Jump to content

demontere en gammel halvautomat.


flexxnes

Recommended Posts

hei

jeg har arvet en gammel halvautomat hagle. kaliber 16 for sikkerhets skyld. tror merke er fn herstal. men står browning patent på den.

 

kjøpte skudd og skulle prøve den en dag, men det kom jo ingen smell.

ved nærmere undersøkelser fant jeg ut at det ikke kom ut noe tennstift ved avtrekk.

 

noen som har noen formening om hvordan demontere og eventuelt få tak i ny tennstift?

Link to comment
Share on other sites

Du har en klassisk Browning Auto 5. Det viktigste du vil trenge er riktige skrutrekkere...

Forøvrig finnes det en bok om deling osv hos Brownells, samt deler.

Men først, når du skal sjekke om tennstiften "slår".

 

Ta av løpet (Skrua av magasin toppen, fjern fortre, trekk ut løpet)

Press sluttstykket tilbake med fingeren til du møter motstand i kassa, og ta avtrekk med fingeren over tennnål hullet.

Får du ikke et litt men merkbart dunk i fingeren da, har du ett tennnål problem.

Link to comment
Share on other sites

da tittet jeg gjennom de videoene. og tenkte jeg skulle prøve meg frem. egentlig med den visshet at om jeg fikk det fra hverandre kommer jeg aldri til å få det sammen igjen :D

 

men viste seg å være vanskeligere å få det fra hverandre enn jeg først trodde. sikkert ikke vært åpnet siden 1950, så hadde enten ødelagt skruene, eller skrutrekkerne.

så er like langt :/

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å fyre på med spray, la det ligge en dag, så skal det løsne :)

 

Hen holder du til? Kanskje noen her på kammeret kan hjelpe deg?

får prøve det. men de skruene virket veldig myke. er jo for flattjern, virka som det ga etter med en gang. skrujernet som jeg fikk plass til i sporet var veldig tynt også da, det vridde seg også.

 

holder til i halden.

Link to comment
Share on other sites

Denne hagla demonteres ikke som mer moderne hagler med moduler hvor alt henger sammen . Imidlertid er det egentlig bare å skru ut alle skruer og trekke ut delene etter system dersom det er første gang. Her er det mye omstendigheter med grundig tilvirking av deler , intet stanset blikk, alt er maskinert eller støpt.

Tennstiften , som jeg forsto var problemet , kan kanskje skaffes , men kyndig person kan tilvirke en slik.

 

Dette var verdens første autohagle i 1900 og vekker nok minner til mang en jeger av den gamle garden ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte vel faktisk en vanlig bordkniv i stor utstrekning for å få opp skruene med lange og tynne spor på "bessfar hagla" første gangen. Som ervert sier Og undedrtegne skrev,: Man mp ha riktig verktøy for auto-5 (Og det er det største problemet med dem :? sære skruer)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...