med større vinkel kunne spart meg endel arbeid. Jeg burde ha brukt mer tid på å prøve forskjellige våpen osv.

Link to comment
Share on other sites

Du bør vurdere dette utsagnet fra meg først:

Det er mulig du kan våpen, men kvinner er det ingen som kan. Det som kommer til å skje hvis du skulle presentere dette for henne er at først blir hun fornærmet fordi du gir inntrykk av at du aldri får bestemme og dermed setter henne i et dårlig lys når det angår hennes behandling av partner. Dernest fordi du ikke lytter til henne, men til helt ukjente mennesker på Internett. Så blir hun trist fordi du ikke elsker henne, fordi det fremmede mener betyr mer for deg enn det hun mener, og slik fortsetter det helt til (avhengig av hva du foretar deg) 1 makeupsex og 2 en måneds nonsexperiod.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

S.O.N- Takker. den linket du la ut beviser at jeg tok skammelig feil. my bad :oops: skal gi tips til kompisen min om at grep er å få tak i løs. jeg prøver på ingen måte å nedvurdere sp20. jeg bruker å spørre kompisen min om jeg kan låne Caddilacen hans. dette pga av at den passer meg perfekt mtp vinkel og at den har et veldi bredt baksikte. det jeg mente med at dette våpenet må man prøve er basert på min oppfatning om at plastskjefter er vanskeligere å forme enn treskjefter.

(kan seff surre vulketape og slikt men det blir fort bulkete)

hm.. artig da lærte jeg noe idag og :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å verken slipe eller støpe på dette plastskjeftet.

Man jobber like enkelt med dette som med alt annet.

 

Vil man ha tre-skjefte, så er heller ikke det noe problem. Da kjøper man det

fra Rink. Har selv gjort det siden jeg hadde et gammelt plastkjefte som

jeg kunne kappe og tilpasse sammen med rink skjeftet.

http://www.formgriffe.de/shpSR.php?sfC= ... 255&p2=255

Man skal vere oppmerksom på at bruksanvisning for tilpassing ikke er noe god, så

man skal studere tingene og gå sakte frem. Men jeg kan garantere at resultatet

blir knallbra og Hammerlien blir veldig flott med det skjeftet.

 

Men.....jeg bruker mest det originale skjeftet fordi det rett og slett passer best,

og jeg må også slipe på tre-skjeftet for å få det som jeg vil ha det. Så da blir

det original skjeftet jeg bruker mest.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...