Jump to content

Universalladning .308 win?


KydeX

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg ble litt inspirert av en slik tråd ang. 30-06, men jeg finner den ikke igjen, så her prøver jeg meg selv med et par spørsmål.

 

Jeg holder på med ny rifle i nevnte kaliber. Den skal brukes til trening på alle mulige hold. Har også lyst å prøve på litt langhold etterhvert. Skal også jaktes på alt mulig vilt fra smått til stort.

 

Finnes det en ladning m/ kule som kan brukes til alt dette?

 

Eventuelt en trenings og en jaktkule som har like egenskaper og som kan bruke samme komponenter/mengde krutt osv. Og som går noenlunde likt?

 

Jeg trenger også informasjon om hvilke hylser og krutt osv. Som egner seg.

 

Pris er også et moment. Jeg ønsker å skyte mye, så prisen må presses.

 

Jeg har ladet .223 og .40s&w fra før, så jeg er ikke helt fersk, men med all erfaringen her på kammeret så har jeg ikke lyst å "finne opp kruttet" på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge nå brukt 155gr Scenar, 48.5 gr, Rem 9 1/2 eller CCI 200 (50gr i Palmahylser + CCI450) VV N550, 72mm. Gav 835 m/s i 50cm løp, og 795m/s nå i 40cm. Den brukes til trening og langhold, og litt BR. Skal jeg drepe noe så setter jeg 155 gr Berger Hunting VLD istf. Scenar, uten å endre NOE annet, de treffer da innenfor et klikk ut til 600m. Bergeren har jeg kun prøvd til 600m, og ikke drept noe annet enn rådyr såvidt jeg husker - hverken bukken eller kokken klager. Scenaren kom nå iallefall fram til 1300m - den gav god presisjon på papp på 1100m, og samler 5 på 100m uten å lage individuelle kulehull.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skutt noe annet enn rådyr og gås med denne rifla. Berger ekspanderer just passelig - med utgangshastighet på 800m/s og litt hold. På kloss hold er det noe voldsomt, men de detter fort da...

Scenar i 6.5 ekspanderer ikke, heller ikke i 338, så jeg har liksom antatt at den ikke gjør det i 308 heller. 223 Scenaren ekspanderer,heftig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å mase... Vil Berger kula drepe greit elg også? Både på kort og litt lengre hold? Eller blir den for skrøpelig? Blir det eventuelt mye søl?

 

Leser litt delte meninger om denne på andre nettsteder. Er det eventuelt andre elgkuler som er i nærheten ballistisk, slik at jeg eventuelt kunne ha tre kuler som går noenlunde likt?

 

Blir vel kanskje å pushe det langt etter hvert, men :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker den, men kommer å være småkresen med skuddvinkler og plassering på elg. Men i vårt terreng er elgen knøttliten, mest som bifangst å regne, og det er kun en kalv igjen på kvota. Elgen dør nok helt fint, skuddplassering er et fint ord. Jeg ville ikke prøvd å skyte den gjennom bogen skrått forfra på en 300kgs okse for å si det sånn...

Skal vi drepe noe stort så haler jeg ut 338LM og 265gr Barnes TTSX.

Bergeren er ei genial rådyrkule i mine øyne, og trolig også til mindre hjort - i moderat hastighet. I en 300WM skjer det nok helt andre ting når den treffer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har nå masse scenar 155gr, Lapua standard hylser, cci 200 og vv N550 på vei i posten. I går fikk jeg den nye rifla, og i morgen får jeg kikkerten, så da er jeg snart klar.

 

Men så lurer jeg litt.. Kan jeg uten videre bruke samme oppskrift som deg, eller må jeg f.eks sjekke col osv. Skal kulene treffe bommene eller ikke, eller har det ikke noe å si?

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke har lest "ladebibelen" enda, selv om jeg har ladet masse .40 s&w og .223.

 

Rifla er en T3 tactical med 60 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg syns det blir rart å kjøpe så mykje av ein og samme kuletype når du skal lade for første gong i eit nytt kaliber til ei heilt ny rifle. Alle børser lever som kjent sitt eige liv. I verste fall kan det hende at børsa di ikkje trivest med den kula i det heile teke. Eg har sjølv ein .308 som er litt kresen, og eg måtte prøve ganske mange kulesortar og kombinasjonar krutt/kule/hylse før eg fekk god presisjon.

 

Berre som eit velmeint råd til neste gong. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenker man økonomi så er hjemmelading helt på villspor :lol: Dette er kos og hobby. Jeg har kuler i odde kaliber(som jeg magler våpen i) til å jakte i 4 liv. Minst.

 

Kjøp og kos deg. Norge er som kjent verdens rikeste land. Derfor er vi nærmest forpliktet til å fø på andre land sin detaljindustri :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har planer om å skyte myye. Ut ifra hva jeg leser her på forumet både i denne tråden og i en del andre tråder så føler jeg ikke at Lapua Scenar er noe å gamble på. Jeg kjøpte "bare" 1000 stk. fordi jeg hadde ikke råd til mer akkurat nå :mrgreen:

 

Skulle det mot formodning være helt rævva så er det sikkert noen som vil kjøpe dem av meg. Dessuten tror jeg nok at jeg trenger å trene en smule før jeg i det hele tatt er i stand til å bedømme om det er meg selv, kula eller noen av de 100 andre variablene som er skylda i dårlig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Eg syns det blir rart å kjøpe så mykje av ein og samme kuletype når du skal lade for første gong i eit nytt kaliber til ei heilt ny rifle

He-he, likte den :wink: Folk er nok forskjellige, jeg ville og kjøpt 1000, minst.

 

K

Fordi?

Dette blir fortsatt ulogisk for meg. Eg forstår ikkje vitsen. Det må da vere betre å starte med eit mindre kvanta, gjerne prøve ut fleire ting, og så kjøpe stort når ein har funne det sim funker best i DI børse?

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, jeg sier jo at folk er forskjellige.

 

Du forstår kanskje ikke vitsen med 1000 kuler. Hva med hundre da, er det bedre? Så må han ha en ny pakke til neste helg, eller helst på tirsdagen før.. Jeg forstår ikke vitsen med med mindre enn 1000 i den eller de riflene som skal ta unna hoveddelen av skytinga.

- de skal jo skytes? Og vi vet de virker. Hva er vitsen med å bruke tida si på å eksperimentere, når det blir godt nok uten?

Jeg har brukt 350 av de kulene der på to helger.. Håper de 400 jeg har igjen holder ut året - men det gjør de bare om jeg bruker ei anna rifle på et par treninger.Og jeg skyter vel ikke mye engang? Det er en god del kr å spare på en 1000pk, og om de går 20 mm og ikke 10, så lever man greit med det i et par måneder. Eller en merker ingenting.

 

Er det ei rifle man skyter lite med, eller der kulene er svinedyre, så ser jeg ståstedet ditt. Jeg kjøpte ikke 1000stk .338" 300grs Berger første gang... Men i 6.5 og 308 så er kulepakker 1000 :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var at han som spør er heilt i startgropa med både kaliberet og børsa. Då eg starta å lade for nettopp .308, opplevde eg å prøve ut ein god del 150 grainskuler. Uansett kva eg prøvde samla det dårleg. X antall eksperimenteringar seinare, med div hylsefabrikat, fem-seks kruttypar, ulik settedybde osb osb, sit eg att med ein kuletype som eg syns held grei nok presisjon til jakt - men heller ikkje meir. Går eg derimot ned i kulevekt samlar børsa fint. Går eg opp i f.eks 165-168 grain, er den heilt suveren med det meste av kuler. Konklusjonen er enkel; børsa liker rett og slett ikkje denne kulevekta, noko som slett ikkje er eit ukjent fenomen. Og som det trengs langt mindre enn 1000 kuler å finne ut av.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at jeg tar sjansen og stoler på rådet til M67. Jeg har lest mange av hans innlegg i flere andre tråder og har stor tiltro til det meste han skriver.

 

Lapua Scenar er også som sagt en kjent kule, og ikke noe skvip. Jeg har satset på kun kvalitetskomponenter og kommer til å være nøye med ladingen for å få konsistent ammunisjon.

 

I sammen med T3 Tactical med langt, tungt løp så tviler jeg ihvertfall på at presisjonen blir dårlig.

 

Men du skal få svaret på søndag dersom alt går etter planen :)

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at jeg tar sjansen og stoler på rådet til M67. Jeg har lest mange av hans innlegg i flere andre tråder og har stor tiltro til det meste han skriver.

Ugh, stor fallhøyde her - men om de ikke virker så vet du hvor du kan sende dem.

 

eg å prøve ut ein god del 150 grainskuler. Uansett kva eg prøvde samla det dårleg. X antall eksperimenteringar seinare, med div hylsefabrikat, fem-seks kruttypar, ulik settedybde osb osb, sit eg att med ein kuletype som eg syns held grei nok presisjon til jakt - men heller ikkje meir

Jeg har svært liten tålmodighet med slikt. Eneste gangen jeg kan huske ei rifle oppførte seg sånn her ble den plantet solid med munningen ned i grusen foran standplass - og der stod den til jeg reiste hjem og skrudde ut løpet...

Vet ikke hva du mener med dårlige samlinger da, men rifler som ikke samler til storviltjakt med hvilken som helst kule er i mine øyne kassabel.

 

Uansett så var poenget mitt ikke at jeg har feil og du rett, men at vi tenker forskjellig. Det ene er rett for deg, og det andre for meg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 er nok både ein flinkare ladar og skyttar enn meg og han har mykje kunnskap som eg har tatt til meg her inne. Men akkurat her syns eg han tar litt for mykje utgangspunkt i si eiga verd.

Eg forstår ikkje kvifor du skal gå "all in" med å kjøpe for tusenvis av kroner av ein komponent som du utan å prøve først ikkje anar om er optimal i di børse. Heile moroa med lading er jo nettopp å prøve ut, forske, teste - og av og til lære noko nytt.

 

Så får eg heller avslutte med dine eigne ord: Neste gang du mister tålmodet og skrur ut eit løp for kassering, så veit du kvar du skal sende det... ;-)

Link to comment
Share on other sites

så veit du kvar du skal sende det.

Bare få adressen din. :D Jeg krona det foresten igjen etter den episoden, men det hjalp ikke, smått går det bra, og smått dårlig, men det er strengt tatt presist nok til det meste av jakt :oops: Adressen?

 

først ikkje anar om er optimal i di børse. Heile moroa med lading er jo nettopp å prøve ut, forske, teste - og av og til lære noko nytt.

Jeg driter faktisk i om ei ladning er optimal, i stor grad (sålenge den ikke skal brukes i BR-konkurranse, og selv da ser jeg at jeg tester og eksperimenterer mye mindre enn mange andre)

Ei ladning skal virke godt nok, og den skal virke likens hver gang. Jeg har noen raptuser med testing, men det kan gå år imellom - jeg ser heller ikke på lading som hverken kos, hygge eller moro. Det er et nødvendig onde. Mulig det var moro for en 20 år siden men jeg er søren ikke sikker.

Sist jeg hadde en større testrunde, endte jeg opp på den opprinnelige ladningen, som var den første jeg overhodet testa i rifla... 570 eskapaden var en ekskursjon for å se om en kunne holde 6.5kuler supersoniske litt lenger - og det kan man, men det hjelper ikke, de er framdeles 6.5-kuler :roll:

(det kan tenkes jeg er veldig lei av lading akkurat nå...)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ved å kjøpe Lapua Scenar 155 grain kuler, så gjør du ikke feil. Dette er ei allsidig kule som går bra i de fleste rifler i 308.Win. Og som K. nevner, så er det kun 1000 pakning som teller for å få ned prisen. Men det gjelder forøvrig også i 338.LM også :mrgreen::mrgreen: Selv om det gjør et dypt innhogg i våpenkontoen :wink:

 

Min ladning har alltid vært 155 scenar, N-11 45 grain, CCi 200 tennhetter og COL 73,05 mm. Dette er min treningsammo. Når det gjelder jakt, så har jeg brukt 165 grains kuler, da særlig Accubond. Gir meget bra presisjon og ekspanderer godt.

Nå er jeg gått over til Barnes TTSX 150 grain og 168 grain. Er meget godt fornøyd med disse også.

 

150 grain Barnes TTSX, N-11 45 grain, CCI 200, COL 72,30 mm, V0= 830 m/s

168 grain Barnes TTSX, N-11 42 grain, CCI 200, COL 72,50 mm, V0= 775 m/s

 

Dette er med et 47 cm løp.

 

Mål COL er mitt råd til deg, da blir det enklere å finne en trygg ladning.

 

NB. Disse ladningene er for min rifle, og bruk av disse ladningene tar jeg ingen ansvar for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har styrt med å "tune" børser/kuler som ikke vil samle med ladning 1-2-3 til å gå godt nok, det er en praksis jeg ikke gidder bruke tid på lengre om jeg ikke absolutt må (om man feks sitter på 10 000 prosjektiler av en sort, så er det kansje vel anvendt tid. Men man bruker fort 100+ kuler på å tune sliketind, å om man da har under 500-1000 kuler så er det litt bortkastet tenker jeg. Hva om neste forsendelse du får er av en annen lot? Om kulene/løpet er så marginalt å få samling på kan lotvariasjon mellom loter være nok til at det plutselig ikke samler mer å da kan all arbeidet være bortkastet.)

Hvorfor skal man bruke tid på det, tid man heller kunne brukt på å bli god til å skyte ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Lad ett skudd med 2gr under og skyt det først. La COL være

 

K

Med COL på 72 går de akkurat ikke nedi magasinet på Tikkaen. Kan jeg sette dem litt dypere? Ser det står COL 71mm på Lapua sine testdata.

 

Jeg testskjøt i dag med COL 72 og 46,5 grs vv550 (2 gr under som du sa). Fikk ikke skutt på blink eller kronografert da, men det var iallefall ingen trykktegn. Hylsa ser ut akkurat som ny.

Link to comment
Share on other sites

De 72mm er en ikke så veldig gjennomtenkt fra min side, det var det jeg prøvde først, og har visst aldri forandra på det.. 71 er std. for 308, det er riktig det.

Av en eller annen grunn bruker de fleste mer, trolig for å få plass til mer krutt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er et kjent "problem", særlig i .308 win at maks patronlengde bestemmes av lengden på magasinet, og ikke frifluktkapasiteten i kammeret.

 

En patron som ligger på maks trykk vil være over maks ved å korte inn COL, men for vanlige ladninger har det ingen nevneverdig praktisk betydning.

Link to comment
Share on other sites

Hva med presisjonen da? Spiller det stor rolle på det området?

 

Jeg har etterhvert tenkt å bytte til AICS magasiner, tar de lenger patroner?

 

Egentlig litt tullete at Tikka magasinene går akkurat, for det er et plaststykke bak patronen, som jo kunne vært kortere. Egentlig er det vel samme magasin som brukes til .300 winmag, bare uten det plaststykket.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig litt tullete at Tikka magasinene går akkurat, for det er et plaststykke bak patronen, som jo kunne vært kortere. Egentlig er det vel samme magasin som brukes til .300 winmag, bare uten det plaststykket.

 

Kan du ikke bare kjøpe magasinet beregnet for 3006 så kan du ha så lange patroner du bare vill.

Link to comment
Share on other sites

Hei, kjøpte meg selv en "jaktstudsare" rett før elgjakta i år, min 200 str syntes jeg ble for tung å drasse rundt med, og bestemte meg for å kjøpe en tikka t3 lite, å bruke den til alt fra rype til elg, kalibret ble 308. løp 46 cm, maxim demper.

 

resepten min er :

n11 44,2 gr col 72 ( var den som gikk best , kjørte roundrobin) ca 760 ms

fed 210 hette

accubond 165 gr samler rundt 50-70 mm på 300 m,en helt ok jaktladning ( har ikke testet noen ladninger med å sette kula i bommene enda på denne)

 

Men, jeg syntes ikke at jeg fikk den presisjonen jeg ville ha på tiur,og treningskula, da det som regel kan bli litt skyting på litt lengre avstander på denne skapningen, 5 skudd lå på mellom 50-60 mm på 300 m

resepten der var

n11 44.2 col 72 ca 785 ms

fed 210 hette

155 scenar kuleholde blir lite, men es ligger på rundt 8 ms, og presisjonen er bra

 

Har oppdaget en ting med tikka, samme skjedde med min gamle, at hylsene blir skjeve etter avfyring, har hørt flere som også har lagt merke til dette, lader en opp disse med 72 col, og bommene er langt unna, vil vel kula entre bommene litt på skeiven, vil jeg tro, og også ikke likt fra hver gang til gang, jeg irriterte meg litt over det korte magasinet, og ladet opp en del scenar med samme ladning, men med en lengre col, 75,5 mm ble den, da satte bommene fine kvadratiske merker i kula, dette gjorde faktisk underverker, presisjonen varierer selvfølgelig, alt i fra 27- 45 mm, 5 skudd på 300 m, alt etter dagsformen, og litt flaks

 

på min børse så fungerte dette veldig bra, hylsene blir jo like skjeve hver gang, men å sette kula i bommene hjalp mye, skal også teste accubonden med lengre col til sommeren var tanken.

 

ville jo ikke ha enkeltskudds rifle, så jeg gjorde et aldri så lite ingrep som hvilken som helst idiot klarer :

byttet til 6,5 magasin ( er vel det samme i 6,5-3006 etc)

byttet også ut sluttstykke stopperen, ( importøren har disse delene) med en som var beregnet for langmagasin, ellers er du like langt, en vil jo gjerne ha med patronen framover, dette tar kun 2 minutter,

vips, så svelger børsa patroner så lange som du vil ha dem

Dette ble kansje et langt innlegg, men følte at jeg ville dele min erfaring om tikka t3, universal ladningene mine, og de kulene som er skrytt av i flere poster i denne tråden tidligere, knalle kuler begge 2, har skutt elg med accuen, knall slakt, og skutt et 20 talls ryper med scenaren, kun en rype ble ødelagt :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for bra svar fra flere. Det blir nok å prøve COL 71 nå til helga, også får jeg se om ikke det bli å bygge om til det mellomstore magasinet. Hørtes ut som en god ide.

 

Edit: Fant forresten ut via google at AICS magasiner har max OAL som det står på 2.880", som tilsvarer 73,152mm. Dersom noen andre lurte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper det Tikka magasinet som er til 30-06 m.fl. så mangler det det lille plaststykket bak. Da kan du kose deg med så lange kuler du vil tror jeg. Det er klart, AICS magasinene er sikkert mye bedre, uten at jeg har prøvd de. Tikka magasinene er jo bare plastsøppel.

 

EDIT: Så at Thule slo meg med et par timer. Jeg har vist hatt denne tråden åpen en stund uten å refreshe.

Link to comment
Share on other sites

hjelper ikke med bare magasinet, sluttstykke vil ikke komme langt nok bak patronen i et langt magasin, bytt sluttstykke stopperen, eller ta den ut og dremle av den, slik at sluttstykke stopper lengre bak ! :)

 

Det har du selvsagt helt rett i. Jeg tenkte litt feil her, eller litt for enkelt. Kona har nemlig en T3 i 6.5x55, og da ho skulle ha seg et nytt 5-skuddsmagasin viste det seg at hun hadde fått feil i butikken og endt opp med det korte magasinet. Da var det bare å dra tilbake til butikken og bytte i et langt magasin. Når man har børse i 308 må man selvsagt bytte eller modifisere sluttstykkestopper. Uansett, til trådstarter, ikke noe problem med originale magasin hvis du vil bruke det.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg i dag fått testet ut rifla og ladningen, og samtidig hatt min første langholdstrening sammen med Jæren skytterlag.

 

Pga. Bruk av et billig Lee kruttmål ble ikke farten helt konsistent, men gjennomsnittet lå på 840 m/s med 60 cm løp.

 

COL ble satt til 71 pga. Magasin.

 

Etter et par kjappe innskytinger på 91 meter (det lengste tilgjengelige "kortholdet") med spotting fra en medskytter endte jeg opp med det mange her på kammeret kaller "hull i hull" på en treskuddsgruppe. Dvs. Ikke 7.62 i diameter, men ingen individuelle kulehull.

 

Dette så jo oppløftende ut.. Nå er vi ferdig med korthold, fikk jeg beskjed om. Etter å ha kronografert ammoen, tastet vi alt inn i kalkulatoren og så bar det rett til 600m.

 

Opp 4.9 mil, 0.1 mil venstre pga. Spin. Ingen vind i dag, så bra forhold for en nybegynner.

 

Skjøt først på 40x40 plate. Tenkte på liggestilling, avtrekk, pust, laste tofot osv. Alt jeg har lest om her på forumet i det siste. BOM...

 

Forresten, de platene står på 613, ikke 600, fikk jeg beskjed om. Opp tre klikk. TREFF.

 

Juhu. Prøver igjen. Treff igjen.

 

Gikk over på 30x30. Treff på treff.

 

Så over på minste plata på 20x20. BOM. Ikke still enda, prøv igjen, sier spotteren.

 

Konsentrerer meg igjen, tenker teknikk, rolig avtrekk. Plink, plink, plink, plink. Fire strake treff.

 

Resten av treningen var bare gøy, og gav masse mersmak.

 

Jeg tror jeg sier meg fornøyd med rifle og ammo sålangt. Ammoen skal selvsagt tunes mer, men utgangspunktet må være godkjent. Jeg var også fornøyd med egen innsats da jeg ikke har skutt med rifle på to år.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Lenge siden jeg har skrevet noe her, men jeg løfter den opp igjen da jeg har et spørsmå.

 

Jeg synes etterhvert at det er litt varierende kulehold i hylsene. Det tipper mot ganske løst på noen av dem. Da jeg ikke føler meg kompetent til å slipe ned mandrellen på Lee collett dia mi så vurderer jeg å bytte til Redding bushing die.

 

Spørsmålet blir da, med de komponentene jeg bruker (Lapua .308 hylse og Lapua scenar 155gr kule), hvilken bushing bør jeg bestille?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...