Jump to content

Tikka t3 + Nye Oryx = ?


iStig

Recommended Posts

Heisann!

Kjøpte en T3 i fjor og brukte oryx på storvilt med godt hell. Gode resultater i papp også. Men i år ser det verre ut. Har rett og slett ikke blitt trygg på presisjonen. Der jeg vanligvis hadde samlinger på 3-4 cm på 100m har jeg nå oppimot det dobbelte. På lengre hold blir det naturligvis enda verre. Selv med det billigste jeg klarer å oppdrive av ammunisjon (partizan) går bedre.

Har problemsøkt fra ende til annen, til og med vaska ren demperen, men siden det er bare oryx jeg sliter med så tar jeg nå spørsmålet videre her.

 

Er det flere som har problemer med årets oryx i t3, eller andre våpen? Er det årets konstruksjon med boattail som gjør at den bare velter ut av løpet istedet for å gå så fint som den har gjort tidligere? Har virkelig ikke lyst til å gå over til annen jaktammunisjon, men etter å ha pløyd igjennom to esker kuler som har havna over hele fjøla skriker lommeboka etter at jeg begynner å se på andre løsninger. Jeg vet rett og slett ikke om jeg tør bruke oryx til jakt når den går som nå.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det har noe med boattailen å gjøre. Min T3 (6,5) vil ikke stabilisere 140 Amax om det så gjelder liv og helse..

Har hørt om flere som har samme problemet med sin T3. Den stabiliserer tyngre kuler som f.eks Elite helt fint,

men Amax går på 10-15cm. Min har stabilisert alt annet jeg har prøvd (123grs, 130grs med BT), men 140grs med BT fungerte altså ikke,

og 156grs eller hva det er uten BT funker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg som prøvde å finne god unnskyldning til å kjøpe Blaser... ;)

 

Oglan> Det går fint! :) børsa har fått skikkelig puss mer eller mindre etter hver bruk og er tatt godt vare på, og ihvertfall nå som jeg har hatt problemer med presisjonen. Avmantling er også tatt. Demperen er også demontert og skrubba etter at problemene kom, uten noen forbedring. Kroninga er også sjekka , og kula tar heller ikke borti demper.

 

Lizzy> Demper ble montert i fjor og ble skutt inn på nytt etter montering, da med fjorårets Oryx og med ingen problemer med presisjon. Den er brukt jevnlig og uten problemer nå før den ble mata med ny oryx.

Link to comment
Share on other sites

En jakt kammerat ladet 9.3*62 og de samlet nesten hull i hull... Og han har veldig kort løp..

Men har du samme ladning og krutt.. Er ikke mange m/s som skal til opp eller ned for å ødelegge pressisjonen... Så forsøk med litt annen ladning... Det måtte jeg på ei annen kule...(hornady a-max)

Link to comment
Share on other sites

Takk, men det er ferdigrulla jeg plages med.

 

Prata med Norma nå, det er bare .30 som har fått BT ja. Så da er en feilkilde eliminert. De har ikke fått lignende henvendelser på den lot'en så de overraska meg med å tilby å erstatte ammunisjonen mot at jeg leverer inn resten av det jeg mener går feil så de får testa den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...